Veisalt er livsfarlig for alle som ferdes på veien

Jeg arbeidet innen samferdsel, 30 år i Luftfartsverket.

I dag kalles det Avinor.

Moderator: BmOnline

Forumregler
Både statens Vegvesen og Luftfartsverket ble rasert av Globalistene.

Veisalt er livsfarlig for alle som ferdes på veien

UNREAD_POST BmOnline » Fre Aug 21, 2015 7:40 am

Nå har det vært saltet på veiene i mange ti-år. Men at dette er miljøskadelig nevnes ikke med en tøddel av Vegvesenet som tjener penger på å ødelegge bilene til Ola og Kari, de ruster opp. Tenk hvor mye bedre miljøet var ved vanlig veigrus?

Saken er den at sand er mye dyrere for Vegvesenet, men betyr dette av VI skal godta Statens skitt?


http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1551809.ece
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

SINTEF: Veisalt er livsfarlig for alle som ferdes på veien

UNREAD_POST BmOnline » Tir Nov 24, 2015 7:31 pm

Ja, veisalt er livsfarlig sier SINTEF:

Dekket blir som en velpreparert ski

I Norge gjennomførte SINTEF og Vegdirektoratet en studie i Tromsø i 1992 der biler ble kjørt henholdsvis kun på saltet veg, både på saltet og usaltet veg og kun på usaltet veg.

Rapporten fra denne testen var så avslørende at den ble holdt hemmelig i 15 år. Da fikk Stopp veisaltingens Lars Erik Bønå den frigitt i forbindelse med en rettssak etter en bussulykke der han påviste saltskadde dekk som medvirkende ulykkesårsak.

Oppdatert med artikkel om salting av skispor (17.02.2014)

Les Bønås kommentar til rapporten nederst i denne artikkelen

Foranledningen til testen var at folk klaget på at de bratte sidegatene ble glattere etter at man begynte å salte hovedgatene. Det var 4 identiske testbiler som ble kjørt med identiske dekk med eller uten pigger. Måledata fra etterfølgende bremsetest på is viste at dekk som var kjørt kun på saltet veg hadde mistet opp til 40 % av grepet sammenlignet med dekkene som kun var kjørt på usaltet veg.

Lars Erik Bønå sier i en kommentar til artikkelen at konklusjonen i rapporten er feil

Statens vegvesen (SVV)/SINTEF snakker bare om belegg på dekkene, ikke glattpolering av overflaten fordi de ikke har kompetanse til å vurdere det. Derfor har de heller ikke foretatt ruhetsmåling. Måleresultatene taler imidlertid sitt tydelige språk, og SVV/SINTEF har ikke greid å tyde rapporten riktig. Forøvrig var vel hensikten med undersøkelsen å bevise at dekkene ikke påvirkes av salt, og da ville det være banning i kirka å konkludere med noe annet.

Det er jo ganske ufattelig at de kan måle opp til 40 % forskjell i friksjonen og konkludere at det ikke er målbar forskjell? SVV/SINTEF har også analysert belegget og funnet at dekkene som aldri har vært kjørt på saltede veier også har noe saltbelegg. Dette beviser at saltet trekkes med ut på usaltede veier.

http://www.stoppveisaltingen.no/index.p ... Itemid=312
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Samferdsel

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron