Alvorlig Methylisothiazolinone

Øst- vest- hvem er best, nord og sør dør som før?
Forumregler
Mange tror at Helsevesenet vil oss det beste, men nei ikke nå lenger. Bare se på hva som har skjedd, det er pengene som pleies i stedet for pasientene i verdens rikeste land. EN SKAM!!

Alvorlig Methylisothiazolinone

UNREAD_POST Birgitte » Tor Mar 07, 2024 9:47 am

Birgitte Viksund

Det har sittet langt inne å legge ut dette, så Gud og hvermann får se hvordan ansiktet til undertegnede har sett ut de siste måneder, men dette er viktig, for oss alle - og både hudleger og andre er rådville på hvordan vi forbrukere virkelig skal bli oppmerksomme på dette, og dermed tvinge produsentene til å innse hva som nå er i ferd med å skje, og sette i gang drastiske tiltak.
Jeg ble akutt syk i januar og havnet på legevakten med ansiktet seende ut som en spedalsk, ble behandlet for allergisk sjokk, og ble noe bedre - før jeg ble mye dårligere. Fire ganger på legevakten, før noen innså at jeg burde sendes på Haukeland. Heldigvis er vi velsignet med et oppegående helsevesen, og etter lang utredning fikk jeg en diagnose.
Jeg har alvorlig kontaktallergi mot MI, eller Methylisothiazolinone.
Jeg, som ellers er helt frisk og ikke har hverken annen allergi eller astma.
Haukeland sykehus er oppmerksomme på det som skjer, og sa til meg at de fikk inn flere i uken nå, som ble diagnostisert med det samme som meg, og så altså en dramatisk økning i de som ble rammet.
Isothiazolinoner er et bakteriedrepende konserveringsmiddel som produsentene har begynt å bruke i større og større grad de siste årene, delvis pga at vi konsumentene har blitt skremt av medieoppslag rundt parabener, og hvilke hormonforstyrrende effekter de kan ha. MI, eller Isothiazolinoner blir brukt som et alternativ til disse parabenene, og produkter som inneholder MI blir dermed gjerne markedsført som "hudvennlige." Sannheten er at det til stadighet kommer frem i flere forskningsartikler at det ikke kan bevises at parabener virkelig har en hormonforstyrrende effekt, men det som kan garanteres, er at MI, som nå finnes i svært mange av husholdningsproduktene vi omgir oss med, er livsfarlig og svært allergifremkallende. Reaksjonen blir værre for hver gang, og det er friske mennesker og også små barn som rammes.
Jeg kan i dag ikke oppholde meg i rom som har blitt malt før kanskje opptil et halvt år etter siste strøk, og må resten av livet sjekke samtlige produkter jeg bruker for å unngå å få en reaksjon. Behandlingen er heller intet glansbilde;det finnes ingen kur, sprøyter eller kremer som fjerner dette for godt, og det tar lang tid å bli bra igjen. Hver gang jeg reagerer hovner jeg opp,klør,svir og får en allergisk reaksjon som påvirker hele kroppen i form av smerter og verk.
Per nå finnes det INGEN regler som krever at produsentene tydelig merker produktene som inneholder MI, det eneste som kreves er at det står oppført i innholdsdeklerasjonen, enten som Methylisothiazoline, eller som et av de MANGE synonymene, noe som gjør det komplett umulig for oss å være helt sikre. EU, som også er svært bekymret for utviklingen, har fra i år FORBUDT MI fra produkter som skal forbli på huden, som hudkrem o.l. Mens produkter som skal skylles av, eller som bare kommer i kontakt i kort tid, fremdeles er lovlig. Det er en tungtveiende grunn for at MI nå delvis forbys, mens parabener lever i beste velgående - det stilles strenge krav før noe kan forbys, og MI har altså nå delvis blitt det.
Den aller værste synderen inneholdene MI, er maling. Så og si all maling på markedet er nå tilsatt MI, som når den tørker damper i luften omkring oss, og gjør oss syke. Det var også maling som gjorde meg syk. Men MI er desverre også tilstedeværende i tilnærmet alle butikksjampoer og balsamer, alle JIF produkter, mange flytende klesvaskemidler, blant annet OMO, svært mange håndsåper, Zalo, Sunlight - listen er endeløs.
Jeg har aldri vært noe hysterisk i forhold til hva jeg omgir meg med, men innser at jeg nå har et ansvar å informere dere andre om hvor alvorlig dette er, og hvordan produsenter som #Lilleborg og #Jotun er smertelig klar over hva som nå skjer, gir blanke i ansvaret sitt før de blir tvunget til å fjerne giften fra produktene sine. Jeg poengterer at dette er noe nytt de har begynt å tilsette de siste årene, og jeg ber med dette om at dere siler all annen dritt dere leser på Facebook, og tar dette til dere, gjerne deler, slik at vi sammen kan kreve at vi, og barna våres ikke blir utsatt for kjemikalier som kan skade oss for livet.
Vedlagt link til nyeste av mange artikler på emnet, og bilde av meg med og uten reaksjon.
http://forskning.no/.../nye-allergier-s ... over-livet
Birgitte
 

Gå til Helsevesenet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester