FORTVILELSE

Er du i behov for forbønn, ta kontakt i Jesu navn.
Jeg ber for syke. Dette er i Herrens tjeneste og koster ingen penger.

Jakobs brev 5,15
15 Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.
16 Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye.
Forumregler
Trenger du forbønn? http://bmonline.no/html/kristendom.html
Du finner meg på skype, Bmonlines eller tlf 41239887

FORTVILELSE

UNREAD_POST BmOnline » Man Jan 02, 2012 11:42 am

FORTVILELSE

Ja, hva må til for at denne troen skal få slå rot i et hjerte? Du må ha kjærlighet først. Guds kjærlighet, Agapê, er Guds kjærlighet.
Når alt kommer til alt, så har troen sin begynnelse i kjærligheten. Det er kjærligheten som oppmuntrer troen. Hvis du ikke har kjærlighet, så kan du ikke ha tro heller. Tingenes tilstand i dag, du ser mennesker vasser i synd, når du har kjærligheten i deg, så frambringer det Fortvilelse.
Guds Ord sier det, Gal 5,6.

Jo, hvordan kan du tro på din kone hvis du ikke elsker henne? Og når du elsker din kone, men aldri viser det til henne, hvordan skal hun da få vite at du elsker henne? Denne menneskelige kjærligheten, "phileo". Når du aldri setter deg ned en gang og kjærtegner henne, lar det komme til uttrykk, kysser henne, tar omkring henne, og forteller henne at hun er den beste kokka i landet. Og alt det du vet å si, hvor pen hun er; hvis du aldri gjør det, da kan hun heller aldri vite det, at du elsker henne. Det er jo slik, du viser det- om du elsker henne- så uttrykker du det.

Det er også slik vi gjør det- når det gjelder Gud. Hvis vi elsker Ham, så sier vi det til Ham.
Da setter vi oss ned og ærer og tilber Ham. Kjærligheten driver oss til det. Hva om noe skjer med din kone, og du må handle? Du kommer i fortvilelse. Om hun får kreft, det ville få deg til å bli fortvilt. Ser du? Det frambringer fortvilelse, fordi du har kjærlighet til henne. Slik henger det sammen. Du får høre at hun kommer til å dø, sikkert og visst vil du bli fortvilet. Det er da at det skjer noe med deg. Vi må ha kjærlighet før vi kan ha tro.
Men når vi har den uforfalskede kjærlighet, hva bevirker den til da? Den skyver vår tro framover i frontlinjen for Gud. En virkelig Gud-gitt kjærlighet til Gud og Hans Ord og Hans folk vil tvinge troen fram. Kjærlighet tar fatt i troen og da er 'alt i orden, la oss gå'-

Og da skjer det, fordi det er slik kjærlighet virker. I Joh 14.23 sa Jesus; "Om nogen elsker Mig, da holder han Mitt Ord". Men du kan ikke holde Hans Ord uten at du tror hva Han sier.
Så hvis noen elsker Gud, da holder han Guds Ord.

Hvis Herren har sagt; "...thi Jeg er Herren som læger dig" 2. Mos 15.26- da tror han det. Kjærligheten gjør at han tror, fordi kjærligheten dominerer.
Om jeg taler med menneskers og enlers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. Om jeg har tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er det til ingen nytte. Kjærligheten dominerer over alt, fordi Gud er kjærlighet. Han er kjærlighetens Gud.
"Om nogen elsker Mig, så holder han Mitt Ord," sa Jesus.

Men vi ser at det må skje noe, før det kommer så langt, fortvilelse. Vi vet at det er sant, Gud vil møte en fortvilet sjel. Det er noe som må drive oss til fortvilelse. Vi ser at Bibelen sier noe om det i Jak 5,15.
"En rettferdig manns bønn formår meget, når den er alvorlig". Alvorlig- det er : Fortvilt. Når en rettferdig mann kommer i sjelekamp, i fortvilelse, som i fødselssmerter - og han kan viser frem Tegnet, da blir det utrettet noe ved hans brennende bønn.

Legg merke til hva mer Bibelen sier her, Jak 5,16- "Bekjenn derfor eders synder for hverandre...." forat ikke synd skal tynge oss. Vi spør folk om de vil be for oss, mens vi bekjenner våre feil for hverandre; og den ene ber for den andre. Slik må det være-.
Med kjærlighet, som gir meg tillit, slik at jeg kan bekjenne mine feil for deg. Du kan bekjenne dine feil for meg, og jeg elsker deg såpass mye at jeg vil be for deg, og du ber for meg. Og vi ber lenge, alvorlig og kraftig- til vi har fått svar. Det er fortvilelse. Slik var det vi skulle ha det i forhold til Guds Ord.

Noen eksempler fra Bibelen om dette.
La oss ta ta Jakob, som var en vanlig ubekymret gutt, som dog visste innerst inne at denne førstefødselsretten betydde alt for ham. Han brydde seg ikke om på hvilken måte det skulle skje, bare han fikk den. Og etter at han hadde fått den, trodde han at alt var i orden fordi han nå hadde førstefødselsretten. En gang kom hans bror hjem sulten fra marken. Han hadde gjetet feet og vært på elgjakt. Nå var han sulten, og kunne tenke seg en stor posjon linsegrøt- og ville erter og forskjellig. Det må ha sett fristende ut for en skrubb-sulten mann etter en dags arbeide ute. Han sa, la meg få den maten før jeg segner om! -Det er i orden om du vil sverge og gi meg din førstefødselsrett, svarte broren.

Det var det samme for Jakob hvordan han fikk tak i den, bare han fikk den. Han trodde at når han hadde fått førstefødselsretten, så var alt i orden.
Det er her at Pinsebevegelsen tok feil! Dere trodde at siden dere var født av Ånden, av Guds Ånd, 'Førstefødselsretten' , så hadde dere alt. Men det er bare begynnelsen.
Husker dere fra budskapet 'Hør Ham', hvordan et barn etter at det var født inn i familien, først senere ble innsatt som sønn? Som barn hadde han rett på førstefødselsretten, men han måtte først prøves, han skulle først oppdras. Hvis han viste seg å være ulydig mot farens vilje, da kom han ikke til å arve.
Han arvet ingenting enda han var en sønn, hvis han ikke var interessert i sin fars arbeid.

Da Den Hellige Ånd falt på pinsefolket, og (nåde-)gavene og andre ting ble fornyet igjen, da trodde de at siden de var født av Ånden, så var alt i orden.
Men der finnes en innsettelse som sønn.
Etter at denne sønnen hadde gitt bevis for av han var en ekte sønn, ble han tatt til et offentlig sted og framstillt. Hans drakt ble byttet, og så ble han stilt fram. Innsettelsen av sønnen ble foretatt, og deretter var han arving til alt som faren eide.

På forklarelsens-berg gjorde Gud akkurat det samme med Sin Sønn. Han ble overskygget av en sky og forklaret; Hans åsyn skinte som solen, og en røst talte: 'Dette er Min elskede Sønn i hvem Jeg har velbehag; Moses og loven sviktet, her er Han - hør Ham!'
Han ble innsatt.
Jakob trodde at siden han hadde førstefødselsretten, var alt i skjønneste orden.
Slik var det også med pinsevekkelsens folk også, de begynte å organisere seg i 'Enhetens-', 'Treenighetens-' og alle slags organisasjoner som kranglet og slåss innbyrdes, og derved beviste de at Tegnet ikke var der- men derimot ondskap, misunnelse og stridigheter. Og slik er det blitt.

Livet i Ånden

Gal 5.

Livet i Ånden
16 Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For kjøttets begjær står imot Ånden, og Åndens begjær står imot kjøttet. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke kan gjøre det dere vil. 18 Men blir dere drevet av Ånden, er dere ikke under loven. 19 Det er klart hva slags gjerninger som kommer fra kjøttet: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse, trolldom, fiendskap, strid, sjalusi, sinne, selvhevdelse, stridigheter, splittelser, 21 misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De som driver med slikt, skal ikke arve Guds rike. 22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden. 26 La oss ikke være drevet av tom ærgjerrighet så vi utfordrer og misunner hverandre.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til BmOnlines kristendomsforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

cron