El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

Politikere som ikke lytter til grasrota er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten

Administrator BmOnline Forum

El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmOnline » Ons Nov 11, 2015 11:14 am

AIDON døds ståler- i private hjem.

Nå har det blitt registrert at strømleverandører er blitt LURT til å installere FARLIGE strøm målere.
Dødsskvadronen er nå i alle hjem- uten vår godkjenning!

Hvilken agenda er det kraftforsyningene i Norge påfører det norske folk i sine hjem med smartmålere i sikringsskapet?
Er det klokt det som skjer?

Såkalte "smarte strømmålere" (kjent som STUPID-METERE) er en ny trojansk hest (kjent som "En god grunn og den virkelige grunnen") fra Illuminati. Små høyteknologiske bestrålings-terror-bokser som "noen" nå vil smyge inn i de tusen hjem - også i ditt hjem - for redusert trivsel og helse.

NB! Merk at KRAFTSELSKAPENE ønsker IKKE "smartmetere". Kraftselskapene er nå under kraftig press i form av direktivtortur og diverse krav til teknisk utrustning fra "myndighetene" sin side.

STOPP smartmålerne.mp4 [ 7.76 MiB | Vist 6584 ganger ]



Einar Flydals side hvor du kan laste ned info:
https://einarflydal.com/nedlastinger/

Det åpenbare med STUPIDMETERE er at det ikke finnes noen "god grunn" for å legitimere dette omfattende anstaltmakeriet som påfører samfunnet enorme kostnader i form av unødige STUPID-investeringer og ikke minst redusert trivsel og svekket helse.

Likevel så ruller galskapen videre, forankret i "en forskrift" som har vært så frekk å sette år 2019 som "en foreløpig frist". Frist for hva? Hele påfunnet er jo komplett stupid -

Viktige sider ved situasjonen er beskrevet i dette blogg-innlegget fra tidligere Telenor-ansatt Einar Flydal:
http://einarflydal.com/2015/01/16/smart ... t-samfunn/

Smart meter fører til brann, mange branner i USA og Canada:
https://www.youtube.com/watch?v=K313_K1cvvs

Smart nett – dumt samfunn?
16. januar 2015Einar Flydal

En direktør i kraftselskapet Lyse er ute i Teknisk Ukeblad (18.1.2015) og uttrykker sin skepsis til verdien av smarte strømmålere. Bl.a. er han inne på at forutsetningene ikke lenger er til stede.

Dette er noe flere har vært inne på – i noen år, mens millionene har rullet ut og forberedelsene går sin gang.

F.eks. slår noen alarm om helsefaren ved all den trådløse kommunikasjonen som blir skapt. Den har ikke vært særlig vurdert. Nå har man et langt bedre vitenskapelig grunnlag for en slik advarsel, fordi man kjenner til mekanismer som kan skape betydelige helsemessige skader av mikrobølget stråling selv ved effekter (styrker) som er langt under de gjeldende strålegrensene.

(Se f.eks. intervjuet med Martin Pall her på bloggen, eller hans foredrag på YouTube fra Litteraturhuset i Oslo høsten 2014.)

Hittil er all den forskningen som ikke passer med den forståelse av skadeårsaker som ligger i bunn for grenseverdiene, blitt avvist. Men dette er nå blitt en helt uholdbar posisjon som snart faller. Det er et paradigmeskifte, slik teleselskapene falt eller ble forvandlet av Internett, og Vatikanet måtte slutte å løse sine astronomi-problemer knyttet til det geosentriske verdensbildet med stadig å øke antall himler.

Men der er også andre aspekter som har opptatt mange. Bl. a. sikkerhetsaspektet, miljøaspektet, og konkurranseaspektet som jeg har syslet med med utgangspunkt i mitt arbeidsområde i Telenor og ved NTNU. Nedenfor har jeg smeltet sammen et par korte tekster jeg har skrevet tidligere. Den første delen sto i Dagens Næringsliv i 2012, mens avslutningen, som tar utgangspunkt i Anne Frank er fra sommeren 2014 og er såvidt jeg husker ikke publisert:

Smart nett – dumt samfunn?

«Tenkt deg at vaskemaskinen og varmtvannsberederen vet når på døgnet strømmen er billigst og utnytter det automatisk.
Tenk deg at du kan produsere din egen grønne strøm og få betalt for å selge den på nettet.»

Slik innledes artikkelen til forskerne Jan R. Sulebak, Rune Holmen og Geir Jacobsen: «Smart nett – smart bransje?» fredag 13. april 2012 i DNs Teknologi-spalte.


Det er det entusiastiske syn som nå hersker om framtidas «smarte» strømnett. Kraftbransjen står overfor et gjennomgripende skifte til et IKT-basert frikonkurransemarked for tilbud, formidling og kjøp av strøm i alle ledd, små og store. I Norge skal vi få «smarte» toveis strømmålere innen 2017 hos alle strømbrukere.

Smartnett-tilhengerne har sitt utgangspunkt i et nedkjørt elektrisitetssystem i USA, basert på fossil energi. Kombinert med dette huser USA en sterk tro på at frikonkurransemarked gir best behovsdekning, og har en sterk motvilje både til høyre og venstre mot statens påvirkning av individet, og mot monopoler. Selv Friedman-istene og de teknoradikale anarkistene forenes her, sammen med ulike næringsinteresser, i sin begeistring over at Internett sprengte monopoler og bidro til å spre makt, svekke kontroll, og gi mer makt til forbrukerne, senke kostnader og skape vekst. Dette skal gjentas ved å legge et lag av Internett «på toppen» av et to-veis strømnett der «alle» kan hekte seg på – som konsument og/eller produsent. Så ordner markedet og fri informasjonsflyt resten.

Smartnett-ideen har sterke interessenter utover teknologene: Myndigheter ser muligheter for mer effektiv velferd og mindre styring, miljøvernere ser muligheter for å fase inn grønn energi. Men er dette så smart?
Er det dette vi trenger i et moderne og rimelig effektivt Kraft-Norden?


Her er noen enkle grunner til en stor porsjon skepsis:


1. Internett skaper et nærmest perfekt marked. «Perfekt» i markedsøkonomien betyr utallige aktører, lave inngangsbarrierer, lave faste kostnader, fri informasjon, ingen transaksjonskostnader. Med sin uendelige geografi har Internett vist at dette nær «perfekte» markedet presser priser, men skaper monopoler – av enkle grunner. Facebook, Google og Apple deler nå konsumentene. Med IKT i alle ledd kan nok en enslig vindmølleeier få solgt strømmen sin, men i et «perfekt» marked kan prisen bli nær variabel kost, som er null. Levert til deg via El-Tunes?

2. De åpne datanettene som bærer av leveransesystemene for strøm øker samfunnets og forbrukernes sårbarhet. Willoch-utvalget advarte mot nettopp dette – at flere sektorer i samfunnet baseres på samme teknologier. Da ryker flere når én av dem svikter. De siste år har vi sett noen slike tilfeller i Norge innen strøm og IKT.

3. Kompleksiteten i strømforsyningen og dens sosiale kontekst øker radikalt med overgang fra det «gammeldagse» deterministiske distribusjonssystemet til et system basert på uendelig mange småaktører – «prosumers» – og markedets skjulte hånd.
-Samfunnets evne til å kartlegge, forstå, eller styre dette, øker ikke tilsvarende.
-Ansvar og kvalitetsgarantier blir tåkete størrelser, det samme blir miljøargumentene når så mange i dette forretningsmessige økosystemet vil måtte konkurrere på én vesentlig faktor: volum.
-Skal du forresten lete i vaskemaskinens hjerne, i måleren, hos elnett-megleren eller hans leverandører når vasken stanset?
-Var det strømprisen som steg over pristaket?
-Hvor er nå denne elnett-megleren egentlig?
-Er han alt outsourcet til Brasil og nettsiden lagt ned?

Det fins eksempler på at dette er reelle trusler, ikke marginale teoretiske poeng. Mange smartnett-rapporter og teknologiutredninger advarer. F. eks. er der behov for tusenvis av nye tekniske standarder. Teknologene advarer gjerne i forord og oppsummeringer, men så må andre miljøer tar seg av hvordan samfunnet skal regulere, begrense, stimulere og kontrollere det hele.
Det kan vel tenkes at disse «ikke-tekniske» utfordringene blir langt de mest alvorlige. Når så du sist etter virus i sikringsskapet og hack i panelovnen?


A propos hack: En venn av meg besøkte nylig huset i Amsterdam der Anne Frank og familien holdt seg skjult i to år og en måned under 2. verdenskrig. Min venn kom sjokkert ut derfra. Hvorfor? Fordi han kom til å tenke på at dersom det var blitt installert smarte målere, ville familien ikke hatt en sjanse. Det forsiktige forbruket deres av strøm og vann når ingen ellers var i huset, ville blitt registrert i sentrale databaser, hos leverandørene av strøm og vann, og hos en rekke tjenesteleverandører og mellommenn. For slik fungerer jo de smarte målerne. Det er jo hele hensikten. De baseres på at man samler data i stor stil, og på at man lager en teknisk struktur som enkelt kan beskrives som et internett plassert oppå strømnettet (og vannettet). Internett er med vilje konstruert for å være usikkert. Sikkerheten må bygges inn i endene, og NSA og Eric Snowden har demonstrert for oss at «sikkert» ikke er sikkert.

Det kan undre en at disse enkle poengene ikke går hjem hos dem som steller med slikt. Har de et for lyst syn på menneskesinnet og har glemt hva DDR fikk seg til å drive med av spionasje overfor sine borgere?


Hvorfor tror de at selskaper som ser store inntektsmuligheter – eller får pålegg av myndighetene, slik Google, Apple, Facebook, og Microsoft fikk – skulle verne mer om sine kundedata enn myndighetene gjør?


Smarte målere åpner for en ny tjenesteflora med forretningsmodeller som grunnleggende sett er av samme slag som dem som preger dagens internett, dvs grunnleggende usikkert og «winner-takes-it-all». Firmaer som Google og Amazon krever nå 50% av prisen på e-bøker, nesten uten å ha egne kostnader. Hvor mye kommer Google til å kreve av strømprisen når Statkraft blir underleverandør til Googles el-tjenester?

http://www.tu.no/kraft/2015/01/16/-auto ... nvestering

Kommentar BmOnline:
Dette viser oss at galematias har kommet inn i husene våre uten at vi er blitt spurt. Mitt svar til dem, se å hut dokk ut av våre hus, både smartmålerne og petter smart!! Det er faktisk DDR som er på besøk,- hiv dem ut!!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmOnline » Ons Nov 11, 2015 11:33 am

Her er brevet jeg sendte til min strømleverandør etter at jeg fikk viten om djevelskapen, smartmålere:

Jeg har fått lest om disse smartmålerene dere har montert i mitt husvære i 2012. Jeg vil at dere kommer og fjerner denne smartboksen av årsaker som nevnt under her.

http://einarflydal.com/2015/01/16/smart ... t-samfunn/

Det er aldeles utrolig hva man skal bli offer for?
Jeg er også kunde hos Nord Salten kraft, og jeg fraber meg å få noe jeg IKKE vil ha, som dertil er til ødeleggelse av det frie markedet- og min og andres allmenne helbred og helse- jfr brannstifter- og da jeg er brannmann- så fraber meg at dere monterer slikt i folks husvære- naturlig nok.

Mvh

Bjørgulf Mortensen.
Mange år som spesialist i flybranner.
ps
Dette brevet er lagt ut på internett slik at ALLE andre skal få snusen i hvor galt det er fatt!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmO » Fre Nov 11, 2016 12:41 pm

Svar fra Nordsalten kraft i smartmålersak:

Det er ikke smartmåler jeg har, men det skal bli montert sier Nordsalten kraft:

Hei!
Artikkelen du viser til gjelder myndighetenes krav til implementering av «smarte målere» i alle målepunkt tilknyttet nettselskapet.

Strømmåleren som er montert i Deres bolig er av type Landis+Gyr E120M-2-i1o3. Dette er ikke en såkalt «smartmåler» og kommunikasjonen med denne foregår via vårt eget høyspent fordelingsnett.

Denne måleren vil i løpet av 2016-2017 bli byttet på grunn av nye myndighetskrav:

Olje og Energidepartementet vedtok i 2013 en ny forskrift om måling og avregning: Forskrift om endring i forskrift om måling, avregning og samordnet opptreden ved kraftomsetning og fakturering av nettjenester som pålegger alle nettselskap som distribuerer elektrisk energi å montere AMS (Avanserte Måle- og Styringssystemer) i alle målepunkt, ref. § 4-7 Nettselskapet skal innen 1. januar 2019 ha installert AMS i alle målepunkt i sitt konsesjonsområde.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap er satt til å føre tilsyn med at alle produkter som omsettes i det norske marked, også elektriske produkter, er produsert på en slik måte at produktet ikke på noen måte skal kunne medføre skade på mennesker-, dyr- og

Eiendom. Dette omfatter også fare for elektromagnetiske påvirkninger.

Det settes med andre ord meget strenge kriterier til produsentene av strømmålere.
Dette gir at hvis strømmåleren som er montert i Deres bolig kunne medført skade i henhold til ovennevnte ville den blitt nektet omsatt.

Nord-Salten Kraft AS (NSK) er som nevnt pålagt å følge AMS-forskriftene, og har ikke hjemmel til å gi dispensasjoner.
De som kunde er i Deres fulle rett til å be om at den elektriske installasjonen blir frakoblet.

OneCo Electro skal utføre denne oppgave på landsbasis Her kan dere se de meget få spørsmål som de svarer på angående smartmeter. Det er for meg litt tankevekkende at denne spørsmålslisten synes meget mangelfull.
Her er en noe mangelfull info på OneCo si hjemmeside: Ofte stillte spørsmål, som en ser den er jo svært mangelfull.

Hvorfor har ikke OneCo Electro satt inn noen gloser om strålings data fra denne boksen? Er det fordi den ikke ståler i det hele tatt?

Men som det går frem av brevet fra Nordsalten, så kan man også be de om å komme å fjerne svineriet- hvis det er det vi får i de "nye djevelboksene".

Aidon var det selskapet som vant konkurransen om å levere smartmålere i Norge.

Efficient_communication_Web_0407.jpg
Her ser dere en prinsipp skisse over boliger og sendere. 2-3-4 Ghz båndet. Base stasjonene vil operere på 1-3-og 4 Ghz. Mens de i husene operere på en lavere frekvens, RF.
Det betyr i praksis at det blir mye ståling, spørmålet er, hvor mye?
Men systemet kan også benytte datakabel til overføring, noe som vil utelate stråling i stor grad.


Disse frekvensene som det opereres på er 2, 3 og 4 GHz på basestasjonene- altså noe ala det samme som mobiltelefonene opererer på, og de har flere sendere satt opp med slave og master. Så det blir ikke lite stråling hvis alt går trådløst.

Men der er også muligheter å sende disse signalene via kabel, dvs en RS 485 datalinje:

Kommunikasjonsteknologi spiller en sentral rolle for en knirkefri og pålitelig drift av AMS-systemer. Valget av kommunikasjonsteknologi må baseres på:

Tilgjengelighet på passende kommunikasjonsinfrastruktur
Målertetthet og –mengde
Topologi
Teknologiske og operative krav
Initielle investeringer og operative livssykluskostnader

For ethvert formål og enhver situasjon

Aidons løsningstilbud dekker ulike kommunikasjonsteknologier for ulike behov. Primærløsningen er basert på et RF mesh-nettverk, hvor de ulike målerenhetene danner et mikronettvek som re-ruter automatisk dersom det oppstår miljømessige utfordringer som påvirker radiosignalet. I denne løsningen leverer lokale måleenheter (slaver) data til en master-enhet. Master-enheter bruker 2G/3G/4G-tilkobling til å kommunisere inn til sentralsystemet. Alternativt kan nettselskapets egne ethernett-tilkoblinger brukes.

Den kablede RS-485-løsningen brukes på steder der alle målerenhetene befinner seg på samme lokasjon, som for eksempel i det tekniske rommet i et leilighetskompleks. Et lignende slave-master-prinsipp som i RF-nettverket brukes for å kommunisere med ende til ende-systemet.

En tredje alternative kommunikasjonsløsning er punkt-til-punkt, der hver målerenhet er direkte tilkoblet ende til ende-systemet via mobilnettverket. Denne løsningen benyttes typisk i landlige områder og for industrikunder.

Wifi ståling skader menneskene:



Kommentar bmo:
NVE har IKKE lov til å pålegge montører å montere smartmeter i husene til folk. Det finnes INGEN lovhjemmel til dette.

Hør samtale her med NVE om saken:
smart meter nve.MP3
Her hører du at NVE bekrefter at de ikke har lov-hjemmel til å montere smart meter i folks husvære.
smart meter nve.MP3 (14.69 MiB) Vist 9032 ganger


Etter min kunnskap om data som verktøy på strømnettet, så er det negativt, meget negativt- fordi det er uforutsigbart hva som hender. Plutselig blir flere tusner av husstander uten strøm en kald vinterdag, fordi dritten ikke takler kulde. Dette er et stort tilbakeslag mot bærekrafig kraft til en rimelig penge til oss forbrukere. VI SKAL HA STRØMMEN TIL KOSTPRIS, dvs 5 øre KW/h. Det uten innblanding av Petter smartmålere. Dette bør folket få bestemme ikke BLODBADSGLOBALISTENE- hørte dere?
BmO
 

Re: El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmOnline » Man Des 26, 2016 11:14 pm

https://www.youtube.com/watch?v=b_wxM6IAF1I
https://www.youtube.com/watch?v=FLeCTaSG2-U&spfreload=5
https://www.youtube.com/watch?v=8qrl1KSMr5M




22. desember 2016 kl. 17:16 skrev Catherine Hellings <brde4pie@gmail.com>:

Jeg har fått et brev som forteller at smartmeterne skal komme til mitt område innen 1-3 måneder.


Kan dere bevise at dere har informert befolkningen av de helseskadelige bivirkninger av disse meterne? det er enormt med informasjon om dette tilgjengelig.
Nå når Hafslund ikke informerer befolkningen kan det anses som desinformasjon og kan se ut som en kriminell handling.


Kan dere bevise at dere har informert befolkningen om at disse er brannfarlige? Det er godt dokumentert at de forårsaker boligbrann i andre land. Kan dere vise til at dere har informert befolkningen om dette?
Kan dere bevise at dere har informert befolkningen om at disse har overvåkningselementer?
Kan du vise til lovhjemmel om at befolkningen "Må" har disse?
Kan du vise til kontraktene som har blitt sendt ut, og hvor befolkningen har samtykket på dette alvorlige, helsefarlige smartmeter kontrakttilbudet?

Mvh
Levende menneske uten forbindelse til jurisdiksjon.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Skulle betale 150 kr, fikk 3000 kr i krav

UNREAD_POST BmOnline » Søn Aug 26, 2018 6:41 am

Hafslund Nett brukte naboens målerstand da de beskyldte kunden for å ha gjort feil.

Iselin Rønningsbakk fikk en skyhøy strømregning etter at Hafslund Nett installerte automatisk strømmåler.

Regningen er 20 ganger mer enn hva hun egentlig skal betale.

Normalt får Rønningsbakk en regning på 130 kroner hver måned. Denne gang var den på nesten 3000 kroner.
Brukte naboens strømmåler

Da hun klagde på den skyhøy regningen, så fikk hun til svar at strømmen var lest av feil i to og ett halvt år. Rønningsbakk fikk skylden for feilen.

– Hafslund sendte meg bilde av måleravlesningen som viste det forbruket de hadde sendt meg regning på. Problemet er bare at bildet er av strømmåleren til en av naboene mine, sier hun til Nettavisen.

Etter å ha kranglet med dem på telefon, innrømmet Hafslund feilen de har gjort.

– De oppdaget at målepunkt ID-nummeret på min gamle måler ikke er det samme som på min nye måler, altså at det ikke er min måler, fortsetter hun.
Frykter at flere blir rammet

Alle strømmålere i Norge skal byttes ut med en smart måler, gjerne kalt AMS. Rønningsbakk frykter nå at andre skal bli rammet av samme feil.



http://www.nettavisen.no/nyheter/skulle ... 80481.html

Et eksempel på brev til nettselskap/NVE klage på AMS Aidon installasjon og gebyrer.

Her er et skriv jeg sendte nettselskapet mitt forrige uke som begrunner noen av de "ulovlige" tingene.

Svar på brev om krav til å bytte strømmåler datert 29.10.2018
MålepunktID: **********

Vi skal ikke ha AMS måler da dette er noe dere som nettselskap er pålagt av NVE, ikke vi som kunde (se nettleieavtale), dere står fritt til å bytte til hvilken som helst analog måler, (ikke AMS uten kom.modul) da dette bryter med nettleieavtale, personvern, menneskerettigheter og Norges Grunnlov. Merk at lover overgår forskrifter!
Jeg ser heller ingen lovhjemmel i at dere kan kreve personopplysninger som legeattester ol.

HMS
At dere støtter dere på Statens Strålevern når det gjelder "ikke-ioniserende stråling" er for meg undrende da SS ikke har faglig kompetanse innen feltet og baserer grenseverdiene sine på foreldet forskning fra telebransje-finansierte ICNIRP som KUN går på akutt oppvarming innenfor 6 minutters eksponering. Det foreligger ingen dokumentasjon hos SS som tar for seg langtidsvirkning av kontinuerlig og pulset EMF stråling selv om det er dokumentert helseskadelig siden tidlig 70'tallet. Jeg forholder meg derfor til Norges Grunnlov's føre-var-prinsipp.

Stenging av strøm
I brevet legger dere frem at forbrukerkjøpsloven gir dere rett til å stenge strømmen til kunder som nekter nettselskapet tilgang til måleren, dette blir ikke tilfelle da dere står fritt til å se på måleren når som helst.

§ 48 a. Stenging på grunn av forbrukerens kontraktsbrudd ved avtaler om overføring av elektrisk energi.
Det foreligger ingen kontraktsbrudd da AMS ikke er oppført i kontrakt, heller står det ingenting om at dere kan stenge strømlevering ved annen grunn enn manglende betaling (§ 4-2)

Straffegebyr
Ethvert forsøk på å øke nettleien eller ilegge ekstra kostnader eller gebyr som direkte eller indirekte følge av opprettholdelse av analog måler, bestrides med følgende argumenter og henvisning til lovverk og vilkår.

Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv
§ 8-3 https://lovdata.no/.../forsk.../1999-03 ... PITTEL_8...

Gebyrer Nettselskapet skal for tjenester beskrevet i disse forskrifter ikke kreve gebyrer eller betaling ut over vanlig tariff, om ikke annet fremgår av den enkelte bestemmelsen. Da det ikke er fremmet en konkret bestemmelse i deres krav som sier at det er hjemmel for å kreve ekstra gebyr for å opprettholde interne rutiner e.l. for de som ikke har AMS installert, bestrider jeg lovligheten av dette. Jeg viser til at ovennevnte lov sier at det ikke er lov å kreve gebyrer som ikke er avtalefestet i enkeltbestemmelser. Jeg ber i så fall om at enkeltbestemmelsen fremlegges for meg til vurdering.
Vilkår: Standardavtale for nettilknytning. https://www.nve.no/.../nett_tilknytning ... avtalene...

Med støtte i § 6-3 bestrider jeg ethvert krav hvor det ikke kan fremlegges dokumentasjon på at kravet er fremmet på bakgrunn av måleverdiene alene. Dette er å anse som en klage og bestridelse av kravet, og et eventuelt avslag som ikke besvarer eller argumenterer for punktene i min klage, anses ikke som et gyldig avslag. Jeg forbeholder meg derfor retten til at min klage opprettholdes til alle punkter er besvart. I argumenter med henvisning til lovverk forventer jeg tilsvarende argumentering med tilsvarende henvisninger til lovverk. Eksempelvis "Vi legger til grunn av lov X ikke er i motstrid med lov Y" er ikke anse som et argument som tilbakeviser min henvising og argument som inneholder lovverk.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_8

Mvh. Fornøyd nettkunde over flere år

Alle henv om klager og AMS til NVE- må skje via Altinn.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

SKELLETEÅ KRAFT El forsyning til svenske hem

UNREAD_POST BmOnline » Søn Aug 26, 2018 6:46 am

Ja, Skellefteå Kraft har også gjort akkurat det samme som norske kraftselskaper, så dere ser at det er en UNISON djevelskap satt i system for å skade vårt nærmiljø, så det blir utrivelig og meget farlig å bo hjemme.

Nordsalten Kraft bekrefter at jeg allerede har en måler som sender avlesningene ut automatisk, hvorfor i all videste verden skal man da installere Aidon møkka, som er helse-skadelig??

Strømmåleren som er montert i Deres bolig er av type Landis+Gyr E120M-2-i1o3. Dette er ikke en såkalt «smartmåler» og kommunikasjonen med denne foregår via vårt eget høyspent fordelingsnett.


Hvorfor benytter ikke Skellefteå Kraft Landis Gyr målerne som sender måleravlesning på kablene i stedet? Det er jo mye bedre for folkehelsen. Hvor de alle stadig maser om vår Sikkerhet, ser dere? Det finnes overhodet INGEN sikkerhet for vår helse i disse kraft selskapene, tvert om dem lyver. Likesom Statens Stålevern gjør det.

Soveig Silverin har skrevet et innlegg på Nei til Smartmeter på Facebook. Den brude ALLE strømleverandører lese, også Skellefteå Kraft.

Solveig Silverin

Jag har lämnat en kommentar:

Jag har granskat hälsoriskerna med strålningen från den trådlösa tekniken i 28 år. Jag är miljöingenjör och är mycket oroad över att barn och unga skall tvingas exponeras för artificiell strålning i sin skolmiljö. Det är väl känt att barn är känsligare än vuxna, vilket också har bekräftats i ett stort antal studier.
Jag har granskat Socialstyrelsens diagnosstatistik och ökningen av de symtom som tyder på stressad hjärna har ökat dramatiskt mellan åren 2001 - 2017, efter att man satt in WiFi i skolmiljön och i hemmen.

I åldersgruppen 5-9 år är trendökningen 851 % och i åldersgruppen 10-14 år är trendökningen 2122 %, för diagnosen Hyperaktivitetssyndrom F90. Den intellektuella förmågan (R40-R46) har sjunkit drastiskt. I åldersgruppen 5-9 år, är trendökningen 739 % och för åldersgruppen 10-14 år är trendökningen 594 %.

Detta är bara några exempel, men statistiken visar att vår unga generation mår väldigt dåligt, vilket även ökningen av psykofarmaka hos unga upp till 17 år visar. Men ohälsan ökar i hela befolkningen, likaså minskar den intellektuella förmågan hos hela befolkningen.

De våglängder man använder i den trådlösa tekniken har hög energi samtidigt passerar dessa våglängder genom kroppens vävnader och hjärna. Mikrovågor och radiofrekvent strålning finns knappt naturligt på jorden, vilket innebär att vi saknar biologiskt skydd för exponering av mikrovågor. Dessutom pulsar digital strålning, vilket påverkar och stressar nervsystemet, eftersom nervsystemet fungerar med impulser. Vid långtidseffekt orkar till slut inte hjärnan kompensera för dessa ständiga impulser, vilket leder till utmattning och depression och detta syns tydligt i Socialstyrelsens diagnos statistik.

Vi skadar större delen av vår unga generation om man inte förbjuder trådlöst i skolorna. Det är också anmärkningsvärt, att mobilindustrin kan gå in och styra våra lagar, för att gynna deras teknik på bekostnad av våra ungas hälsa.

Solveig Silverin miljöingenjör

Tack Solveig Silverin for ditt bidrag!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Myndighetene benytter ubrukelige instrumenter

UNREAD_POST BmOnline » Man Okt 08, 2018 9:10 am

Einar Flydal forteller om de ubrukelige instrumentene som myndighetene benytter bevisst for å forvisse oss om at 3-4- og 5 G er ufarlig stråling.


Smartmålere: NKOM målte feil. Brukte uegnet måleinstrument.
04/09/2018Einar Flydal

Det er visst ingen ende på amatørskapet bak myndighetenes håndtering av smartmålerne og helsevirkningene: NKOM – Nasjonal kommunikasjonsmyndighet – har brukt måleutstyr som ikke fanger opp det som skal måles!

NKOM kommer derfor til at antallet pulser fra en Aidon-måler i løpet av døgnet bare er en fjerdedel så høyt som det faktisk er, og dermed også til at sendingenes varighet over døgnet er langt kortere enn den faktisk er. Dermed har NKOM også på dette punktet skapt et svært feilaktig bilde – sammen med mange andre feil og svakheter i rapporten.

Slik blir både helsesektoren, nettselskapene og folk flest forledet. Og ikke minst Statens strålevern, som ikke klarer å se disse feilene, men videreformidler dem og så forsvarer dem i neste omgang. Slik skjer innføringen av AMS/smartmålere på feil premisser:

Det er EMF Consult som avslører feilen i et høflig, lite brev til NKOM 8.8.2018 (HER). Det lille selskapet har instrumentering og elektromagnetiske felt som spesiale og brukes av såvel private, offentlige etater og store selskaper til måleoppdrag.

Fra før har EMF-Consult påvist at Statens strålevern gikk ut med helt feilaktige regnestykker når etaten hevdet at AMS-målerne stråler så svakt: Strålevernet hevdet, på grunnlag av regnestykker fra NKOM må vi tro, at målernes utsendte effekt er langt svakere enn fra mobiltelefoner. Det viste seg at målerne er over tre ganger så sterke. Dessuten er de i aktivitet hele døgnet. Statens strålevern erkjente omsider feilen, men pakket innrømmelsen svært godt inn, og ville ikke sende ut noen rettelse (Se bloggpost 03.05.2018.). For det skulle jo tatt seg ut! I stedet har hittil 140.000 lest om denne dekkaksjonen på min blogg, og sikkert en rekke andre steder. Den historien ble en av Norges mest leste bloggposter i en uke, og blir fortsatt lest av et hundretalls mennesker hver dag, og er delt på Facebook over 33 000 ganger. Det kan da ikke være å foretrekke?

Nå er det altså ikke signalstyrken det gjelder, men pulsene. NKOM har oversett store deler av dem når de har målt:

Mikrobølge-kilder har gjerne en ganske svak grunnfrekvens, men med sterke pulser innimellom, slik du ser på «nærbildet» av 1,4 sekunder fra en Aidon-måler. Pulsene er så korte (ca. 20 millisekunder) i forhold til de «lange» pausene mellom dem (noen tiendels sekunder eller mindre), at bare få av dem fanges opp hvis måleapparatet ikke tar sine prøver ofte nok.

NKOM har brukt slikt måleutstyr (spektrumsanalysator) som skanner over et stort frekvensområde. Det framgår av rapporten.

Men ved å bruke slikt utstyr, har NKOM ikke fått tatt prøver ofte nok på den frekvensen måleren sender. Slik har NKOM «mistet» rundt 75% av pulsene. EMF-Consult har i samarbeid med nettselskapet Glitre Energi Nett målt på fire AMS-målere (slaver) av samme merke (Aidon). Målingene ble gjort med utstyr som får med seg alle pulsene (kontinuerlig måling i analog modus).

EMF Consult viser konsekvensene i eposten selskapet har sendt NKOM med bønn om at NKOM retter opp feilinformasjonen:

NKOMs funn:

20 766 sendinger per døgn, dvs. ved varighet 20 millisekunder i alt 6,92 minutter/døgn

EMF-Consults funn:

83 130 sendinger per døgn, dvs. ved varighet 20 millisekunder i alt 27,7 minutter/døgn

I begge tilfeller er eksponeringen selvsagt langt lavere enn Strålevernets grenseverdier. Men de er skapt for å beskytte mot oppvarming, og siden vernet om av næringen med samme metoder som tobakksindustriens i sin tid brukte (Se vedlegget i juristutredningen, altså i boka «Smartmålerne, jussen og helsa» for detaljer og litteratur om dette.) For Strålevernet – som har valgt å tro på ICNIRPs anbefalinger – er denne forskjellen uvesentlig: for dem er strålingen ubetydelig svak uansett. Målemetoden er også blind for virkningen av at de 27 minuttene fordeles utover døgnet slik at de blir svært biologisk aktive.

Vi andre vet at det er påvist – og til stadighet påvises – biologiske, skadelige virkninger ved langt svakere verdier. Vi vet også at slike korte pulser i seg selv for lengst og i en rekke forskningsrapporter er påvist å gi betydelige helsebelastninger selv om de ikke kan gi det aller minste oppvarming. På side 127 og videre i vedlegget i boka ser du at det målte strålingsnivået er tusenvis av ganger sterkere enn biologisk baserte grenseverdier.

Vi får dessuten demonstrert at NKOM har levert en rapport vi ikke kan stole på på dette punktet heller. I tidligere bloggposter og den nevnte boka, har vi tatt opp flere andre svakheter ved NKOM-rapporten. Det er alvorlig, for dette skal være vår nøytrale fagetat som skal tjene forvaltning, næringsliv og folk flest.

Vi andre forstår også at Strålevernet videreformidler feilaktig informasjon etaten ikke har sjekket grundig nok. Denne skjønnmalingen av mikrobølgeteknologien har antakelig skjedd ganske uforvarende fra NKOMs side, og sikkert også fra Strålevernets side. Det velger jeg i alle fall å være overbevist om. Men skaden blir ikke mindre av den grunn, og ukyndighet kan ikke være unnskyldning god nok i en slik sak. Så får man i det minste rydde opp etter seg når feil gjøres!

Feilen forplantet seg først fra NKOM via Statens strålevern. Utfra det samme feilaktige grunnlaget og i tillit til at Strålevernet har rett i sak, slo så Helsedirektoratet og HOD ring om etatens forsikringer og forsikret videre til oss alle at AMS-teknologien er uproblematisk. Og deres ansatte forsikrer leger og annet helsepersonell, såvel som lokale myndigheter, bekymrede pasienter og kunder om at strålingen «er jo så svak, sjelden og ubetydelig» at AMS-målerne umulig kan gi helsevirkninger overhodet – bortsett fra at det kan oppstå ubegrunnet angst, selvfølgelig, noe som tekster som denne angivelig skaper. En del leger skjønner bedre, og Helsedirektoratet har derfor truet dem til ikke å skrive ut helseattester som kan gi folk fritak.

Dermed har også NVE og nettselskapene – som selv er blottet for fagkunnskap på feltet – fått ryggen fri på et slags vis. I tillit til at den Herren giver et embede, giver Han også forstand, lar de sitt kundeservice-personell kaste folk blår i øynene, og de fortsetter å fortelle kundene på nettsider, i skriv og i tale, at strålingen er jo så svak, sjelden og ubetydelig.



Hva ble så svaret fra NKOM? Kom NKOM til å erkjenne målefeilen og rykke ut med en rettelse? Kom NKOM til å prioritere å gi korrekt informasjon til andre etater og til brukerne – de som NKOM er satt til å tjene? Eller kommer NKOM til å gjøre som Statens strålevern gjorde – pakke bort innrømmelsen slik at færrest mulige skal forstå den og så håpe på at det går over?

Jo, svaret foreligger nå, og EMF-Consult omtaler det på sin Facebook-side:

«Du har målt det til gjennomsnittlig sendetid per døgn til 27.7 minutter. Dette er fremdeles under 10%, som er sendetidskravet. Eksponeringen vi har målt er lav, langt under grenseverdiene vi forholder oss til. Vi ser ingen grunn til å fjerne målingene fra rapporten.»

Dette er en skjønnmalende omskriving, slik man skriver når man ikke vil innrømme at man faktisk har gjort en feil og overlate til andre å vurdere hvor alvorlig feilen er.

Jeg venter i spenning på hvordan NKOM kommer til å informere utad til Statens strålevern og netteierne. Ikke noe mumling, takk! Kun tydelig tale er godt nok:

Har NKOM brukt et måleapparat som fanget opp det hele, eller bare en fjerdedel?
Mener NKOM at utstyret som ble brukt, er egnet til å fange opp det rette antall pulser?

Hvis NKOM ikke kan innrømme feil, ikke kan korrigere feilinformasjon, og ikke kan informere tydelig til dem det gjelder, hvordan skal vi da stole på resten av informasjonskjeden – Strålevernet, Helsedirektoratet, Helsedepartementet, NVE og OED og nettselskapene?



Einar Flydal, 4. september 2018

PDF-versjon: EFlydal-20180904 Smartmålere Nye feil funnet i NKOMs målerapport


Referanser:

NKOM: Avanserte måle- og styringssystemer, Måling av sendemønster og EMF-eksponering, Januar 2018, https://www.nkom.no/forbruker/elektromagnetisk-stråling/elektromagnetisk-stråling/måling-av-feltstyrke-stråling/_attachment/32312?_ts=161751ce30a

Artikkelen fra E Flydal:
https://einarflydal.com/2018/09/04/smar ... lerapport/
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmOnline » Tir Okt 30, 2018 1:58 pm

Smartmålere: Nettselskapene skjønner bildet. Men gebyrer!?
18/09/2018
Einar Flydal

AMS-Agder Avlesningsgebyr-utsnittNettselskaper landet rundt sender for tida ut skriv til de "vanskelige" kundene med tilbud om tekniske løsninger som kan redusere strålingen og varsel om gebyrer. De har begynt å forstå at mikrobølgene fra AMS skaper akutte helseplager hos en del av kundene og er en helserisiko på sikt. De bransjefolkene som advarte, har fått rett. Å satse på mikrobølgenettverk var et dumt og ubetenksomt teknologivalg. Nå kommer oppryddingsperioden. Og den skal DU betale for:

Men la oss ta det første først: Fritak fra automatisk måleravlesning betyr at nettselskapene må fortsette å drive registreringssystemer som de kunne lagt ned etter at automatisk måleravlesning innføres. Det er nok mest bare teori, for systemene fins allerede, og det vil uansett finnes mange målepunkter som ikke avleses automatisk. Moderne nettbaserte driftssystemer skalerer så godt som uten marginalkostnader, så det koster ikke ekstra om det er noen tusen flere kunder som melder inn selv. NVE har uansett gitt nettselskapene adgang til å kompensere for økte kostnader i form av avgifter, og nå varsler selskapene gebyrer i størrelsesorden 2.500 NOK per år per målepunkt, pluss økt nettleie.

Det gir kraftselskapene – som for lengst er gått fra å være allmennyttige selskaper eid av kommunene bortover, til å bli private profittmaskiner med enormt høy avkastning – en solid ekstra inntekt. Regnestykket kan se omtrent slik ut i grove trekk, og viser at fritak kan være svært god butikk for nettselskapene:

Gebyr 2.500 NOK minus kostnader 1.500 NOK (Her tar jeg nok kraftig i!) gir 1.000 NOK, som er nok til å betjene et lån på 10.000 NOK med 10% rente. Dagens kraftselskaper har en avkastning på kapitalen på 1000% per år i følge en artikkel av Odd Handegård nylig. La oss halvere for ikke å bli beskyldt for å overdrive. Da betyr det likefullt en årlig ekstra inntekt på 50.000 NOK per fritak. Fritak er dermed god butikk, så de har god grunn til å være rause med fritakene.

Jeg får mange spørsmål hver dag på telefon og i eposter om det kan være rimelig å belaste dem som har fått fritak – av helsemessige grunner – for slike gebyrer. Jeg skal besvare dem her under ett:

Å innføre en egen avgift for at de som får akutte helseplager (el-overfølsomme, anslagsvis 5-10% av befolkningen) skal få slippe en mikrobølgekilde i entreen som står på døgnet rundt og er 3 ganger så sterk som 3G, er omtrent som å innføre en egen avgift for rullestolbrukere for at de skal få komme opp rampa til Rema 1000 for å gjøre innkjøp: Argumentet er at de påfører jo butikken en kostnad, og den kostnaden er det jo klart at de bør betale for. Rampa skulle jo bygges en gang, og nå skal den jo vedlikeholdes, den krever areal, og av og til må man jo kanskje ut å se til den.
Å innføre en egen avgift for at de som ikke får akutte helseplager, men bare ønsker å få beskytte seg mot helsevirkninger som oppstår litt etter litt, er omtrent som å kreve beskyttelsespenger: «Først gjør vi det utrykt her i strøket, og så kan du få betale oss for at vi ikke skal skade deg!»

At NVE har gitt sin velsignelse til dette røveriet, er så sin sak. De er dessuten blitt ført bak lyset av et Strålevern som ikke fungerer, og har laget unntaksregler som tar for gitt at skadelige helsevirkninger ikke er mulig. Uten en slik forutsetning ville prosjektet ikke vært gjennomførbart. Jeg tipper at det etterhvert har gått noen sinte telefoner mellom nettselskaper, NVE og Statens strålevern, og jeg vet at der er en del bransjefolk – fra montører til toppledere – som føler seg ført bak lyset av myndighetene som hevdet at alt var greit med bruk av trådløs teknologi, men nå er bondefanget i et prosjekt der de velger å holde munn og drive med strømmen, bokstavelig talt.

Det har vært en gjengs oppfatning i bransjen at strålingen fra smartmålerne umulig kan skade, men nå lærer bransjen «the hard way». Hva det er som har fått nettselskapene på andre tanker, vet jeg ikke. I sommer fikk alle nettselskapenes daglige ledere hver sitt eksemplar av boka Smartmålerne, jussen og helsa i posten. Noen har nok tittet litt i den og sett at det bugner av dokumentasjon på helseskader fra slik eksponering som de nå utsetter sine kunder for. Slike mengder dokumentasjon i anerkjente fagtidsskrifter oppstår ikke uten en grunn. I boka kunne direktørene dessuten lese seg til hvordan dagens meningsløse grenseverdier fører dem bak lyset om helserisikoen, hvordan grenseverdiene ble til, og hvordan Strålevernet har latt seg ta ved nesen av sektorinteresser og utvalg som forsvarer akterutseilte fagtradisjoner og etter-snar-holdninger, nøyaktig på samme vis som tobakksnæringens forskere gjorde. Samtidig har nettselskapene fått stadig flere fritakssøknader – med legeattester, til tross for at Helsedirektoratet har gitt et pålegg som mange leger tolker som et forbud mot å skrive ut attester. (Hvilket det ikke er, og dessuten er det ikke lovlig, slik det framgår av utredningen fra advokatkontoret Erling Grimstad AS.)

Nå er det et par tusen fritak hos Hafslund Nett. Det er like mange som for hele landet et halvt år tidligere, og det er faktisk en god del, siden vi kan anta at symptomene kommer hos rundt 5-10% og de er diffuse og derfor av de fleste ikke forbindes med målerne overhodet fordi man ikke vet at noe slikt er tenkelig og legene ikke kan noe om slikt. Tallet for fritak er derfor ganske høyt, og viser at vi snakker om helsevirkninger hos et samlet antall som nok langt overstiger antall rullestolbrukere, for å ta et eksempel på folk vi gjør all verdens tilpasninger for.

Samtidig har vi fått alle historiene om folk som blir akutt syke. På Facebook. På min blogg. I klager til Kundeservice. I brev og telefoner til NVE og Statens strålevern. De har sett dyr bli syke – hamstere så vel som bikkjer. De har sett at Statens strålevern har tatt grovt feil om styrken på signalene, men ikke vil informere om det. At NKOM har vært så uheldig i sine målinger at de har underrapportert strålingen grovt, men ikke vil informere om det. Og de har sett at NVE sitter på kontorene sine – inneklemt mellom Strålevernet og nettselskapene – og sier: «Det er ikke vårt ansvar! Vi holder oss jo bare til hva Strålevernet sier, og valget av teknologien er det dere, nettselskapene, som har anvaret for!»

Ute i verden har vi sett at det stadig startes rettssaker om smartmålere, at strømselskapene må innføre valgfrihet, osv. Det er blitt stadig vanskeligere å hevde at denne strålingen er grei og uskadelig, hva enten den kommer i form av AMS, vannmålere, 5G eller DAB. Forskerne flokker seg om opprop der de advarer om at dette er vår tids store helse- og miljøtrussel, og at strålevernet er modent for revisjon. Selv gamle ICNIRP-medlemmer slutter seg til dette budskapet. Tidligere var det ICNIRP-nestoren Paolo Vecchia som ble sitert, nå er det prof. James C. Lin, som var medlem av ICNIRP 2004-2016, og ledet ICNIRPs utvalg for fysikk og teknologi 2008-2012. I en artikkel i et av bransjens tyngste teknologiske fagtidsskrift (Lin 2018, omtalt her) gir han en krystallklar konklusjon: Fredningstida er over. Det er ingen tvil om helsefaren lenger. Grenseverdiene må revideres. Hans artikkel vekker nå oppsikt verden rundt – ikke fordi synspunktet er originalt, men fordi han tilhørte ICNIRPs innerste krets.

Så langt gebyrene. Jeg skal betale mitt med glede, men har varslet netteier om at jeg forbeholder meg å kreve det tilbake med inndekning av mine kostnader så snart det blir praktisk mulig å nå fram. Det skjer den dagen vi får gjennomslag for at strålingen fra målerne faktisk gir en påregnelig økt helserisiko som er større enn hva vi normalt ville akseptere hvis vi var kjent med risikobildet.

For andre kan det være tyngre å svelge: jeg får meldinger fra folk som f.eks. har en hytte som bruker for 6000 NOK i strøm per år. Et påslag på 2500 NOK gjør at flere tenker på å gå over til gass og solceller, og kutte ut strømmen.



Men så til løsningene. Nettselskap over hele landet sender nå ut skriv der de vil hjelpe til med å finne løsninger på problemet – et problem de selvsagt ikke innrømmer, for da ville de jo også ha et ansvar. F.eks. skriver Agder Energi Nett:

Dersom installasjonen av smart strømmåler oppleves som vesentlig ulempe, kan Agder Energi Nett bistå med teknisk tilrettelegging. Du må dekke ekstrakostnadene for dette.
Alternativer:
Ekstern antenne for radiokommunikasjon kan monteres andre steder i eller utenfor boligen.
Strømmåleren kan bygges om til å sende via GPRS-signaler i stedet for radiokommunikasjon. Da vil kommunikasjonen foregå på lik linje som med en mobiltelefon.
Sikringsskap og smart strømmåler kan flyttes til utsiden av bygget. Du må da selv bestille en autorisert elektroentreprenør til å flytte sikringsskap og strømmåleren (flyttingen må gjennomføres etter bransjestandarden NEK 399). Kostnaden til flytting må du dekke selv.
Kontakt vårt bookingsenter innen 1. oktober for å unngå avlesningsgebyr. Vi hjelper deg gjerne.

Det er flott at bransjen ser ut til å lære. Kanskje har noen advokater hvisket bransjen i øret at det kan være lurt å gardere seg mot erstatningskrav ved å gi kundene et tilbud som de kan ta imot eller avslå. Så flyttes ansvaret over på kundene.

Det er derimot tragisk at bransjen ikke tok advarslene alvorlig da kyndige folk for mange år siden ga klar beskjed om at å satse på trådløse målere var å ta inn på ville veier. Å innføre målerne først, og så rydde opp etterpå, produserer sykelighet – folk som resten av livet skal slite med helseplagene de fikk av eksponeringen. For slik virker det når slike helseplager utløses. Dette har i svært lang tid vært etablert miljømedisinsk kunnskap.

Så melder spørsmålet seg: Hvem er det som skal plukke opp regninga for slike tekniske løsninger? Nettselskapene sender den til kundene. Det gjør også NVE, som hele tida har visst at uten en trådløs løsning gir hele AMS-prosjektet negativ samfunnsverdi. Derfor vil ikke NVE la samfunnet ta kostnadene ved å bruke kablede løsninger, flytte antennene ut av husene, osv. NVE har heller ikke gitt pålegg om slike løsninger, for da måtte jo NVE også stått for kostnadene. De kostnadene skal nå derfor veltes over på kundene, fordi nettselskapene har ansvaret for valg av en teknologi som NVE visste de måtte velge og har tatt som forutsetning for prosjektet.

Det bør de ikke finne seg i – verken kundene eller nettselskapene. Det vil si – de har vel ikke noe valg i første omgang: De må betale for å få løsningene på plass, og så heller ta fatt på kampen for å få pengene tilbake så snart anledningen byr seg.

Det kan se ut som om det store AMS-prosjektet nå langsomt vil falle fra hverandre: En gang dreide det seg om å bli husets internettleverandør. Det sviktet. Så om at strømselskapene skulle få kontroll over en hjemmets digitale tjenesteportal. Det kommer ikke til å skje. Så var det å kunne styre strømmen hos forbrukerne og fjernstyre f.eks. varmtvann og andre store strømforbrukere, fordi så mye strøm går til eksport, og fordi forbruksveksten er for bratt til at det vil bli nok til alle alltid. Det kommer heller ikke til å skje, for det krever dyrt og tungt ekstrautstyr i de tusen hjem og/eller utskifting av hver vaskemaskin og tilleggsutstyr til hver komfyr og varmtvannsbeholder. Så dreide det seg om å få strømmarkedet – et naturlig monopolmarked – til å fungere som et konkurransemarked. Det prosjektet pågår fortsatt, under ACER-paraplyen, selv om det i Norge er gitt en formell begrunnelse helt uavhengig av EU, bare tilfeldigvis med samme virkning – et automatisk konkurransemarked gjennom ElHub-prosjektet, den nye, digitale kraftavtale-sentralen. Et slikt system krever full og rask informasjonflyt. Markedet vil bli lite effektivt hvis målerne ikke rapporterer ofte. Hvor ofte rapporteringen får skje vil nok bremses ned av at kunnskapen om den stigende forståelse av helsefaren fra mikrobølget stråling kommer høyere på agendaen kloden rundt.

Slike gigantprosjekter basert på ny teknologi har en tendens til å feile. Da jeg jobbet i Teledirektoratet på 1980-tallet, formulerte jeg – med et snev av humor – denne innsikten som «Flydals lov»: I store IKT-prosjekter er premissenes levetid alltid kortere enn innføringstida. Slike prosjekter blir derfor alltid mislykkede, sett med ettertidas øyne og ofte uansett hvor man ser dem fra. Om det også gjelder AMS-prosjektet, ser vi ikke før om noen år, og da bør også helse- og miljøkostnadene regnes med. Så langt bærer det preg av at man visste hva man ville gjøre alt på 1980-tallet da liberaliseringens vinder blåste og markedsmekanismer var løsningen – få inn IKT i strømnettet og gjøre det om til et frikonkurransemarked basert på sanntidsinformasjon – og så har de mange ulike begrunnelsene skiftet og falt fra etterhvert.

Med på kjøpet har vi fått en tariffomlegging tilbake til 1960-åras H4-abonnement med ekstrabetaling for overforbruk, vi har fått målere som må skiftes ut etter få år, og som gir oss høyere regninger.

Hvor sitter ansvaret for at dette måtte skje med en teknologi som gir helseproblemer? Det sitter ikke bare i Statens strålevern. Andre etater har selvsagt lov til å være uinformerte og uvitende. Det er også lov å være lojal i sitt embete, overfor egen såvel som overfor andre etater. Men det fritar ikke for ansvar når informasjonen har ligger oppe i dagen, og advarslene har kommet og vært tilgjengelige for dem som ville sette seg inn i dem. Det fritar heller ikke det offentlige og det private fra å gi skikkelig informasjon – uten å farge den for å forsvare egen interesser. Som overskriften lød til en utmerket liten artikkel i DN 15. august, der sikkerhetsrådgiver Simen Bakke ved Oslo politidistrikt kritiserte den stadig mer utstrakte bruken av informasjonsmedarbeidere som hele tida skal beskytte forvaltningen mot kritikk: «Sannhetsbedrag er vår største sikkerhetsutfordring».

Einar Flydal, den 18. september 2018

PDF-versjon: EFlydal 20180918 Nettselskapene skjønner bildet. Men gebyrer
Referanser:

Lin JC. Clear evidence of cell-phone RF radiation cancer risk. IEEE Microwave Magazine. 19(6):16-24. Sep/Oct 2018. DOI: 10.1109/MMM.2018.2844058. https://ieeexplore.ieee.org/document/8425056/

Kommentar bmo:
Når jeg leser om kraftselskapene og NVE- det er jo banditter som sitter og dikter- skal vi la oss binde av banditter?

SVAR: ALDRI i LIVET!!
Nå må vi som ser LUSA på gangen begynne å vise tanngarden-.

Bevismateriale på skader ved Aidon smartmålere:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/258 ... ne5cdjNqjI

Nettselskapene HAR ikke hjemmel til å installere AMS i private hjem.
BARE Å NEKTE DE INSTALLASJON. KRISTIANSAND TINGRETT HAR VEDTATT AT DET IKKE STÅR NOE I NETTLEIE AVTALEN AT FORBRUKER MÅ HA AMS MÅLER.
LEGGER VED KJENNELSEN JEG HAR FÅTT TILSENDT.



Tingrettsdom om AMS.jpg
Nettselskapene KAN ikke installere AMS målere i private hjem!!


Seks gode grunner til IKKE å installere AMS:

https://www.telegraph.co.uk/money/consu ... OwxYaGppXA
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Om å tvinge folk til målerbytte

UNREAD_POST BmOnline » Man Des 17, 2018 10:43 pm

Svar på brev om krav til å bytte strømmåler datert 26.10.2018
MålepunktID: 1000227317

Vi skal ikke ha AMS måler da dette er noe (se nettleieavtale), dere står fritt til å bytte til hvilken som helst analog måler, (ikke AMS uten kom.modul) da dette bryter med nettleieavtale, personvern, menneskerettigheter og Norges Grunnlov. Merk at lover overgår forskrifter!
Jeg ser heller ingen lovhjemmel i at dere kan kreve personopplysninger som legeattester ol.

HMS
At dere støtter dere på Statens Strålevern når det gjelder "ikke-ioniserende stråling" er for meg undrende da SS ikke har faglig kompetanse innen feltet og baserer grenseverdiene sine på foreldet forskning fra telebransje-finansierte ICNIRP som KUN går på akutt oppvarming innenfor 6 minutters eksponering. Det foreligger ingen dokumentasjon hos SS som tar for seg langtidsvirkning av kontinuerlig og pulset EMF stråling selv om det er dokumentert helseskadelig siden tidlig 70'tallet. Jeg forholder meg derfor til Norges Grunnlov's føre-var-prinsipp.

Stenging av strøm
I brevet legger dere frem at forbrukerkjøpsloven gir dere rett til å stenge strømmen til kunder som nekter nettselskapet tilgang til måleren, dette blir ikke tilfelle da dere står fritt til å se på måleren når som helst.

§ 48 a. Stenging på grunn av forbrukerens kontraktsbrudd ved avtaler om overføring av elektrisk energi.
Det foreligger ingen kontraktsbrudd da AMS ikke er oppført i kontrakt, heller står det ingenting om at dere kan stenge strømlevering ved annen grunn enn manglende betaling (§ 4-2)

Straffegebyr
Ethvert forsøk på å øke nettleien eller ilegge ekstra kostnader eller gebyr som direkte eller indirekte følge av opprettholdelse av analog måler, bestrides med følgende argumenter og henvisning til lovverk og vilkår.

Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv
§ 8-3 https://lovdata.no/.../forsk.../1999-03 ... PITTEL_8...

Gebyrer Nettselskapet skal for tjenester beskrevet i disse forskrifter ikke kreve gebyrer eller betaling ut over vanlig tariff, om ikke annet fremgår av den enkelte bestemmelsen. Da det ikke er fremmet en konkret bestemmelse i deres krav som sier at det er hjemmel for å kreve ekstra gebyr for å opprettholde interne rutiner e.l. for de som ikke har AMS installert, bestrider jeg lovligheten av dette. Jeg viser til at ovennevnte lov sier at det ikke er lov å kreve gebyrer som ikke er avtalefestet i enkeltbestemmelser. Jeg ber i så fall om at enkeltbestemmelsen fremlegges for meg til vurdering.
Vilkår: Standardavtale for nettilknytning. https://www.nve.no/.../nett_tilknytning ... avtalene...

§ 6-3.(Leveringskvalitet)
Departementet gir forskrifter om leveringskvaliteten i kraftsystemet og om informasjonsplikten i den forbindelse.
0 Tilføyd ved lov 15 juni 2001 nr. 82 (ikr. 1 jan 2002 iflg. res. 7 des 2001 nr. 1344), endret ved lov 24 apr 2009 nr. 22 (ikr. 1 jan 2010 iflg. res. 24 apr 2009 nr. 447), endret paragrafnummer fra § 5A-3.

Med støtte i § 6-3 bestrider jeg ethvert krav hvor det ikke kan fremlegges dokumentasjon på at kravet er fremmet på bakgrunn av måleverdiene alene. Dette er å anse som en klage og bestridelse av kravet, og et eventuelt avslag som ikke besvarer eller argumenterer for punktene i min klage, anses ikke som et gyldig avslag. Jeg forbeholder meg derfor retten til at min klage opprettholdes til alle punkter er besvart. I argumenter med henvisning til lovverk forventer jeg tilsvarende argumentering med tilsvarende henvisninger til lovverk. Eksempelvis "Vi legger til grunn av lov X ikke er i motstrid med lov Y" er ikke anse som et argument som tilbakeviser min henvising og argument som inneholder lovverk.

Mvh. Fornøyd nettkunde over flere år
Bjørg Skarsvåg
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: El forsyning til norske hjem med "smarte målere"

UNREAD_POST BmOnline » Man Jan 14, 2019 1:33 pm

Svar fra Huseiernes Landsforbund i forbindelse med krav om avlesningsgebyr fra Nettlverandørene hos dem som ikke har AMS.

Viser til din henvendelse datert 12. januar. Vårt saksnummer er 19000311.

Nettselskapene har adgang til å ilegge et årlig gebyr for manuell avlesning av de gamle strømmålerne. Du kan lese mer om dette i denne artikkelen fra vårt medlemsblad Hus & Bolig:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema ... le-ekstra/

I en pressemelding fra Norges vassdrags- og energidirektorat fremgår følgende:

«- Nettselskapene får ekstra kostnader ved å håndtere manuelt avleste data og når de må gjennomføre kontrollavlesning. Derfor tillater NVE at nettselskapene krever et gebyr for å dekke kostnadene ved manuell avlesning, sier Flataker.

Gebyret kan ikke være større enn kostnadene nettselskapet har med manuell avlesning, og vil ikke øke nettselskapenes overskudd.»

NVE har vurdert om nettselskapene har de nødvendige hjemler til å fastsette et slikt gebyr, og har konkludert med at de har dette. Se vurderingen her: https://www.nve.no/Media/7079/nves-svar ... en-ams.pdf.

Nettselskapene truer forbrukere som av helsemessige årsaker får unntak fra innføring med en ekstraregning for manuell avlesning. Huseierne er sterkt imot at forbrukere som av hensyn til egen helse ikke kan installere AMS skal belastes ekstra økonomisk. Det er helt urimelig og må være en kostnad som dekkes av nettselskapene og fordeles på alle kundene. Dette er imidlertid en kamp som må tas på et politisk plan, og ikke et juridisk.

Vår kamp for lavere strømregning vil fortsette. Vi skal arbeide inn mot regjeringen og Stortinget for å unngå nye avgiftsøkninger på strømforbruket og vi skal presse nettselskapene og deres eiere til å unngå urimelige økninger i nettleien. Vi skal arbeide for at effektutfordringene ikke løses ved å velte nye regninger over på forbrukerne, men at vi motiveres til smartere strømforbruk ved å få lavere strømpriser når belastningen på nettet er lav. Vi vil arbeide for at staten bruker gulrot istedenfor pisken som NVE foretrekker.

Håper dette var oppklarende, selv om det ikke var svaret du ønsket.


Med vennlig hilsen
Huseiernes Landsforbund
Espen Kheradmandi, Advokat MNA
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Neste

Gå til Kulturhistorie og bevaring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester