Anmeldt for krigsforbrytelser, hvorfor så stille i media?

Hvilke blindbukker og døvhørte individer er det som ansettes i domstolene her til lands?

Skal dette få lov til å fortsette som før?
Tore Sanberg har begynt å flytte fjell. Hipp, hipp...

Anmeldt for krigsforbrytelser, hvorfor så stille i media?

UNREAD_POST BmOnline » Man Okt 24, 2016 8:08 am

Anmeldelsen medianorge ikke snakker om!
Publisert 31 mars - 6232 visninger Innlegg

Edvard Vogt har anmeldt utenriksminister Jonas Gahr Støre og forsvarssjef Helge Sunde for krigsforbrytelser efter Norges angrep på Libya.

Edvard Vogt er professor emeritus i rettssosiologi ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. Vogt er blandt annet kjent for sin rolle i avsløringene av politi-vold sakene i Bergen.

HVORFOR ER DET FULLSTENDIG STILLHET I MEDIA

NÅR DISSE ER ANMELDT FOR KRIGSFORBRYTELSER?

Anmeldelsen:

Til Riksadvokaten,
Stortorget 2,
0165 Oslo,

Anmeldelse av utenriksminister Gahr Støre og forsvarssjef generalløytnant Helge Sunde. Undertegnede jusprofessor em. Edvard Vogt er styreleder i rettssikkerhetsorganisasjonene Sentrum for Rettsutvikling, i Rettssikkerhetsforbundet og i fredsorganisasjonen Nordisk Fredsakademi.

Jeg anmelder herved utenriksminister Gahr Støre og forsvarssjef generalløytnant Helge Sunde for krigsforbrytelser og andre brudd på FN-pakten og andre krigsrettsrelevante traktater som forplikter Norge – samt mot de bestemmelser i norsk lov som regulerer norsk krigsdeltakelse.

En oversikt over deres lov- og traktatbrudd med bevis ble fremlagt I en dokumentarfilm som ble sendt iNRK Brennpunkt den 12. Mars 2013 og i en artikkel av Oberstløytnant Dag Henriksen i siste utgave av tidssskriftet Internasjonal Poitikk.

Uten juridisk dekning i Grunnloven og i vår regjeringsordning og uten dekning i vedtak i FN har Gahr Støre uten regjeringsbehandling beordret krigshandlinger mot Libya hvor norske militære deretter slapp tilsammen 567 bomber for å fjerne landets legitime statsoverhode og regime. Bombingen ble ikke ledet av den internasjonale ledelse som FN hadde gitt i oppdrag å kontrollere Libyas regjerings flyvirksomhet. Bombingen ble ledet av norske offiserer under forsvarssjefens kommando og av flyverne selv, med det forutsigelige resultat at sivile boligområder ble bombet med tap av sivile liv, deriblant barn.

Forsvarsjefen og utenriksministeren har rettstridig holdt den informasjon de har om den grunnlovstridige saksbehandling og om den ulovlige norske bombingen og dens sivile ofre skjult og de har unnlatt å foreta ytterligere undersøkelser av de norske bombeflyveres krigsforbrytelser og brudd på internasjonal lov.

Bergen 13.03.2013

Edvard Vogt

Kommentarer:


Folkerettsbrudd
Publisert 31 mars Kommentar #1

http://morgenbladet.no/ideer/2011/fra_o ... okkupanter

I følgende artikkel fra Morgenbladet har professor emeritus Edvard Vogt redegjort nærmere for folkerettsbruddene i Nato.
Sveinung Holien
Innlegg: 4
Kommentarer: 262
Støre: Vår egen krigsforbryter (leserinnlegg av jussprofessor Edvard Vogt i Klassekampen)
Publisert 31 mars Kommentar #2

Hentet fra Klassekampen 15. mars 2013:

Vi har gjennom etterkrigstiden unnlatt å ta avstand fra vår Nato-allierte USAs krigsforbrytelser, i Latin-Amerika, i Vietnamkrigen med bomber og napalm over Vietnams nabostater, i Irak og Afghanistan, og nå med drap av sivile fra droner i andre land.

At vi heller ikke tar norske krigsforbrytelser alvorlig, ble nylig klart da våre flygere kastet bomber over Libya med langt større vekt og sprengkraft enn alle de bomber og granater som rammet Norge under verdenskrigen.

I en dokumentarfilm som ble vist i NRK Brennpunkt 12. mars ble det fremlagt bevis for at den norske bombingen ikke hadde grunnlag i FN-vedtak, og at fremgangsmåten ved vedtaket om vår deltakelse i krigen var i klar motstrid med norsk lov og regjeringsordning.

Vedtaket ble truffet av daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre sammen med forsvarssjefen, generalløytnant Harald Sunde, etter at han ved noen telefonsamtaler/telefonmeldinger hadde forstått at det var «flertall» for at Norge skulle delta i tryggingen av luftrommet over Libya.

Det fremgikk av tv-filmen at Norges bombing ikke ble ledet av Nato, men i stedet i strid med FN-vedtaket av norske offiserer under forsvarssjefens kommando. Det fremgikk at bombemål ofte ble valgt fra stor høyde av flyverne selv. Det fremgikk at de norske flygere hadde bombet boligområder og drept sivile med barn. Det ble opplyst at all norsk bombing var blitt filmet, men at forsvarssjefen rettsstridig har nektet å rapportere om de derved tilgjengelige data om «feilbombinger» og å foreta de muligheter som filmene gir til å identifisere bombingens sivile ofre. Hans tidligere løgner om at dette ikke har vært mulig, bør føre til hans suspensjon slik at bevisforspillelse kan bli hindret.

Jonas Gahr Støre tilsto i dokumentaren at et krigsforbrytersk formål ved de norske krigs­handlinger var å fjerne Muammar al-Gaddafi og forandre regimet.

Dagen etter Brennpunkt-programmet anmeldte jeg Jonas Gahr Støre og Harald Sunde til riksadvokaten for de krigsforbrytelser og andre brudd på folkeretten og norsk rett som de hadde tilstått på programmet.

Støres politiske ansvar i en eventuell riksrettssak er det opp til Stortinget å undersøke.


Edvard Vogt

Jussprofessor emeritus

© Klassekampen
Sveinung Holien
Innlegg: 4
Kommentarer: 262
Stortinget er en gjeng med løgnere og idioter
Publisert 31 mars Kommentar #3
Rune Fardal – gå til den siterte teksten.
Edvard Vogt har anmeldt utenriksminister Jonas Gahr Støre og forsvarssjef Helge Sunde for krigsforbrytelser efter Norges angrep på Libya.

Dette utspillet har gått hus forbi for meg også, så tusen takk til Rune Fardal som setter fokus på denne saken. Såvidt jeg vet vil jeg tro at dette kan være første gang at en jussprofessor har anmeldt den norske staten for krigsforbrytelser. Klassekampen har tydeligvis ikke brukt leserinnlegget til Edvard Vogt (innlegget før dette) til å skrive en nyhetssak, noe avisa så definitivt burde gjøre om de la offisielle journalistiske kriterier til grunn. Jeg vil tro at avisa opplever det som pinlig at de av ett eller flere hensyn ikke tør å skrive om denne saken.

Det er desverre ingen nyhet at norske medier ikke skriver mye om denne typen problemstillinger. Da jussprofessor Ståle Eskeland i 2011 kom ut med en bok om samme type tematikk, "De mest alvorlige forbrytelser", så var medieoppmerksomheten også begrenset til små oppslag i Klassekampen, Stavanger aftenblad og Dag og Tid.

En ting som ihvertfall er klart er at alt snakket om at Norge har lært av tidligere kontroverser rundt Kossovokrigen, Afghanistankrigen og Irakkrigen bare har vært et spill for galleriet.

At Norge blir styrt av en gjeng med løgnere og idioter har vært klart for meg i mange år, og Libya-krigen bekrefter problemet. Tradisjonelle statsvitenskapelige forklaringer, om at Norge kun er et lite land i verden, blir utilstrekkelige når vi stiller oss i spissen for folkerettstridige handlinger.
Marius Møllersen
Innlegg: 13
Kommentarer: 1813
Klassekampens stillhet
Publisert I går kl. 15:53 Kommentar #4
Sveinung Holien – gå til den siterte teksten.
Såvidt jeg vet vil jeg tro at dette kan være første gang at en jussprofessor har anmeldt den norske staten for krigsforbrytelser. Klassekampen har tydeligvis ikke brukt leserinnlegget til Edvard Vogt (innlegget før dette) til å skrive en nyhetssak, noe avisa så definitivt burde gjøre om de la offisielle journalistiske kriterier til grunn. Jeg vil tro at avisa opplever det som pinlig at de av ett eller flere hensyn ikke tør å skrive om denne saken.

Min første reaksjon er å være enig med Sveinung: Merkelig at Klassekampen ikke tar tak, så mye som de har skrevet på lederplass mot norsk krigføring.

Men på den annen side: Er Vogts anmeldelse noe mer enn litt akrobatikk for å få oppmerksomhet? Hvor sannsynlig er det at riksadvokaten kommer til å henlegge saken før noen reell etterforskning innledes? Og da mener jeg henlegge med "god grunn", altså med det formaljuridiske på det tørre.

I så fall er det kanskje ikke så mye å skrive om.

Personlig setter jeg uansett pris på Vogts anmeldelse.





Anmeldelse av Jonas G Støre




http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/al ... ead270630/


Sist flyttet til topp av BmOnline den Man Okt 24, 2016 8:08 am
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til LOV og RETT

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron