I perspektivet.

Generellt forum for samfunnsspørsmål
Politikere som ikke lytter til grasrota, er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten!

Administrator BmOnline Forum

I perspektivet.

UNREAD_POST BmOnline » Tor Jul 19, 2012 11:10 am

I perspektivet.
Det har vært med den største interesse jeg i årevis har lest innlegg av pensjonert gymnaslektor Johan I. Holm. Han skriver om flere temaer, klart og tydelig. Kronikken ”Norges kristne opprinnelse”, Dagen, 9. juli, er enda et eksempel – der det hele settes inn i et tidsperspektiv.

APROPOS perspektiv. Også tidens partipolitiske begivenheter må betraktes på liknende måte. Ikke bare hyggelig, riktig nok – men etter min mening absolutt nødvendig for å innse galskapen rundt oss.

MITT forslag er dette: Ta utgangspunkt i Grunnloven, og dens intensjoner for individet – enkeltmennesket. Sammenlikne deretter med dagens kollektive tilstander. Da kan man få fnatt av mindre, for å si det folkelig. Og våre grunnlovsfedre ville ikke bare snudd seg i sine graver. Etter alt hva politikere og byråkrater senere har bidratt med – ville forfedrene rotert. Temmelig sikkert.

SOSIALISMEN – som jeg mener er galskap - er riktig nok gjennomført i demokratiets navn her i Norge. men resultatet er blitt en statsform som for lengst har fått betegnelsen Formynderstaten. Og om denne fargelegges politisk rød, brun. grønn, gul eller svart – blir for oss andre hipp som happ. (Det er nemlig galt – fullstendig galt – ensidig å plassere all skyld for utviklingen på de tradisjonelle røde sosialister, med Arbeiderpartiet i spissen). Nå har ”de andre” til og med tatt mål av seg til å overta styringen av landet etter neste valg, neste høst. Hva skal man si til slikt? Mer galskap?

SPØRSMÅLET nå er ikke hvor langt inn i systemet vi er manipulert – men hvordan vi skal komme oss ut av galskapen på en fornuftig måte. Enig? (Jeg regner med at redaktøren gir spalteplass også for andre eventuelle, fornuftige forslag som bør opp til en seriøs debatt). Følgende forslag fra min side så jeg foreslått allerede på 1970-tallet. Det er imidlertid minst like aktuelt i dag, og er som følger:

PRIVATE, frittstående rasjonaliserings-firma gis i oppdrag å gjennomgå og fremme direkte for Stortinget, for rasjonalisering av all statlig virksomhet.

NEPPE en eneste profesjonell politiker i dagens Norge vil applaudere et slikt forslag. (Det står jo om posisjoner og ”bein”). Men hva tenker bevisste borgere? Det kunne være interessant å se et svar.


Thorbjørn Andersen.

Halden.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2609
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Samfunn og politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron