E-Tjenesten i Norge

E-tjenesten i Norge er et kapittel for seg selv. Følgelig har denne tjenesten flere rever i hønsehuset enn hva er som er sundt.

Tenk hvor ille det er når fienden sitter og skal ivareta vår sikkerhet- ser dere?

Moderator: BmOnline

Forumregler
Er det forsvarlig å ha et ballalaika orkester i vår E-tjeneste?

E-Tjenesten i Norge

UNREAD_POST BmOnline » Søn Des 04, 2016 7:27 pm

Generalmajor Torkel Hovland sier det var ganske vanlig å avlytte egne sjefer i E-tjenesten. Han gransket selv Asbjørn Mathiesen, ingeniøren som kunne avlytte E-sjefen fra kjelleren sin.

Han var i mange år en av E-tjenestens mest betrodde menn. Som medlem av Lundkommisjonen fikk han oppgaven med å undersøke ingeniør Asbjørn Mathiesens virksomhet. Kommisjonen ble på midten av 1990-tallet oppnevnt for å finne ut om personer knyttet til hemmelige tjenester, var engasjert i ulovlig overvåkning av nordmenn.

Hovland omtaler Mathiesen som «en viktig person, som opererte på et høyt nivå» i E-tjenesten.

E-tjenesten.jpg
Her sitter kgb- lakeiene og gliser til fotografen. E-tjenesten i et nøtteskall.


Kommisjonens mandat

Lund-kommisjonens mandat forutsatte ifølge rapporten:

«Granskning av påstander om at Politiets overvåkningstjeneste, Forsvarets sikkerhetstjeneste og Forsvarets etterretningstjeneste eller personer knyttet til disse tjenester, har vært engasjert i ulovlig eller irregulær over­­våkning av norske borgere. De enkelte saker og «spor» som måtte finnes i de offentlige tjenester, skal følges og avklares så langt dette er mulig. I denne sammenheng skal kommisjonen særlig ha for øye disse tjenesters eventuelle samarbeide med partier, organisasjoner eller institusjoner.»
– Han var en veldig dyktig mann på sin måte. Han jobbet for det han trodde på, og han jobbet også svart, men det var helt nødvendig i et yrke som det der, sier Hovland.

– Han var i alle fall en av dem som var ansatt for å støtte ledelsen, legger han til.

Straffbare ting

Mathiesen var en selvstendig næringsdrivende elektrokonsulent, men jobbet i skjul for E-tjenesten og ble lønnet skattefritt over et hemmelig budsjett. I 40 år administrerte han all avlytting for de hemmelige tjenestene i Oslo-området. Året etter at kontrakten hans med Forsvaret var blitt sagt opp, ble det oppdaget at han også hadde hatt muligheten til å avlytte sentrale maktpersoner – deriblant E-sjefen, forsvarssjefen og statsministeren – fra kjelleren sin i Holmenkollen.

– I dette tilfellet kunne han avlytte sjefen sin, er ikke det litt spesielt?

– Du vet at sånne typer som det der de får tak i hva de kan av informasjon og bruker det når det passer dem, sier Hovland.

– Var det ikke straffbart og ulovlig å gjøre noe sånt?

– Jo, men du vet at Etterretningstjenesten gjorde jo masse ting som var straffbart den gangen, som vi også omtaler i Lund-rapporten.

– Hvorfor gikk dere ikke videre med dette. Hvorfor ble han ikke straffet?

– Han ble betalt svarte penger av Etterretningstjenesten for å drive en sånn butikk. Det var en avtale om hva han kunne gjøre og ikke kunne gjøre. Men det fulgte han jo ikke nødvendigvis.

Peker ut oppdragsgiver

– Hvem jobbet han for?

– Han jobbet for sjef for Etterretningstjenesten formelt sett, men det var vel Trond Johansen som var hans egentlige arbeidsgiver, sier Hovland.

Trond Johansen var seksjonssjef, senere nestkommanderende og assisterende direktør, i E-tjenesten.

– Hva fikk han i oppdrag av Johansen å gjøre?

– Det vet ikke jeg noe om. Det grep ikke vi tak i. Intern avlytting var ikke en del av mandatet vårt. Utro tjenere i tjenesten var ikke vårt mandat.

Johansen avviser overfor DN at Mathiesen jobbet for ham.

På spørsmål om hva Johansens eventuelle interesse i å bruke Mathiesen skulle være, svarer Hovland:

– Det må dere spørre ham om. Han er fremdeles i god stand og i live. Men jeg har lovet ikke å følge opp noe av det, jeg har lovet ham selv personlig at jeg ikke skulle. Jeg forsøkte etter at kommisjonen var ferdig, å følge opp noen av de tingene du nevner, men han hadde vel en følelse av at jeg var etter ham den gangen. Så jeg har lovet ikke å kjøre et løp mot ham lenger. Sist jeg traff ham, tok vi hverandre i hånden, og jeg lovet ham at det ikke skulle bli mer snakk om dette.


Sto over politiet
– Du sa det var nokså alminnelig at man avlyttet egne sjefer i e-tjenesten, stemmer det?
– Vel, det var vel E-tjenesten den gangen. Men jeg visste ikke så mye om disse tingene før jeg kom i Lundkommisjonen.
Det vi fikk greie på, står jo i rapporten, sier Hovland, som selv jobbet flere år i
Etterretningstjenesten.

Han har tidligere uttalt i DN at kommisjonens medlemmer ble enige om at opplysninger om Mathiesen skulle forbli hemmelige i 50 år. Lund-rapportens underlagsdokumenter er klausulert og blir oppbevart i Stortingets arkiv.
– Er det en grunn til at dere i Lundkommisjonen bestemte dere for å klausulere det, og legge det bort, istedenfor å gå til politiet med det?
– Vel, vi hadde jo et mandat fra Stortinget, så vi sto jo over politiet. Vi brukte bare det som var nødvendig for å kunne påpeke de tingene som vi ifølge vår instruks skulle omhandle. Straff eller ikke straff, det overlot vi til politiet. De kunne jo studere rapporten og gripe tak i de tingene de mente var nødvendig.
Fortalte ikke alt
Mathiesen opplyste ifølge VG i 1996 at han ikke hadde fortalt kommisjonen alt, og at han hadde unnlatt å dele sin kunnskap om etterretningsoperasjoner utenfor Norge. Mathiesen døde tre år senere.
– Hadde Mathiesen forbindelse til utlandet?
– Det måtte i tilfelle være amerikanerne og engelskmennene, men det har jeg ingen opplysninger om, sier Hovland.
– Vi samarbeidet jo veldig nært med engelskmennene og amerikanerne, sier generalmajoren.
Han kan ikke huske at Mathiesen reagerte på noen måte da det ble oppdaget at han kunne avlytte fra kjelleren sin:
– Jeg tror ikke han reagerte i det hele tatt – ikke overfor oss. Jeg tror knapt han var inne til noe form for rettslig avhør heller. For det han drev med, var utenfor mandatet vårt. Og dermed ble det ikke omtalt i rapporten i noen særlig utstrekning.
– Kan man være sikre på at Mathiesen ikke ble utnyttet av fremmede tjenester, andre makter?
– Sikre kan man aldri være, men jeg tror ikke vi fant noe som tyder på det, sier Torkel Hovland.

- Jeg hadde ikke noe med Mathiesen å gjøre
Oslo: Tidligere nestkommanderende i E-tjenesten Trond Johansen avviser at Asbjørn Mathiesen jobbet for ham.

Trond Johansen.jpg
Jeg hadde ikke noe med Mathiesen å gjøre.


På spørsmål fra DN svarer Johansen:
– Jeg hadde ikke noe med Mathiesen å gjøre. Han var aldri underlagt meg, men jeg var jo i E-tjenesten i hele hans periode, men jeg hadde ikke det minste med ham å gjøre.
Tidligere nestkommanderende i E-tjenesten Trond Johansen avviser å ha jobbet med Mathiesen. Lundkommisjonen undersøkte særskilt om seksjonssjef, senere nestkommanderende og assisterende direktør, Trond Johansen, hadde misbrukt sine stillinger for politiske formål, til å overvåke politiske motstandere, eller medlemmer av Arbeiderpartiet for å skaffe seg informasjon av politisk betydning.
Kommisjonen konkluderte med at det ikke finnes holdepunkter for påstandene om at Johansen misbrukte sitt politiske engasjement internt i E-tjenesten.
119 daværende og tidligere ansatte i E-tjenesten avga forklaring til Lundkommisjonen.

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfun ... gne-sjefer

BmO
Kommentar til E-tjenesten og deres lakeier.

Det er NOE som er aldeles av skaftet når UTRO tjenere skal avlytte UTRO tjenere, ser dere?
Denne E- tjenesten er jo bare en barnehage, intet annet.

Det vi ser tegningen av her, jo Putin skal se Seg selv på toalettet.
Klart det ikke blir mye seriøst av slike slikkepotter, ansatt for å berike landssvikerne i stedet for å ta vare på LAND og FOLK!!

Hvis denne E-tjenesten var 1 millimeter seriøs, så hadde INGEN vært KGB agenter på Stortinget eller andre steder som gjelder Landets sikkerhet.

1. Hvem var det som skulle ivareta Rikets sikkerhet?
2. Hvem utnevnte disse som skulle gjøre det?
3. Når vi ser at fhv stm E.Gerhardsen, Gro H B, Jens Stoltenberg, T. Jagland, Trygve Bratteli og Erna Solberg- hva hadde de til felles? Landssvikere.
4. Når man i dag ser at de har opphevet Straffelovens § 83 som nettopp omhandler domfellelse av personer som bidrar til at Statens selvstendighet blir truet, samt rikets sikkerhet- hvorfor er ikke disse blitt straffet for mange år siden?

Det er hva folket må begynne å bry seg om, å sette skapet på plass!!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2608
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: E-Tjenesten i Norge

UNREAD_POST KGB-Observer » Man Feb 25, 2019 9:06 am

E-tjenesten og de andre dyneløfterne- sov på jobben- fordi de jobbet for mobben-. Hvilke stumtjenere er det som ved leilighet ser en annen vei, når de trenges som mest? Som feks da Utøya saken skulle granskes, og TittenTei Grandes dott var leder for stortingets graskningskommisjon, Hareide. Hvilke blindbukker var de som kun leste donald duck i stedet for å se på saken?

For å unngå at terroren ble gransket ble det til overmål og eksplisitt bestemt fra regjeringen at statens regler for granskingskommisjoner ikke skulle komme til anvendelse for arbeidet til det som offentlig ble kalt 22. juli-kommisjonen. Utvalget fikk heller ikke kompetanse stilt til rådighet fra regjeringen for å etterforske og granske. Ingen med slike kvalifikasjoner ble utnevnt til å utgjøre sekretariatet for utvalget.

Hvis et utvalg skal granske, kalles det kommisjon, men her ble utvalget kalt kommisjon uten å skulle granske, og det fikk ikke politietterforskere med i sekretariatet som satte det i stand til å granske. Ergo skjedde det ingen gransking. Tidsfristen som ble satt for utvalget fra regjeringen var knapp og gjorde det umulig å gå særlig i dybden av hendelser selv om det skulle hatt kompetanse til rådighet for å etterforske.

I ettertid er det skapt en illusjon og villfarelse om at terroren 22. juli er blitt gransket. Så vi vet hva som i virkeligheten skjedde. Hele den norske befolkningen og de fleste politikere går rundt og tror på at så er hendt. Det er nonsens.

Når det gjelder politiets etterforskning, er den like overfladisk. Min erfaring med politi og påtalemakt både fra Forsvaret og ellers, er at du ikke kan stole på noe som helst som kommer fra den kanten. I politiske betente forhold. Det samme gjelder domstolene. Som er enda verre. De hvitvasker selv de svarteste forhold. Bare dommerne er de "rette".

Vi har dessverre en stor jobb å gjøre- her er mange like- som må begraves.


Sist flyttet til topp av BmOnline den Man Feb 25, 2019 9:06 am
KGB-Observer
 


Gå til E-Tjenesten

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron