Ble kaldt ferdighetsmessig overlegen i tingretten

Merk dere at dagens lovgivere gjemmer seg bak en korporasjon, et enevelde som er identisk med BANDIDOS!
Når du signerer under en bot feks, så føy til at du har signert under Duress, som betyr tvang- dermed kan de ikke kreve at du betaler. Slikt skal vi IKKE betale, bøter og annet disse kuppmakerne dytter på folket i Norge-. Eks vis Eiendomsskatter og bomringer.

Ble kaldt ferdighetsmessig overlegen i tingretten

UNREAD_POST Bjørn Iversen » Lør Jan 16, 2016 7:52 pm

Befalet Bjørn ble kalt «ferdighetsmessig overlegen» av tingretten - vil gå til sak

- Jeg ønsker å markere alvoret i dette.

- At innsatsen min i Forsvaret skal brukes imot meg i rettssammenheng, gjør at jeg føler meg rettsløs, trakassert og stigmatisert, sier veteran fra interansjonale operasjoner for Forsvaret, Bjørn Iversen fra Rjukan.

Han er mekaniker i Forsvaret, og har tjenestegjort i internasjonale operasjoner på Balkan og i Afghanistan i tilsammen over fire år.

I 2010 ble en bekjent av ham tiltalt for å ha skallet ham ned på åpen gate. Mannen ble frikjent fordi retten mente det ikke kunne bevises at Iversen ble skallet ned. Og fordi Iversen tok igjen ved å holde mannen nede.

I dommen legger retten til følgende setning: «Iversen er befalsmann med lang utenlandserfaring, og framstår som den «ferdighetsmessig» overlegne i en situasjon som dette».

Dette får Iversen til å se rødt.

- Egenskaper jeg overhodet ikke har
- Jeg synes det er krenkende overfor meg som befalsmann. Jeg har blitt sendt ut i verden for å kjempe for andre, og så kommer jeg hjem til et rettssystem som ilegger meg egenskaper jeg overhodet ikke har. Jeg innehar ingen egenskaper som gjør meg overlegen i enhver situasjon.

I etterkant har han forsøkt å få fjernet ordlyden i dommen. Han klaget saken inn for Tilsynsutvalget for dommere, men fikk den forkastet fordi fristen på tre måneder etter domsavsigelse hadde gått ut.

-Alle klager som leveres etter denne fristen blir avvist. Det er kun i spesielle saker hvor tilsynsutvalget tar klagen opp til behandling likevel. Det fant vi ikke grunn til å gjøre i denne saken, forklarer Kari Bjørsnes, som er juridisk saksbehandler i tilsynsutvalget.

Kan gå mot injuriesøksmål
Siden klagen hans ikke nådde fram, har Iversen nå bestemt seg for å ta saken videre gjennom et søksmål.

- Dette er en såpass viktig sak, også for andre i Forsvaret, at jeg ønsker å fremme den. Dette betyr jo at en hel gruppe, for det er mange av oss befalingsmenn, som er rettsløse i sitt eget land på grunn av Forsvaret.

- Hva sier advokaten din om saken din?

- Han sier at dette er svært uheldig og at det er på grensen til ærekrenkelse. Vi har begynt å planlegge hva vi skal gjøre videre. Det kan bli injuriesøksmål for ærekrenkelse. Vi er usikre på hvor hardt vi skal gå ut.

For Iversen er beskrivelsen av hans såkalte fysiske overlegenhet så støtende og fordømmende at han fortsetter å stå på sitt. Selv om noen kan oppfatte det som en bagatell.

- Jeg ønsker å markere alvoret i dette. Det er helt uhørt. Jeg har forsøkt å nå fram via flere kanaler, men nå ser jeg på et søksmål som en slags siste løsning.

Vil ikke kommentere
Nettavisen har vært i kontakt med dommeren i saken. Han vil ikke kommentere den, og heller ikke si om han i ettertid tenker at han burde ha ordlagt seg annerledes.

- Jeg finner det ikke riktig å kommentere dommen, og jeg har heller ikke mer å tilføye, sier han.

Forsvarsdepartementet vil heller ikke kommentere formuleringen som får befalet til å føle seg rettsløs.

- Forsvarsdepartementet finner det ikke naturlig å kommentere konkrete formuleringer i premissene i dommen fra tingretten, skriver Ann Kristin Salbuvik i forsvarsdepartementet i en epost til Nettavisen.

- Kommer til å ta opp saken
I et brev til Iversen skriver forbundsleder i Norges Offisersforbund, Egil André Aas, at forbundet oppfatter teksten i dommen som stigmatiserende.

- Den stigmatiserer en hel yrkesgruppe i forhold til påståtte ferdigheter. Dette finner vi meget uheldig og direkte feil, sier han.

Forbundet kontaktet sine jurister for å få en avklaring på om dommen ville kunne skape presedens for deres yrkesgruppe i lignende saker.

- Tilbakemeldingene er at en tingrettsdom ikke vil gjøre det, og av den grunn vil vi ikke ha anledning til å forfølge saken ytterligere. Men vi skal ta saken opp med ombudsmannen for Forsvaret og det politiske miljøet, i den hensikt å belyse saken, skriver Aas til Iversen.

Ombudsmannen for Forsvaret skriver i et brev til Iversen at de ikke kan overprøve en domstolsbehandling fordi de er et organ som er direkte underlagt Stortinget.

«Ombudsmannen kan derfor ikke kritisere en dom selv om vi skulle ha sympati for deg og veteraners omdømme generelt», skriver Bjørn A. Gahre, som er direktør hos Ombudsmannen for Forsvaret.

http://www.nettavisen.no/nyheter/befale ... 55440.html
Bjørn Iversen
 

Gå til FOLKEDOMSTOLEN Justis

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest