Nazi-proffen kommer til Oslo

Utenriksministeren er i statsministerens fravær hans stedsfortreder.

Islamister får midler av Stockholm kommune for å bedrive terrorvirksomhet.
Hvilke skjulte motiver ivaretar denne "posten" man kaller berikelse?

Moderator: BmOnline

Forumregler
Her er det utenriks som gjelder.
§ 83. Den som retsstridig søger at bevirke eller at medvirke til, at Norge eller nogen Del af Riget bringes under fremmed Herredømme eller indlemmes i anden Stat, eller at nogen Del af Riget løsrives, straffes med Hefte i mindst 8 Aar eller med Fængsel fra 8 Aar indtil 21 år. UD med Lindstrøm i spissen har bidratt til dette.
Admin

Nazi-proffen kommer til Oslo

UNREAD_POST Goliat » Tir Des 01, 2009 11:21 am

MODUM: Johan Fredriksen (52) fra Geithus har fått et voksent oppdrag: Ivareta sikkerheten til verdens mektigste mann så lenge han oppholder seg i Norge.

Det var ikke bare mediene som ble tatt på senga da Thorbjørn Jagland 9. oktober utropte USAs president Barack Obama som mottaker av Nobels fredspris. De hoppet litt i stolene i politihuset på Grønland også. For noen betød nyheten et midlertidig farvel til vanlig fritid.

- For å si det sånn; jeg regner med at jeg slipper å bli med på juleforberedelsene hjemme i år. Da kjøper jeg heller ei dyr julegave til kona, ler Johan Fredriksen, politiinspektør og stabssjef i Oslo politidistrikt siden 2003.

Og: ”Emigrert” moing siden 1978.

- Regningen må bli det den blir

Den tidligere svømmeren og A-lagsspilleren til Geithus IL i fotball tallfester ikke antall overtidstimer det har blitt, eller kommer til å bli, i kjølvannet av Jaglands stolte øyeblikk. Fredriksen tallfester heller ikke antall politifolk han står som operativ leder for, eller antall millioner kroner sikkerheten til den amerikanske presidenten koster det norske samfunnet.

- Jeg ønsker ikke å gå i detalj på det. Dessuten ville det vært vanskelig å svare presist på det foreløpig.

- VG skriver 1 000 politifolk. Og minst 100 millioner kroner?

- Ingen medier har fått noen tall fra oss, så det er deres anslag. Uansett; norske myndigheter har påtatt seg et veldig stort ansvar når verdens mektigste mann kommer til landet. Ansvaret for Obamas sikkerhet er delegert til norsk politi. Da må vi gjøre det vi mener er nødvendig, og regningen bli det den blir, ut fra at det hele tiden utvises et godt skjønn, sier Fredriksen.

Det som ikke bestrides, er at norsk politi aldri har vært med på noe større når det gjelder ”å produsere sikkerhet rundt én enkelt person”, som Fredriksen kaller det.

Liker ikke personfokus

I tillegg til mannskaper fra alle politidistrikter sør for Sør-Trøndelag er Politiets Sikkerhetstjeneste (PST), ambulansepersonell, brannvesen, Oslo Havn, Oslo kommune, Forsvaret, Telenor og US secret Service blant flere aktører i sikkerhetsoperasjonen rundt Obamas Oslo-besøk.

Oslo politidistrikt leder planleggingen, koordineringen og gjennomføringen av operasjonen. Som politiinspektør, stabssjef og leder for Fellesoperativ seksjon i politidistriktet, sitter Johan Fredriksen helt på toppen av denne pyramiden. Formelt er politimester Anstein Gjengedal i Oslo øverste ansvarlig, men det er stabssjefen som har planleggings- og gjennomføringsansvaret på vegne av politimesteren.

Han skulle gjerne sett at det ikke ble gjort noe stort poeng av det. Fredriksen understreker både før og etter intervjuet at han ikke er begeistret for fokus på sin egen person. Men han synes det er riktig å stille opp i denne sammenhengen.

- Ut ifra det ansvaret jeg har, er jeg selvsagt villig til å bidra til en sak i lokalavisa. Men jeg ønsker på ingen måte å fremheve meg selv – snarere vil jeg fremheve hvor mange dyktige folk det er som bidrar til at vi skal kunne løse dette store oppdraget, sier Fredriksen.

- Hver og én som bidrar vil være like viktige som stabssjefen i sin funksjon der og da, sier stabssjefen.

Og ber oss innstendig om å skrive akkurat det.

Hytte på Øståsen

Fredriksen vokste opp på ”Sevals” nedenfor Stalsberg skole i Geithus, og minnes en ”veldig god oppvekst”. Han hevder han ikke var noen bølle, men sier samtidig at det ”neppe var mange som ville trodd jeg skulle bli politimann”.

Idrett i organiserte former – gjennom medlemskap i Modum Svømmeklubb og fotballgruppa til Geithus IL – var Fredriksens store fritidssyssel. Han ble tidlig A-lagsspiller for fotballklubben på hjemstedet, og fortsatte ”pendlingen” hjem for å spille kamper også etter at han flyttet til Oslo.

- Er det noe jeg har lyst til å be om når jeg først skal omtales i lokalavisa, må det være å få hilse til alle gutta jeg hadde så mye moro sammen med. Spesielt til Frede Larsen, med en oppfordring om å stå på videre, sier Fredriksen.

Han har kontakt med noen av fotballkameratene fortsatt, men erkjenner at den er sporadisk. Moren bor fortsatt i Geithus, og familien har hytte ved Damtjern på Øståsen.

- Det er godt å ha muligheten til å dra dit, selv om det bare blir en sjelden gang, sier Fredriksen.

Fredsprisforslag

For å følge med på det som skjer i hjembygda, ”snylter” han på Bygdeposten ved å lese de brukte utgavene som moren legger til side.

Fredriksen holder seg fortsatt oppdatert på fotballen i hjembygda, og kommer sågar uoppfordret med et spøkefullt forslag om at fredsprisen kanskje burde havnet nettopp der – i fotballmiljøet i Modum.

- De personene som til slutt klarte å forene kreftene om Modum Fotballklubb, må i mine øyne ha gjort seg fortjent til en fredspris. Det ville ikke vært mulig i min tid. Det var noen av oss som lekte med tanken, men det fantes ingen realistisk mulighet. Ikke med den lokalpatriotismen som eksisterte – i alle leire, understreker politimannen og ler.

Eneste arbeidsgiver

Det er utvilsomt flere grunner til at den opprinnelige geithusingen har havnet i den betrodde stillingen han har i dag. Én av dem kan være lojalitet. Oslo politidistrikt har vært Fredriksens eneste arbeidsgiver.

Han forlot Geithus i 1978. Det var under førstegangstjenesten i sjøforsvaret han etter eget utsagn ganske tilfeldig fikk innfallet om å søke Politiskolen.

I 1981 fikk han jobb i Oslo-politiet. Siden har han aldri angret.

- Jeg har vært heldig og blitt tiltrodd interessante funksjoner. Jeg setter pris på at arbeidet er hendelsesstyrt, variert og gir meg stadig nye utfordringer, sier Fredriksen.

I de drøyt 20 årene frem til 2003 hadde han primært sine oppgaver i Beredskapstroppen. De siste fem årene der som sjef. Så ble det overgang til jobben som politiinspektør, uten at det ser ut til å ha dempet entusiasmen.

- Jeg kan si at jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag, sier Fredriksen.

Det gjør han nok 10. desember også, men kanskje med litt mer spenning enn normalt i kroppen. Han vet at det egentlig ikke er rom for å feile – at alt må fungere perfekt – når oppdraget er å ivareta sikkerheten til verdens mektigste mann.

- Vi kommer ikke til å bli målt på eller husket for at 99 prosent gikk på skinner, dersom den siste prosenten ikke gjorde det. Fallhøyden er stor, sier Fredriksen.

http://www.bygdeposten.no/modum/article4717064.ece

Bandittene tar vare på hverandre?

Ja, dette viser hvor ille det er blitt i denne navlen, de kaller Norge.
Nå marsjerer atter jernhælene på Karl Johans gate.

Goliat
Brukerens avatar
Goliat
Admin rådgiver
 
Innlegg: 10
Registrert: Ons Nov 05, 2008 6:26 pm
Norsk er best: 0

Gå til Utenriksdepartementet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron