SAMENE ET FOLK VÅRE POLITIKERE GAV BLAFFEN I!

Sametinget har bestått i 25 år. Vi husker alle Ole Henrik Magga, den første Sametingspresidenten.
Forumregler
Nå har vi hatt Sametinget i 25 år, og det blir sikkert ikke lagt ned med det første.

Gratulerer med dagen alle samer.

SAMENE ET FOLK VÅRE POLITIKERE GAV BLAFFEN I!

UNREAD_POST Kautokeino » Ons Jan 19, 2011 9:52 pm

SAMENE ET FOLK VÅRE POLITIKERE GAV BLAFFEN I!

De som husker fornorskningsprosessen som samene ble påtvunget av våre beste sortis i AP på begynnelsen av 50- tallet, har sikkert noen minner fra den tiden. Det var ikke bare den holdningen, men en total mangel på menneskelige hensyn som førte til trakassering og utfrysning i de veletablerte sfærer hos besteborgerne, spesielt i sør. Men også i Nord, noe jeg merket på skolen i Kirkenes. Nå i de senere år har liksom man gjort noen lure knep fra politiker hold. Jada, de har faktisk benyttet denne uretten til å begå en ny urett og det er å fortelle alle og enhver at samene er et etnisk folk som har rettigheter i Finnmark alene. Dette er helt feil, og tilsidesetter den etniske norske eiersiden på Finnmarks jord i Norge på en djevelsk måte. Alle er vi nordmenn- en etnisk befolkning, og her har staten gjort seg maken på bekostning av norges befolkning å sette samene opp mot andre nordmenn og samtidig skape et bilde av at man er rasistiske og diskriminerende mot samene. Fornorskningsprosessen viste oss hvem som var rasistene. Samene kom fra russland for 600 år siden og har INGEN rettigheter framfor den etniske befolkningen som lever i Finnmark, mener mange. Men har de rett? Joda, de er ikke helt fri. Men å sette to folkegrupper opp imot hverandre, skaper splid i stedet for samhold. Se borte i Amerika, der drepte de tusenvis av indianere. Slikt er jo galskap. Derfor liker jeg slett ikke USA.

Krav til samisk opphav
Det finnes ingen oversikt over hvor mange samer det finnes i Norge. Noen tall sier 40.000, andre hevder 70.000 og noen påstår det er langt mer. For å stå i samemanntallet, må man ha minimum en oldefar eller oldemor som har hatt samisk som morsmål. Hvis ikke dette er oppfylt, må en av foreldre være registgrert i samemanntallet.

Det var staten selv som var rasistisk, og som videre i denne nye katastrofen i landet, våre fremmedkulturelle landsmenn som ingenting har her å gjøre, ja som faktisk er blitt lurt hit i den tro at de er blitt nordmenn? Da er det plustelig blitt så enkelt? Mens samene etter mange lange"kriger" har klart det mestestykket å få status som urbefolkning da er det jo utrolig stupid av de samme politikerne å ville utvanne og mixe ut vår egen etniske norske kultur med fremmedmix-? Derfor vær meget på vakt mot disse landssvikerne og støtt opp om de korrekte, samme krav og rettigheter. Hvis vi ikke skjønner dette er vi til salgs nede i Iran før vi vet ordet av det. Det er nettopp en slik beskyttelse vi alle i Norge trenger, jfr Norges Grunnlov!

Da jeg var innom Oslo på 60 tallet- så uttalte en østlending, Hvem har klippet hull i reingjerdet?
Vet dere hva jeg svarte østlendingen? Jo, ikke vær lei for det- pass heller på pakkisene dine du, svarte jeg momentant.
Og det har de sannelig gjort.
Kautokeino
 

Er de gode i skolten?

UNREAD_POST BmOnline » Man Jul 30, 2012 8:12 am

Nå var ikke dassen i Neiden i god skoltestil, dermed må de skjite seg ut. Kr 20.000, rett i dass.

http://www.nordlys.no/nyheter/article61 ... k&ns_fee=0

Nu bør de snu litt på skolten den som besitter enkelte stoler på sametinget. Er den stolen i skolte-samisk stil??
Det er forskjellige individer som liker å vise seg frem? Få de fjernet fra sametinget, vi har ikke behov for slike gale "navlebeskuere".

BmOnline
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Sametinget

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron