Helikopterulykker

Jeg arbeidet innen samferdsel, 30 år i Luftfartsverket.

I dag kalles det Avinor.

Moderator: BmOnline

Forumregler
Både statens Vegvesen og Luftfartsverket ble rasert av Globalistene.

Helikopterulykker

UNREAD_POST BmOnline » Man Okt 30, 2017 9:28 am

Selskapet har opplevd fem dødsulykker de siste 15 årene.

I oktober 1990 omkom fem personer da et redningshelikopter fløy inn i fjellveggen vest på øyen Alden i Askvoll i Sogn og Fjordane. Havariet skjedde i forbindelse med søk etter en savnet tråler.

Mandag kveld kan det ha gått tapt like mange menneskeliv i en helikopterstyrt i Eidfjord. Tre er bekreftet omkommet — to er fortsatt ikke funnet.

Airlift-helikopteret var leid inn av hyttebyggere og var i ferd med å fly disse inn på fjellet da ulykken skjedde, skriver bt.no.

Airlift har vært involvert flere alvorlige helikopter-ulykker. De siste 15 årene har selskapet opplevd fem dødsulykker, men ikke siden 1996, da fire personer omkom under en styrt i Førdefjorden, har selskapet opplevd en ulykke med større omfang.
Ulykkene

Airlift har en flåte på 17 helikoptre. De driver med redningstjeneste, transport og tunge løft. Selskapet har hovedkontor ved Førde lufthavn, men opererer også fra Kinsarvik og har rundt 80 ansatte.

Ifølge Wikipedia har selskapet vært involvert i åtte ulykker siden 1996:

Juli 2005: Et Airlift Eurocopter AS 350B2 ble betydelig skadet da det kom bort i en konteiner under landing ved Gåvardsvann i Hordaland. Ingen personskade. Se Havarikommisjonens rapport.

Mai 2005: Mann (39) døde etter en helikopterstyrt ved Kolsåstoppen i Bærum. En person ble alvorlig skadet og fem lettere skadet. Helikopteret var et Airlift Eurocopter AS 350B2. Se Havarikommisjonens rapport.

Airlift fikk midlertidig flyforbud etter denne ulykken.

Desember 2003: Et Bell 212-helikopter flyr rett i isen og synker på Svalbard. Begge de to ombord overlever. Se Havarikommisjonens rapport.

2002: Et Airlift Eurocopter AS 350B2 tapte kontroll og landet hardt ved Dale i Sogn og Fjordane. Ingen personskade. Se Havarikommisjonens rapport.

November 1999: Et Airlift-helikopter havarerer ved Lågehellernuten i Ullensvang. To menn omkommer. Pilot og en sju år gammel gutt overlever. Se Havarikommisjonens rapport.

April 1998: Airlift-helikopter styrter like ved Tyinnvannet i Jotunheimen. En omkommer, to blir alvorlig skadet. Se Havarikommisjonens rapport.

Oktober 1996: Fire personer omkommer da Airlift Eurocopter SA365N ambulansehelikopter flyr inn i en høyspentkabel ved Vevring i Førdefjorden i Sogn og Fjordane. Se Havarikommisjonens rapport.

Mars 1996: Sju personer er om bord i et Eurocopter AS332L Super Puma-helikopter som havarerer i Wijdefjorden på Svalbard. Alle overlever, to ble skadet. Se Havarikommisjonens rapport.
Et Bell 212 helikopter som selskapet Airlift har fløyet på kontrakt for Sysselmannen på Svalbard siden 1996, havarerte i desember 2003 med to mann ombord. Begge kom fra ulykken uten større skader. ARKIVFOTO: SCANPIX/SYSSELMANNEN PÅ SVALBARD
Sysselmannen på Svalbard
Styrtet i sjøen

Men Airlift er ikke alene om flyulykker med fatale følger:

Senest 27. januar i fjor styrtet et helikopter i sjøen utenfor Horten. Alle de fire om bord mistet livet.

Det var to Robinson R-44 Astro helikoptre som fløy i formasjon. Ifølge VG var flyene på vei inn i et tåkeområde ved Horten, da det ene gikk opp for å sjekke flyforholdene.

Tre personer omkom og to ble alvorlig skadd da et russisk helikopter styrtet på Svalbard i mars i 2008.

To personer mistet livet da et helikopter styrtet like ved flere bolighus på Voss september 2006.

Helikopteret styrtet på Ringheim, på vei opp mot skianlegget Bavallen. Styrten skjedde i et område med flere hus, og fere vitner skal ha sett ulykken.
Verst i Nordsjøen

De mest alvorlige ulykkene har skjedd i Nordsjøen. 12 personer omkom i en styrt på Helgelandskysten i 1997.

På 1970-tallet omkom 34 personer i tre ulykker med Sikorsky-helikoptre. 9. juli 1973 måtte et helikopter med 17 personer nødlande på vei fra boreriggen Gulftide til Stavanger. Fire av de 17 om bord omkom, ifølge NTB.

november 1977 omkom alle 12 som var om bord da et helikopter gikk i sjøen på vei fra Stavanger til Ekofiskfeltet. Ulykken ble betegnet som et mysterium, men Flyhavarikommisjonen mente at flyet kunne ha kollidert med en stor fugl.

Et halvt års tid etter, 26. juni 1978, omkom alle de 18 om bord i et Sikorsky-helikopter fra Helikopter Service som styrtet 87 nautiske mil nordvest for Bergen. 13 av de omkomne var nordmenn. Årsaken til ulykken var trolig at et hovedrotorblad løsnet fra sitt feste i rotorhodet, mente Flyhavarikommisjonen.

https://www.aftenposten.no/norge/i/QoGe ... ste-ulykke
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 1715
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
URL: bmonline.no

Gå til Samferdsel

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest