Ja, veisalt er livsfarlig sier SINTEF:Dekket blir som en velpreparert skiI Norge gjennomførte SINTEF og Vegdirektoratet en studie i Tromsø i 1992 der biler ble kjørt henholdsvis kun på saltet veg, både på saltet og usaltet veg og kun på usaltet veg.
Rapporten fra denne testen var så avslørende at den ble holdt hemmelig i 15 år. Da fikk Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå den frigitt i forbindelse med en rettssak etter en bussulykke der han påviste saltskadde dekk som medvirkende ulykkesårsak.
Oppdatert med artikkel om salting av skispor (17.02.2014)
Les Bønås kommentar til rapporten nederst i denne artikkelen
Foranledningen til testen var at folk klaget på at de bratte sidegatene ble glattere etter at man begynte å salte hovedgatene. Det var 4 identiske testbiler som ble kjørt med identiske dekk med eller uten pigger. Måledata fra etterfølgende bremsetest på is viste at dekk som var kjørt kun på saltet veg hadde mistet opp til 40 % av grepet sammenlignet med dekkene som kun var kjørt på usaltet veg.
Lars Erik Bønå sier i en kommentar til artikkelen at konklusjonen i rapporten er feil
Statens vegvesen (SVV)/SINTEF snakker bare om belegg på dekkene, ikke glattpolering av overflaten fordi de ikke har kompetanse til å vurdere det. Derfor har de heller ikke foretatt ruhetsmåling. Måleresultatene taler imidlertid sitt tydelige språk, og SVV/SINTEF har ikke greid å tyde rapporten riktig. Forøvrig var vel hensikten med undersøkelsen å bevise at dekkene ikke påvirkes av salt, og da ville det være banning i kirka å konkludere med noe annet.
Det er jo ganske ufattelig at de kan måle opp til 40 % forskjell i friksjonen og konkludere at det ikke er målbar forskjell? SVV/SINTEF har også analysert belegget og funnet at dekkene som aldri har vært kjørt på saltede veier også har noe saltbelegg. Dette beviser at saltet trekkes med ut på usaltede veier.
http://www.stoppveisaltingen.no/index.p ... Itemid=312