Aftonbladet politianmeldt for hets mot folkegruppe

Hvorfor følges ikke FNs internasjonale konvensjon mot rasisme i Norge?
Akkurat slik det i FNs internasjonale konvensjon mot rasisme, står at faktisk enhver stat har rett til å behandle statsborgere annerledes enn utlendinger, statens folk først..

Moderator: BmOnline

Forumregler
Her gjelder det integrering, noe som ALDRI har forekommet i Norge. http://bmonline.no/html/musl.html

Det sies at det foregår, men det er bare to av 100 som lar seg integrere. Husk hva de fremmede gjør, de vil importere sin egen kultur og religion, klart det skaper splid og hersk, og dette er noe rikspolitikerne vil skal skje.
Hvis ikke, så hadde de lyttet til Ola og Kari, men det gjør de ikke. Innvandringsstoppen av 1975 er et gedigent skuespill. Da først begynte innvandringen, Stortinget og pavens jesuitter instruerer nå eiendomsprinsippene over Norges Grunnlov. Tenk det. De som nekter å la seg integrere, skal nektes opphold i Norge, dvs sendes ut på dagen!
Hvorfor følges ikke FNs internasjonale konvensjon mot rasisme i Norge?
Akkurat slik det i FNs internasjonale konvensjon mot rasisme, står at faktisk enhver stat har rett til å behandle statsborgere annerledes enn utlendinger, statens folk først..

Administrator BmOnline Forum

Aftonbladet politianmeldt for hets mot folkegruppe

UNREAD_POST BmOnline » Tor Nov 30, 2017 7:34 am

Aftonbladet politianmeldt for hets mot folkegruppe

Av: Nina Hjerpset-Østlie 19. oktober 2009, 19:58

Sosialdemokrat og ordfører i Centrum mot rasisme, Mariam Osman Sherifay, har politianmeldt Aftonbladet for «hets mot folkegruppe» etter at avisen trykket en artikkel skrevet av leder for Sverigedemokratene (SD) Jimmie Åkesson.

Aftonbladet publiserte Åkessons innlegg under overskriften Muslimerna är vårt största utländska hot, et utsagn som imidlertid ikke finnes Åkessons artikkel. Samtidig brukte Aftonbladets sjefsredaktør Jan Helin lederplassen til å redegjøre for sine motiver for å trykke artikkelen, ta kraftig avstand fra SD og å forsvare sin avgjørelse om å nekte SD – som er et lovlig politisk parti – å annonsere i Aftonbladet:

Jag tog för en dryg månad sedan beslutet att inte publicera reklam från Sverigedemokraterna.

Det blev ett hårt kritiserat beslut. Jag ansågs stoppa Sverigedemokraternas rätt till yttrandefrihet. Det hjälpte inte att jag intygade att jag inte alls avser att stoppa deras åsikter i Aftonbladet. Tvärtom berättade jag att vi tänker publicera debattartiklar från Sverigedemokraterna och rapportera om dem på nyhetsplats.

Grunden för mitt beslut var i stället denna:

Jag vill inte göra mig till en del av Sverigedemokraternas mycket skickliga kampanj för att tvätta bort sin stämpel som ett främlingsfientligt, extremistiskt parti genom att publicera deras reklam. Jag tänker inte ta emot pengar för att bära reklam som skuggar Sverigedemokraternas värderingar och historia. Inte i mitt namn.

Mina argument hade under några dagar lika stor chans som en snöboll i helvetet. Det var mycket mer spännande att påstå att Aftonbladet stoppar det fria ordet än att bemöta mina faktiska argument.

De lite mer fina debattörerna var bekymrade över att jag hjälper till att göra Sverigedemokraterna till martyrer och på så sätt ökar sympatierna för dem.

Vad är det för pjosk? Ska publicister av rädsla för att göra Sverigedemokraterna till martyrer avstå från att ha en hållning?

I en artikkel på Newsmill.se forklarer Sherifay hvorfor hun har politianmeldt Aftonbladet for hets mot folkegruppe.

Att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti är ingen nyhet. Nej, det nya är det sätt som den svenska offentligheten bereder Åkesson och hans hatande partikamrater utrymme som är det nya. Publiceringen av texten med rubriken «Muslimerna är vårt största utländska hot» är inte bara ett lågvattenmärke utan förmodligen också brottslig. För enligt min mening har Aftonbladet gett utrymme för hets mot folkgrupp. Publiceringen är inte förenligt med god publicistisk sed och – framför allt – utgör den ett lagbrott, hets mot folkgrupp.

Det är således inte lätt att förstå sig på Jan Helins utgivarskap: Å ena sidan vill han inte låta SD annonsera, å andra sidan tycker han det är helt ok att låta Åkesson sprida sin rasistiska propaganda i tidningen han är ansvarig utgivare för.

Artikeln är så öppet rasistisk att någon närmare förklaring till varför jag tänker polisanmäla Aftonbladet inte behövs. Men jag kan ändå inte låta bli att ställa frågan: Skulle Aftonbladet publicera en artikel där andra grupper, till exmepel «samer» som SD inte har så mycket övers för (trots att de är urinvånare), pekas ut?

Hela artikeln innehåller inget annat än hat mot muslimer och och invandrare. Jimmie Åkesson angriper judiska och muslimska ritualer som Kosher och Halalslakt Det samma gäller omskärelese av pojkar, som är en judisk och muslimsk ritual. Idag är det svenska muslimer som SD angriper med hjälp av Aftonbladet och ingen reagerar. Vilken grupp angriper SD imorgon? Hur långt kan Aftonbladet tänka sig att gå? Skulle tidningen publicera en artikel där «judarna» utpekas som det stora hotet mot vårt land?

För texten för onekligen tankarna till Sverige på 30-talet och den tidens judehat. Men den här gången är det muslimerna som är utpekade, även om Åkessons attacker mot halalslakt och omskärelse alltså i allra högsta grad också gäller den judiska minoriteten i Sverige.


https://www.document.no/2009/10/19/afto ... meldt_for/
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2605
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Innvandring/integrering

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron