PILOTER, PASSASJERER OG SIKKERHETSKLARERING.
For tiden pågår det en gnisning mellom sikkerhetspersonellet på flyplassene og flyverne i Widerøe som nekter å la seg til stadighet kontrolleres. I et brev til flyselskapet skriver Avinor om piloter som har nektet å bli sikkerhetsklarert. Disse flyverne har min fulle sympati og uforbeholdne støtte! Og jeg skjønner dem svært godt! Flyvere er tiltrodd å fly inn og ut av alle disse småflyplassene i Norge, og så skal de altså måtte slite med sikkerhetskontroll. Om de så bare har vært ute av flyet for å gå på toalettet. Totalt uforståelig og fullstendig bak mål!
Jeg trodde nemlig at poenget med sikkerhetskontrollene var å forhindre at folk tok med seg ting de kunne bruke til enten å ødelegge, eller tiltvinge seg kontroll over flymaskinen. For det første har pilotene allerede kontroll over flyet, og dersom de har planer om å styrte flyet, så har de jo likevel full anledning til. Norske piloter er oppegående og ansvarlige mennesker, og derfor blir deres respons som den blir. Selvfølgelig skal ikke samme regler gjelde for piloter som passasjerer. Det burde jo være selvsagt! En kan sjekke legitimasjon. Noe annet er totalt bortkastet og lite gjennomtenkt!
Siden 11.september 2001 har verden fått en utrolig tiltro til sikkerhetskontrollen og av de som går om bord på et fly. Alt skal være så ”sikkert” – men slik er det aldeles ikke! Og pilotene i Widerøe setter bare fokus på kjernen i irritasjonsmomentet rundt de nye sikkerhetsforskriftene. Det har nemlig svært liten reell nytteverdi! For det første er denne ”sikkerhetskontrollen” blitt en systematisk form for sysselsetning og som nå koster flypassasjerene minst en milliard kroner ekstra pr. år. De som jobber i denne ”industrien” er primært unge, ufaglærte mennesker, uten noen form for fornuft eller menneskelige egenskaper. Og hva er farlig med 105 ml væske? Tannkrem, drikkevann, aftershave eller Cola?
Sjøl kom jeg inn til Kastrup fra Bangkok ei uke før jul. Vi var blitt svært godt sjekket ved flyplassen før avgang. Men ved ankomst København var det atter ny kontroll. Noen svært ivrige danske sikkerhetsfolk snudde opp ned på alt jeg hadde i baggen. Jeg skulle forstått det dersom vi hadde mellomlandet i Karachi, slik SAS gjorde den gangen de brukte DC-10 på den ruta.
For DC-10 hadde ikke bunkerskapasitet til å fly den ruta direkte. Men nå flyr vi med Airbus 340, som går direkte, og derfor er ny sikkerhetskontroll totalt uten hensikt. Dette er noe tull som EU har funnet på, og det er ren mistillit til sikkerhetskontrollen i Bangkok!
Ja, det er ingen tvil om at kontrollene på flyplassene både i Norge og utlandet er kommet helt ut av proporsjoner. Kan noen innafor Avinor fortelle meg hvor mange hvite mennesker som har prøvd seg på å sprenge eller kapre et rutefly de siste 25 årene? Hvor mange mennesker fra Sør-Amerika eller fra Asia har gjort det? Kall heller en spade for en spade! De eneste som gjør dette er muslimer! Og derfor burde disse menneskene gjennomgå en helt annen sikkerhetsklarering enn oss. Det siste eksemplet fikk vi julaften, da en nigeriansk muslim forsøkte å sprenge et fly tilhørende det amerikanske flyselskapet Delta, like før landing i Detroit. Selv om amerikanske myndigheter var tipset om denne terroristen, så slapp han om bord. Nok et bevis på at sikkerhetskontrollen bare er for å ha folk i arbeid, tjene store penger, og at folk skal få angst, og tro at de er trygge.
En kan ta stikk-kontroller av suspekte individer. Men muslimske arabere og andre mennesker fra land hvor Al Quaida har sine baser, de skal sjekkes grundig! Og la alle andre slippe dette tullet!
Og til pilotene i Widerøe: Stå på! Dere har hele den norske befolkning bak dere!
Ankenes, 27.12.09.
Amund Garfors.
Tlf. 769/56689