Blir det flere dødsulykker må byrådet stå til ansvar for det
Klinikkoverlege, Mads Gilbert, ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) vil aldri glemme når de fikk inn fem omkomne og flere hardt skadde mennesker. I tillgg til mange titalls skrekkslagne ungdommer som hadde vært vitne til den forferdelige ulykken på E8.
- En svart, svart dag for UNN og Nord-Norge, sier han til Nordlys.
Gilbert omtalte de mange dødsulykkene på den omstridte vegstrekningen som en «massakre myndighetene snarest må gjøre noe med».
Les mer: – Denne massakren kan ikke fortsette
Ett år senere står han fortsatt fast på sine uttalelser.
- Så mange døde (25 siden år 2000) er en epidemi, og det må iverksettes tiltak. Det har samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lovet oss. Vi vet hva som er løsningen, og det er bare å sette i gang. Vi kan ikke være utålmodige nok.
Refser byrådet
Gilbert refser også Tromsøs nye byråd som like før jul la frem sin innstilling for den nye E8-traseen. I innstillingen slås det fast at den ikke skal bompengefinansieres.
I praksis betyr det at vegprosjektet med 10 kilometer planlagt midtrekkverk på E8 i Ramfjord utsettes, og at det ikke blir mulig og få den inn i Nasjonal Transportplan før tidligst 2017.
- De saboterer etablerte vegplaner, der halvparten ville blitt finansiert med statlige midler. Blir det flere dødsulykker der utbedringene var planlagt må byrådet stå til ansvar for det, tordner Gilbert, som understreker at det er gledelig at det tross alt ser ut til å bli 10 kilometers midtrekkverk i Lavangsdalen.
- Det er en enorm samfunnsmessig kostnad med så mange trafikkdrepte. I tillegg til den ubeskrivelige smerten som påføres de pårørende.
- Den lille trøsten etter ulykken for ett år siden var at katastrofeberedskapen ved UNN fungerte som den skulle, og at vi berget livet til de som kunne berges, sier Gilbert.
- Mye også takket være de sivile som tilfeldigvis ankom ulykkesstedet og bidro med førstehjelp.
Nå var jeg i Tromsø en tur nylig, og til min store overraskelse så jeg at de hadde fjernet de flotte fotoboksene i Ramfjorden. Det var bare tre igjen. De gamle som har stått der i 30 år. Fotobokser er ikke annet enn sparegriser for griskingene i losjen. Trafikksikkerhet har aldri vært motivet.
Nå har de gått inn for "eggdelere" som ble forbudt i Norge i 2006.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6047098.eceHer kan du lese meget om inntjening kontra trafikksikkerhet. Det er bare å se over her, ingen midtdeler på deler av E8, hvor 5 døde som fluer. Hvilke signaler er dette?
http://bmonline.no/html/gass.htmlBmOnline
Som et ekstra er det ikke av veien å montere GPS m fotoboksvarsler. De gir det varsel i god tid før boksene dukker opp. Men ellers så er det jo merke i veikanten også, før boksene dukker opp. Slike merker skulle også purken pålegges å sette opp ved radarkontroller-.