20 Hamstere døde i en dyrebutikk, AMS- stråler

Politikere som ikke lytter til grasrota er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten

Administrator BmOnline Forum

20 Hamstere døde i en dyrebutikk, AMS- stråler

UNREAD_POST BmOnline » Fre Nov 02, 2018 6:31 pm

Bryter smartmålerne med Dyrevelferdsloven?
24/08/2018 Einar Flydal

Skjermdump-13.08.2018 , 14.31.46En dyrebutikk på Sørlandet har hatt store problemer med hamsterne. Og jeg har hatt en kuriøs epost-utveksling med Mattilsynet i sakens anledning. Saken forteller meg at Dyrevernloven nok gir våre firbente venner bedre beskyttelse mot smartmålere enn den beskyttelsen du får lov å gi dine barn. Dersom du har smartmåler og dyr hjemme, kan du nemlig bli tiltalt for dyreplageri etter Dyrevelferdsloven, for dyr skal nemlig etter loven «behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger».

Men har du barn i samme huset, slipper du tiltale for barnemishandling. Dyrevernet står åpenbart sterkere:

Problemene i dyrebutikken (som ønsker å være anonym) begynte etter at det ble installert en smartmåler 50 cm fra hamsterburet i butikken: Hamsterne mistrivdes og døde, ganske enkelt. Selvsagt tok det tid før butikkeieren forsto hva årsaken kunne være, for hvem kan vel tenke seg at det kan være en strømmåler som er årsaken til at hamsterne skrantet og sluknet hen? Reptilene, som var plassert lenger unna, hadde det heller ikke så bra. Veterinæren ble kontaktet og fant ingen forklaringer. Mattilsynet ble også kontaktet, men ville – etter hva jeg har fått høre – ikke ha noe med saken å gjøre.

Det var butikkeierens datter som etterhvert ante sammenhengen, for hun er el-overfølsom og hadde derfor erfaring med slikt. Nettselskapet – Agder Energi Nett – ble kontaktet, men avviste at det kunne være noen sammenheng mellom smartmåleren og de i alt 20 døde hamsterne, og ville slett ikke fjerne måleren. Så ble søknad om fritak fra målerens kommunikasjonsdel sendt til Agder Energi Nett begrunnet med datterens el-overfølsomhet, men endte med avslag siden datteren bare jobber i lokalene, og ikke bor der. At hun jobber der var ikke nok. Forstå det den som kan!

Butikkeieren fortviler. Selvsagt er slikt dårlig reklame, men først og fremst er det dyreplageri. Eieren har flyttet om på dyrene etter beste evne, og har isolert med blyplater mot den «smarte» måleren for å redusere strålingen. Hamster-leverandøren er også kontaktet, og har forsikret at deres dyr ikke har dødd hos andre mottakere. Dyrebutikkjeden er selvsagt også uroet over hendelsen. Men hva skal de gjøre, så lenge Statens strålevern bastant hevder at noen biologiske reaksjoner ikke er mulig, i alle fall ingen plagsomme?

En metode kunne være å forsøke å verifisere problemet med et lite dyreforsøk – i all enkelhet ved å sette to like bur med hamstre på to ulike steder, det ene rett ved en av de mer intense smartmålerne, Aidon eller Nuri, det andre på god avstand.

Men en venn fortalte meg at slikt kan man ikke sette igang uten tillatelse fra Mattilsynet. Det ble starten på en interessant epostutveksling mellom meg selv og Mattilsynets ansvarlige for dyreeksperimenttillatelser. Den viser at Mattilsynet tar føre-var-prinsippet så alvorlig at jeg ikke engang kan sette i gang et slikt forsøk uten å bryte dyrevelferdslovens paragraf 3. Generelt om behandling av dyr, der det heter:

«Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.»

Og slike påkjenninger vet jeg jo fra all verdens forskning at det kan og ganske sikkert vil bli. Korrespondansen finner du nedenfor.

Så nå er du advart, kjære leser! Dine barn kan du derimot godt utsette for AMS-målere. Der er det ingen restriksjoner så lenge du holder deg innenfor Statens stråleverns grenseverdier, og det gjør du så lenge du ikke plasserer måleren nede i barnesenga. Det garanterer Statens strålevern for med sine forsikringer om at strålingen er «så svak, så sjelden og så kortvarig» at den ikke kan innebære noen helsefare som helst.

Hamster.png
20 stk Hamtre døde i en dyrebutikk.


Hvis du vil lese om forsøk med EMF og hamstre, kan du se fram til boka «Den usynlige regnbuen – Historien om elektrisiteten og livet», som jeg oversetter for tida. Der beskrives et forsøk som nok ville fått Mattilsynet til å endre syn fra et slags gult føre-var-signal til et knallende rødt. Forøvrig: All ære til en etat som tar føre-var-lovgivningen alvorlig!

Einar Flydal, 24.08.2018

PS. Har du en historie om dyr som reagerer på EMF, så send den gjerne inn.

Kommentar bmo:
Ja, det er i hvert fall en ting som er sikkert, dyrevelferden er mer ivaretatt enn velferden, for mennesker- er- i Norge.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2601
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Kulturhistorie og bevaring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron