EU ønsker forbud mot barnebøker som viser tradisjonelle familier
Tradisjonelle historier kan skade kvinners karrieremuligheter, sier forfatteren av en EU rapport.
Bøker som viser bilder av tradisjonelle mødre som viser omsorg for sine barn eller fedre som går til arbeid kan bli forbudt på skoler dersom forslaget fra Brussel får gjennomslag. En EU rapport hevder at kjønnsstereotyper i skolene påvirker oppfatningen av hvordan gutter og jenter skal oppføre seg og videre at dette er skadelig for kvinners karrieremuligheter i fremtiden.
Peter Pan er en trussel for EU-feministene.
Dersom et slikt lovforslag blir vedtatt for å fremme en feministisk agenda vil det bety at klassiske barnebøker og filmer som Peter Pan, Emil i Lønneberget og andre folkekjære historier vil forsvinne fra skole og undervisning.
Rapporten er utarbeidet av Europaparlamentets komité for kvinners rettigheter og likestilling. De fremmer også et lovforslag om hvordan kvinner bør bli fremstilt på barne-tv. Videre kritiserer rapporten at det er for få kvinner i EU parlamentet, og Komiteen kommer med et forslag om å opprette faste kvoter for kvinnelige parlamentsmedlemmer.
I rapporten står det: ”Barn blir konfrontert med kjønnsstereotyper i svært ung alder gjennom blant annet tv-serier, reklame, læremateriell og utdanningsprogrammer.» Rapporten vil endre oppfatningen av hvordan jenter og gutter skal forstå sin identitet. Forlagene i EU – rapporten går ut på at det skal innføres ”spesielle utdanningsprogrammer og læremateriell som bør brukes i undervisningen som ikke lengre viser tradisjonelle familier hvor mannen er familieforsørger og kvinnen tar seg av barna.”
”… Negative kjønnsstereotyper kan derfor ha en betydelig og negativ innflytelse på unge kvinners selvtillit og selvfølelse, spesielt jenter i ungdomsalderen. Resultatet er en begrensing i unge jenters ambisjoner og valgmuligheter for fremtidige karrieremuligheter.”
Rapporten anmoder EUs lovgivende forsamling om ”å handtere problemet” og anbefaler komiteen: ”Til tross for EUs satsing på likestilling mellom menn og kvinner, er det fortsatt et stort gap i lovgivning som skal hindre diskriminering av kvinner. Særlig gjelder det likestillingspolitikken på områder som sosial trygghet, utdanning og i media. Rapporten understrekker at det er behov for en ny lovgivning på disse områdene.
I rapporten oppfordrer de EU-kommisjonen til «å gjøre likestillingspolitikk til en del av alle samfunns sektorer.”
Barnebøker som Konge og Konge skal lære små barn om et mer seksualisert mangfoldig samfunn.
I Norge har myndighetene allerede innført en ”alternativ” undervisning i barnehagene. Norske myndigheter vil motvirke de ”gamle” kjønnsrollene og undervisningen skal være mer fremtidsrettet og kjønnsnøytral. Barnehageansatte blir bedt om å ta i bruk bildebøker med helt andre eventyrskikkelser enn de tradisjonelle. Eksempler er bøker med temaer der blant annet prinser forelsker seg i prinser eller tøffe prinsesser som redder prinsen fra den store fare. Et annet eksempel er konger som ikke vil styre riket sitt, men heller være sammen med barna.
Regjeringen i Norge har støttet en slik omstrukturering i undervisningen ved norske skoler ved blant annet å gi støtte til Stiftelsen Reform, Ressurssenter for menn, en stiftelse som Lysbakken selv styrte sammen med kjønnsforsker Jørgen Lorentzen. Kort tid etter Lysbakken trakk seg fra ledelsen ga han 13,5 millioner kroner til stiftelsen.
Reform har trykt opp 1.500 eksemplarer av det nye undervisningsmateriellet som har blitt gitt til barnehager rundt omkring i landet og som skal vise barnehagebarn et mer ”seksuelt mangfoldig” samfunn. Regjeringen ga stiftelsen Reform 150.000 kroner til dette formålet. I tillegg mottar stiftelsen fire millioner årlig i støtte av Barne- og likestillingsdepartementet.
Tidligere barne- og likestillingsminister Audun Lysbakken ønsker å forme små barn i sitt bilde.
Målene for rapporten som er utarbeidet av Europaparlamentets komité for kvinners rettigheter og likestilling er å utvide barns ”kjønnsidentitet”. Stiftelsen Reform har tilsvarende målsetning. Homofili skal innlemmes i barnehagens ”kunnskapsformidling”. ”Seksuelt mangfold” skal synliggjøres. Barn skal lære at det er ”normalt” å ha homofile og lesbiske foreldre. I noen eksempler fra Reform som anbefales, er det spesielt to bøker. Den første omhandler «Konge og konge». Bildeboken handler om en dronning som ønsker at hennes sønn skal gifte seg med en prinsesse slik at hun kan trekke seg tilbake. Moren arrangerer møter med prinsesser fra fjerne steder, men prinsen liker ingen av dem. Til slutt blir han forelsket i broren til en av prinsessene. De to gifter seg og blir konge og konge.
Den andre bildeboken som anbefales av Reform er «Malins mamma gifter seg med Lisa». Fortellingen handler om et lesbisk par som allierer seg med et homofilt par og får barn. Når Malins mamma skal forklare datteren hvordan hun ble til, forteller hun at hun fikk et babyfrø av pappa. Boken avsluttes med at også mammas nye kone Lise venter barn. Hun har fått babyfrø av pappas kjæreste Nikolas.
Kritikere advarer mot at dersom: «EU får igjennom sine ønsker, vil millioner av barn bli nektet gleden av å lese klassiske barnebøker fordi de viser mor og far i tradisjonelle roller».
June O’ Sullivan, administrerende direktør i London Early Years Foundation, kritiserer også rapportens anbefalinger. «Vi må ikke forveksle politiske saker med hvordan vi presenterer verden for våre barn. Faktum er at de fleste kvinner tar omsorgsrollen og de fleste menn ønsker å gå ut i arbeid». Videre sier O’ Sullivan: «Du trenger bare å stå ved skoleporten for å se dette. Stereotypier er slik fordi de reflekterer flertallet. Barn er ikke lettlurte – de ser hva de ser og mengden av manipulering av bilder vil ikke endre barn sin tenkning».
June O’ Sullivan kjøper ikke argumentene i det nye EU rapporten.