Kona snytt for minst 15.000 kr hos Nav

Kommunene og Terra gambler med våre midler på børs.
Skal ikke staten sikre våre verdier?
Forumregler
Regjeringen innskrenker banktjenester i bankene. Nå kan du ikke sette inn penger når du selv vil, men når banken vil. De har også kommet med forslag om å avvikle banktjenester i posten. Tenk for noen nazi metoder vi nå begynner å få på "brødskiva".

Kona snytt for minst 15.000 kr hos Nav

UNREAD_POST BmOnline » Fre Mai 08, 2015 8:34 am

Pensjonist mener han har funnet skattefeil som angår tusenvis av nordmenn

Pensjonisten Malvin Sylte på Senja hevder at kona er snytt for minst 15.000 kroner de to siste årene grunnet feil i skattelikninga.

– Jeg vet at jeg har rett, og kommer ikke til å gi meg, om jeg så må gå rettens vei med saken, sier Malvin Sylte (69) til Nordlys.

Han mener at kona har betalt mer skatt enn hun etter reglene skulle ha gjort. Hun har både AFP (avtalefestet pensjon) og gradert uføretrygd. Samlet gir dette en pensjonsgrad på 100 prosent, bestående av 43 prosent AFP og 57 prosent uføretrygd. Problemet er at hun ikke får det samme skattefradraget som da hun hadde 100 prosent pensjon i form av AFP. Skattefradraget er blitt redusert med den andelen hun har i uføretrygd. Og jo mindre fradraget blir, desto mer blir det å betale i skatt. Det er denne reduksjonen i fradrag som Sylte mener er helt feil.

– Det er kun arbeidsinntekt som skal redusere dette skattefradraget for en som tar ut full pensjon, sier Sylte og viser til skatteetatens egen Liknings-ABC.

Der står det i punkt 3.2.2. at «dersom en mottaker av AFP har arbeidsinntekt i tillegg til pensjonen, skal pensjonen reduseres mot arbeidsinntekten. Skattefradraget reduseres tilsvarende prosentvis reduksjon i AFP når slik pensjon er redusert mot arbeidsinntekt». Det står ingenting om at det skal reduseres som følge av uførepensjon.
David mot Goliath

Sylte har tatt opp saken både med Skatteetaten og NAV, som han mistenker har feil i kodesystemet i disse sakene, men han har så langt ikke fått noe gehør.

– Jeg har jobbet med dette i tre uker, og snakket med rundt 50 forskjellige personer i Skatteetaten og NAV, men ingen vil skjønne det.

Han har også fått brev fra begge instanser der han blir avvist.

– Er det ikke rart at alle disse fagfolkene tar feil?

– Jo, det er rart at de ikke skjønner det. Derfor ringte jeg dere. Noe av problemet er at lovverket er så forferdelig dårlig skrevet at de ikke klarer å forstå det selv. Men jeg har satt meg inn i dette, og det er ikke noe av det de sier som slår i hjel min påstand. Dette er David mot Goliath, men jeg er sikker på at jeg har rett og jeg er villig til å gå i rettssalen med det, sier Sylte.

Nå sender han et langt skriv til NAV pensjon i Oslo der han utførlig forklarer alle sakens detaljer. Han mener saken er viktig fordi dette også angår andre med gradert uførepensjon under 67 prosent.

– På landsbasis kan denne feilbehandlingen gjelde rundt 10.000 personer for årene 2011, 2012 og 2013, og utgjøre flere hundre millioner kroner, sier han.

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 340374.ece


Sist flyttet til topp av BmOnline den Fre Mai 08, 2015 8:34 am
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2605
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Økonomi

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron