Eliasson ny rikspolischef i Sverige

Amerikanerne ville lære muslimene å pisse beint, se hva som nå skjer der borte i "bombekrateret"!

Eliasson ny rikspolischef i Sverige

UNREAD_POST BmOnline » Tir Jan 13, 2015 10:02 pm

Startsidan / Nyheter 2014-11-20
Eliasson blir ny rikspolischef.



Dan Eliasson, nuvarande generaldirektör för Försäkringskassan blir ny rikspolischef.

Han beskriver "känslor av glädje".

– Det är ett oemotståndligt uppdrag.

Presentationen av Dan Eliasson som ny rikspolischef skedde vid regeringskansliet Rosenbad i förmiddags av inrikesminister Anders Ygeman (S).

Eliasson, 53, är jurist. Han har varit biträdande Säpochef, och lett polisverksamhet från justitiedepartementet som statssekreterare. Han var Göran Perssons personlige representant att bekämpa organiserad brottslighet i Östersjöregionen.

Mellan 1995 och 2006 jobbade han i regeringskansliet och som generaldirektör för Migrationsverket formulerade han visionen: ”Ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.”

Sedan 2011 är han generaldirektör för Försäkringskassan.

– Vid årsskiftet sker den största förändringen inom svensk polisorganisation i modern tid. Eliasson har den breda kompetens och erfarenhet som krävs, säger Ygeman.

– Känslor av glädje finns inför att ta mig an det här uppdraget, säger Eliasson som uppger att han tycker om polisuppdraget, som han ser som en av hörnsternarna i demokratibygget.

– Det känns som ett oemotståndligt uppdrag. Det var lätt att tacka ja, fortsätter han och uppger att det inte var del av hans planering för ett par månader sedan.
Överraskades av samtalet

Han blev positivt överraskad då han fick ett samtal av Ygeman.

– Det är inte många gånger man får chansen att genomföra den största förvaltningsreformen på 50 år.

Han uppger att polisen nu kommer att bli mer tillgänglig i lokalsamhället, bidra till ett tryggare Sverige och ökad demokrati. Han tar upp ett ökat jobb mot våld mot kvinnor, bland annat.

– Jag ser fram emot det här oerhört mycket.

28 781 är just nu polisanställda.

– Jag ser fram emot att kroka arm med dem, säger han.

Rikspolischefen kommer att styra över den nya polisorganisationen som sjösätts den 1 januari 2015, då dagens uppdelning med 21 länspolismyndigheter försvinner och görs om till en enda myndighet.

Omorganisationen är den största sedan 1965 och tanken är att polisen ska kunna arbeta snabbare och mer effektivt.
"Fokusera på det vi har"

200 miljoner kronor har skjutits till polisen för 2015. Men och genomförandekommittén har uppgett att 2 miljarder kronor saknas för polisen under övergångsperioden kring organisationsskiftet.

– Jag kan inte kommentera vad hon bygger det på, men jag kan konstatera att polisen aldrig haft så mycket pengar som nu. Jag tror alla myndigheter gärna ser att man kan få mer pengar så att man kan höja ambitionsnivån. Det viktiga är inte att fokusera på det vi inte får utan det vi har och hur vi nyttjar det.

Eliasson säger till Aftonbladet att han är "väldigt kollektiv" i sin ansats.

– Jag är inkluderande. Jag är inte den som står längst fram på barrikaderna och pekar med hela handen.

Han uppger att han kommer att satsa på att vara mycket ute i verksamheten.

– De kommer nog se mig i radiobilar och i polishus runtom någon dag i veckan.
Ask: "Regeringen får inte tillsätta politiskt"

Tidigare justitieminister Beatrice Ask (M) säger till Aftonbladet att hon är glad att regeringen äntligen fattat ett beslut om rikspolischef.

– Det har vi väntat på. Det här är en viktig chefspost med viktiga uppgifter framöver. Dan Eliasson har också av Alliansregeringen fått viktiga uppdrag och har erfarenhet, som Ygeman påpekar, att leda stora organisationer.

– Det är bara att önska honom lycka till i det stora arbete han har framför sig när organisationen ska förnyas. Det viktiga är att få den på plats snabbt så man kan fokusera på uppdraget.

Enligt Ask var utnämningen av Eliasson inte förvånande.

– Sedan är det naturligtvis på det sättet att man får utgå från att regeringen inte har ändrat inriktning när det gäller tillsättningar så att man återgår till politiska tillsättningar. Eliasson är mycket duktig, och jag tror inte att det är därför han fått uppdraget, men det är ändå viktigt att säga.
Kräver tag mot tysthet

Polisförbundets ordförande Lena Nitz krävde i en debattartikel i Aftonbladet i juli att nya Rikspolischefen tar tag i tysthetskulturen inom poliskåren. Hon är positiv till Eliasson.

"Det är väl känt att Dan Eliasson ser vikten av medarbetarinflytande. Han är också insatt i frågor som rör polisen och rättsväsendet. Jag ser fram emot ett gott samarbete", säger hon till TT.

Genomförandet av omorganisationen har kritiserats för att ha gått för snabbt, och polisledningen har även fått kritik för att beskedet om vem som tar över efter nuvarande rikspolischefen Bengt Svenson dröjt. Bengt Svenson har suttit på posten från 2008, och var dessförinnan chef vid Rikspolisstyrelsen.

Eliasson kritiserades hårt sedan Expressen avslöjat jävförhållanden inom Försäkringskassan, och förtroendet för myndigheten dalade. Enligt Ygeman har den saken uträtts.
Tog ställning med "Knulla i Bangkok"

Under sin ungdom spelade Eliasson i punkbandet Bad Boo Band, främst kända för sin låt Knulla i Bangkok 1979.

Till P4 Gotland sa han i fjol att låten aldrig varit så känd som nu, och att den inte är helt apart från hans uppdrag som generaldirektör för Försäkringskassan – utan det finns tvärtom "en röd tråd".

– Det är en nidvisa om män som köper sex i Bangkok. Vi tog stark ställning och markerade värden med den låten.

I februari uppmärksammades Eliasson då han under en debatt i SVT twittrade "Normalt håller jag mig till socialförsäkringen. Men J Åkesson i debatt gör att jag kräks!".

Richard Jomshof, riksdagsledamot som sitter i SD:s partistyrelse säger till Aftonbladet om utnämnandet av Eliasson:

– Det är djupt olyckligt, framför allt i en sådan här position. Om man kräks över sådana saker tycker jag man ska fundera på sin yrkesroll. Det är inte vidare professionellt.

Åkessons pressekreterare Henrik Vinge:

– Vi hoppas att illamåendet har gått över nu.

Eliasson tillträder tjänsten 1 januari 2015.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest