Få soldatene våre hjem!

Hva er årsaken til at damene slutter i forsvaret? Er det noe feminimt som ikke passer? Eller er forsvaret bare for menn?

Moderator: BmOnline

Forumregler
Forvaret blir rasert, lagt ned. Det er en skam at vårt forsvar forblir en trist kopi av 1939.

Få soldatene våre hjem!

UNREAD_POST BmOnline » Ons Des 16, 2015 7:50 pm

Våre soldater i utlendighet er ikke i tråd med Norges Grunnlov.
Det fins ikke hjemmel i Grunnloven for å sende soldater i krig i utlandet.
Dette er fundamentalt på jordet av våre myndigheter.
Denne snutten er en kopi fra Aftenposten, som jeg også støtter opp om.

Norge ønsker å være en fredsskapende nasjon. Men man skaper ikke fred med krig.
En av mine beste venner har nå bestemt seg for å dra til Afghanistan. Der vil han risikere sitt eget liv på å kjempe for en sak som ikke ser ut til å ha bedret seg på de åtte årene Norge har hatt soldater der. Hver soldat får ca. 500000 kroner for å være ute i til sammen ett år. Dette er også grunnen til at mange drar. Jeg tror ikke det er mulig for en norsk 20-åring å sette seg ordentlig inn i krigen, og derfor tro nok på saken til å dra av den grunn.

En halv million kroner er ikke så mye hvis man kommer hjem og har drept, eller om man ikke kommer hjem i det hele tatt. Drar man ut fordi man virkelig tror på det man gjør, burde man også kunne gjøre det uten å tjene noe på det. Det er bare ett parti (Rødt) som vil trekke de norske styrkene ut av Afghanistan. Samtidig viser undersøkelser at flere nordmenn støtter norske styrker i Afghanistan enn tidligere. Det er sjokkerende, når situasjonen i landet bare blir verre og verre. Jeg tror dette skyldes lite kunnskap om hva som faktisk skjer. Afghanerne vi prøver å «redde» havner i midten av en krig mellom Taliban og de utenlandske styrkene, og i fjor økte antall sivile drepte med 50 prosent i forhold til året før. Presidenten i Afghanistan, Hamid Karzai, sier selv at det er den økonomiske bistanden som hjelper dem mest. Jeg synes derfor Norge heller burde bruke de flere hundre millionene de nå bruker på militæret i året, på å hjelpe Afghanistan med å bygge opp landet og styrke landets eget forsvar. Malalai Joya, en tidligere afghansk politiker, ber de utenlandske styrkene om å trekke seg ut av Afghanistan så fort som mulig. Hun mener styrkene ødelegger landet og bare gjør vondt verre. I tillegg til dette sier Taliban at de ikke vil samarbeide før de utenlandske soldatene er ute av landet.

Så jeg må innrømme at jeg ikke ser noen annen grunn til at vi skal være der enn at vi er redde for USA og NATOs reaksjon. Dette synes jeg er feigt og helt feil. Stortinget utnytter norske ungdommer til å vise sin støtte i krigen, og skjønner ikke hvordan noen kan tro at ett år i militæret gjør en klar for å delta i krig. Få de norske soldatene hjem, og hjelp Afghanistan! Norge ønsker å være en fredsskapende nasjon, men man skaper ikke fred med krig.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 284153.ece


Sist flyttet til topp av BmOnline den Ons Des 16, 2015 7:50 pm
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Forsvarsdepartementet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron