Norsk Herkules traff Kebnekaise

Hva er årsaken til at damene slutter i forsvaret? Er det noe feminimt som ikke passer? Eller er forsvaret bare for menn?

Moderator: BmOnline

Forumregler
Forvaret blir rasert, lagt ned. Det er en skam at vårt forsvar forblir en trist kopi av 1939.

Norsk Herkules traff Kebnekaise

UNREAD_POST BmOnline » Ons Des 16, 2015 7:48 pm

Vid Herculesplanets sista kontakt med flygledartornet i Kiruna befann sig planet åtta mil väster om flygplatsen med en uppskattad marschfart på omkring 600 kilometer i timmen.

Sista samtalet hemligstämplat KIRUNA Styrmannen i Herculesplanet hade precis haft kontakt med flygledartornet i Kiruna. Planet var ungefär åtta minuter bort - och flög i omkring 600 kilometer i timmen då det osannolika inträffade klockan 14.43.
Det sista samtalet mellan Herculesplanet och flygledartornet i Kiruna finns säkrat på ljudband.

Den uppgiften bekräftar Anne Stöckel, chef vid flygledartornet.

Däremot råder högsta sekretess om vad som sägs på bandet - inspelat strax innan planet kraschar rakt mot en snöklädd fjällvägg 2 000 meter upp i Kebnekaisemassivet.

Hemligstämplat
Ljudbandet finns nu i Haverikommissionens ägo, där det förblir hemligstämplat så länge bandet betraktas som sekretessbelagt utredningsmaterial.

I lördagens PT berättade Jas-piloten Stefan Kaarle från F 21 att Herculesplanet ingick i en luftstridsövning. Den uppgiften blev känd först 1,5 dygn efter flygkraschen, via PT:s rapportering.

Förutom Kaarle ingick ytterligare nio Jas-piloter från F 21 i övningen, tillsammans med en grupp norska stridspiloter i F 16-plan.

Allt flyter samman
PT har träffat fler piloter från flygflottiljen som deltog i militärövningen.

- Från luften i den här miljön är det bitvis svårt att särskilja låga moln med snöklädda toppar.

- Allt flyter samman och vädret var väldigt ombytligt den här dagen, säger en Jas-pilot till PT.

"Taktisk flygning"
Det har spekulerats i om Herkulesplanet övade så kallad "taktisk flygning", på mycket låg höjd.

- Det innebär att man slår av autopiloten och följer terrängen visuellt på låg höjd för att undgå markradar. På flygspråk befinner man sig då i "okontrollerat luftrum" under 2 750 meters höjd, förklarar piloten från F 21.

Men trots att Herculesplanet befann sig på 2 000 meters höjd menar Agne Widholm, från Statens haverikommission, att ingenting pekar på att besättningen övade taktisk flygning.

- Det är inte så att man legat och flugit konstant lågt och gjort det medvetet, säger han till TT.

Kontakt med tornet
I luftrummet över Kebnemassivet styrde besättningen själva planets färdväg och höjd. Men då de närmade sig Kiruna flygplats och "kontrollerat luftrum" togs kontakter med flygledartornet för att få direktiv om färdvägen sista biten och val av landningsbana.

Tornet rapporterade också om väderleksförhållanden.

Vid sista kontakten befann sig planet åtta mil väster om flygplatsen med en uppskattad marschfart på omkring 600 kilometer i timmen.

Bearbetning
- Instrumentfel, isbildning, utslagna varningssystem eller mänsklig missbedömning, det är inte osannolikt att orsaken till olyckan kommer att hittas inom det spannet, säger Jas-piloten från F 21.

- Besättningen i det andra Herculesplanet som lyfte ungefär samtidigt från Narvik med samma destination har säkert hyfsat bra kännedom om vad som hände, och vad styrman och befälhavaren hade för avsikter med flygningen, säger piloten.

På F 21 i Luleå har flygolyckan analyserats grundligt inom gruppen av Jas-piloter för att undanröja riskerna för framtida stressreaktioner.


Sist flyttet til topp av BmOnline den Ons Des 16, 2015 7:48 pm
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Forsvarsdepartementet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester