Seminar ved Luftfartstilsynet i Bodø

Jeg arbeidet innen samferdsel, 30 år i Luftfartsverket.

I dag kalles det Avinor.

Moderator: BmOnline

Forumregler
Både statens Vegvesen og Luftfartsverket ble rasert av Globalistene.

Seminar ved Luftfartstilsynet i Bodø

UNREAD_POST BmOnline » Fre Aug 21, 2015 7:42 am

Av: Harald Olsen
I henhold til oppslag i internasjonal og presse, også gjengitt i denne avis, begynner det nå å fremkomme bevis for at min kritikk kan være berettiget. Det skremmende aspektet ved det man leser er at man ved å bruke ”riset-bak-speilet”-metoden overfor flygere som måtte begå feil, retter baker for smed og hengir seg til en sikkerhetsmessig tenkning som resten av verden har forlatt for godt. Og gjør metoden intet for eget selskap, gjør det heller intet for andre, og hva er da egentlig hensikten?

At erkekonservative irlendere fortsatt bekjenner seg til metoden burde ikke forundre noen. Underlig blir det dog når vi samtidig opplever at nettopp Universitet i Dublin og dets Trinity College, ved Luftfartstilsynets seminar i Bodø forleden, viser seg å være langt fremme hva angår en systematisk tilnærming til håndtering av menneskelige feil i luftfart ( A Systematic Approach in Managing Human Error in Aviation v/ Dr. Vangelis Demosthenous ).

Kanskje skulle O’Leary ta med seg sine medarbeidere, stenge butikken noen dager og hengi seg til en oppdatering av eksisterende kunnskaper på det eminente Trinity College. Men med sedvanlig O’Learisk arroganse er vel det neppe å vente.

Det var over 300 deltagere under seminaret i Bodø. Omtrent hvert eneste hjørne av luftfarten i Norge var representert, fra flyklubber, via luftforsvaret til små og store kommersielle aktører, til etater, lufthavner og statlige etablerte organer. Og ikke hørte jeg at noen beklaget seg at vi fra nå av skulle forholde oss til det nordlige Norge når det gjaldt denne type seminar og det arbeide Luftfartstilsynet skal utføre.

Seminaret var godt organisert og vel gjennomført. Særlig vil jeg fremheve flykaptein Gimmestads foredrag som både nyttig og informativt, men også på en merkelig måte noe skuffende. Skuffende fordi for en som ble introdusert til ”Human Factor” tilbake på åttitallet, var noen av elementene som ble presentert gjenkjennelige og resulterte i tanker omkring hvor langt man egentlig var kommet i den tiden som har gått. Men, repetisjon gir også god læring.

Dr. Vangelis Demosthenous hadde en lettfattelig og humoristisk ”approach” til et alvorlig tema. Selv om det også her var kjente elementer, så viser den gode doktors redegjørelse om prosjektet, at det arbeides seriøst og på et høyt intellektuelt nivå mange steder i verden og på mange seriøse institusjoner. Men selv dette kan en mann som O’Leary heve seg langt over og feie bort som unødvendige tiltak. Svaret er jo enkelt! Gjør én missed approach og du får sparken!

Nå avventer jeg bare telefon fra enten O’Learys store stab av skarpskodde advokater eller direkte fra ham selv. Det vil i så fall bli tredje gang selskapets representanter kontakter meg for enten å få meg til å endre i teksten, eller for å invitere meg på langweekend med frue i Stockholm, alle utgifter betalt på byens beste hotell. Jeg lurer på hva det blir denne gang.

http://hangar.no


Sist flyttet til topp av BmOnline den Fre Aug 21, 2015 7:42 am
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Samferdsel

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron