Årsavgiften på bil i Norge, ut på dato?

Jeg arbeidet innen samferdsel, 30 år i Luftfartsverket.

I dag kalles det Avinor.

Moderator: BmOnline

Forumregler
Både statens Vegvesen og Luftfartsverket ble rasert av Globalistene.

Årsavgiften på bil i Norge, ut på dato?

UNREAD_POST BmOnline » Fre Aug 21, 2015 7:39 am

De skyhøye bilavgiftene i Norge synes ingen ende å ta, hva er det egentlig de tar betalt for?

Veiene våre ser ikke ut i nord til eksempel, så hva går disse pengene til? Jo mer vi betaler, jo værre blir veiene.

Norges avgifter på bil
av in søndag, april 22nd 2007 Lagret under: Ukategorisert Kopi VG debatt

Jeg som mange andre i dette landet irriterer meg ganske mye over dette landets avgiftspålegging av bil/bilbruk.
Bestemte meg for å skrive noe her som folk og forhåpentligvis politikere ser.

Her i landet har vi ei avgift som heter årsavgift, som man må betale for å kunne ha skilt på bilen, eller om man var uheldig å leverte inn skilta 1 dag for seint.

Denne har de siste åra stigi jevnt og trutt med en 50-lapp hvert år, horribelt bare det spør du meg, i år ligger den på kroner 2965,- . Dette er altfor mye etter min mening, men hadde kanskje vært greit nok om pengene hadde blitt brukt på veg/bil/trafikk/sikkerhets-fremmende tiltak.

Dette var i utgangspunktet en "luxus-avgift" på 50-tallet som skulle bli brukt til å bygge opp igjen Norge etter krigen, jeg vil tørre å påstå at landet er blitt bygd opp igjen etter den tid, sjøl om det ikke alltid kan virke slik på veistandarden. Hvis ikke landet er ferdig bygd opp igjen nå, så er det jo en skam at verdens rikeste land ikke har greid å bygge seg opp på 62 år.

Jeg skal ikke sitte her å påstå at årsavgifta er ett særnorsk fenomen, for det er det absolutt ikke, men for eksempel i Storbrittania så har de ett system der skilta står på bilene hele tida, men du må ha ei brikke i frontruta for å ha lov til å kjøre med bilen, denne tror jeg du kan kjøpe på posten go du kjøper den for perioden du skal bruke bilen, har og hørt at denne kan leveres tilbak og man får igjen penger. Ett mye mere rettferdig system for de som kanskje har en sommerbil, eller rett og slett en bil som ikke skal brukes for ett helt eller halvt år.

For meg, og mange andre som bor litt avsides til så er bilen ett must, om jeg skulle gått til butikken så hadde det tatt meg 5 timer, til jobb 6 timer, og det finnes ingen buss eller annen form for kollektivtransport.

Hvorfor skal jeg da straffes med årsavgift, drivstoff-avgifter, oljeavgifter for at AS Norge ikke gir meg noen annen mulighet å komme att og fram til nødvendige ting, og absolutt ingenting av dette går til veg/bilbruk.
Det beste de veit å si at avgiftene er for er Miljøhensyn, ja jeg er heilt enig i at vi skal være forsiktig med å forurense planeten Tellus, men jeg skal like å se at AS Norge bruker de pengene på å tette igjen hull i ozonlaget, senke drivhuseffekten, fjerne svevestøv og slikt.
Jeg har noen forslag, som går ut på å legge mer tilrette for at de som trenger bilen skal kunne bruke den uten å bli fattige som ei lus, eller burde jeg kanskje si Ola Donk, og at de som ikke har ett så stort behov for bil får lagt til rette for å bruke kollektive transportmidler.

Det jeg tenker på er at i større byer så kan man stenge av mer eller mindre for bilbruk, og heller forbedre gangmuligheter, muligheter for kollektiv transport, heller anlegge større parkeringsplasser på strategiske plasser, der det er lett å bruke kollektiv transport videre, kanskje sørge for at man kan ta med seg litt "bagasje" uten problemer. Men også tillate at en kan kjøre inn i byen, og handle seg en vaskemaskin, sette den på tilhengeren og kjøre hjem, man må jo heller ikke gjøre det umulig for folk som bor inne i byen å eie bil heller.

Altså rett å slett gjøre det mere lukrativt å bruke kollektiv transport til daglig, kanskje bompenger(som jeg egentlig er i mot).
Og for de som bor på steder der kollektiv transport ikke er mulig, legge mere til rette for at man kan bruke bilen, avgiftsdifferensiering er en mulighet, differensiering av drivstoffavgifter, jeg foreslår en blandning av disse.

Dessuten så er det altfor dårlig med kollektivtransport når man kommer litt utpå bygda, mener ikke at man skal sette inn busser over alt, det er verken økonomisk forsvarlig, eller forsvarlig sett med miljøhensyn.

Blir ikke noe bedre av å kjøre en 50-seters buss med 8 stykker i, som hadde forurensa mindre i hver sin bil.

Og en av plassene jeg mener det er mye å hente angående miljøhensyn er veistandarden, en bil bruker mest drivstoff og forurenser mest under akselerasjon, og i lavere hastighet, med den veistandarden vi har her til lands må man kjøre i rykk og napp, og med lavere hastighet/ gir enn man kunne hatt. Dessuten sliter det på bil, som foreksempel støtdempere som begynner å lekke, oljelekkasjer etter å ha slått nedi med mer, dette er jo også forurensing av miljøet. Det sliter også veldig på understellsdeler, drivverk, bremser og slikt må skiftes ut tidligere enn hvis veistandarden hadde vært "normal", disse gamle delene kan ikke gå rett i nauren heller, så det smeltes, støpes om og forbrennes.

Det er også veldig få som har råd til å kjøpe seg ny bil i dag også, de fleste som handler det har egentlig ikke råd til det, men det er blitt slik her til lands at man må låne seg over evne for å kunne leve et vanlig, kjedelig A4-liv.

Nye biler er også belasta med høye avgifter, man må betale seg ihjel for å kunne kjøpe seg en mer miljøvennlig, trafikksikker bil, bare fordi at AS Norge skal ha sitt i avgifter.

Og skal man kjøpe eller selge bil så må man betale en såkalt omregistreringsavgift, som er nesten 1500,- kroner om du har en bil som er over en viss alder, og mye mere om du har nyere bil. dette for en jobb som koster ca 400,- kroner å utføre etter hva jeg har hørt, det koster iallefall ikke 15 000,- kroner.

Nei, det er greit med litt avgifter på bil, det kan jeg tåle, men det er ikke hva jeg vil kalle litt avgifter, men alt for mye!

Og disse politikerne, gjør de annet enn å snakke om å øke avgifter, iallefall på bilbruk, men aldri om at de skal gjøre tiltak som gjør trafikksikkerhet, miljø, veistandard bedre, i bestefall nevner de noe og bare prater rundt grauten.

Ei heller tilrettelegging for alternative drivstoff, alà gass, biodiesel, bioetanol, eller kanskje å gjøre det billig og lukrativt å gjøre sin gamle bil mere miljøvennlig(som å ettermontere katalystorer, partikkelfilter, holde den vedlike)

Etter min mening bør det norske folk gjøre opprør mot disse ville avgiftene, si ifra, men vi er dessverre i ett land der man ikke gjør sånt, bare klager, banner og betaler, Riktig, NEI.

Vær vennlig å sitèr meg, diskuter temaet, kom med meninger


Sist flyttet til topp av BmOnline den Fre Aug 21, 2015 7:39 am
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Samferdsel

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

cron