Dødsulykken på E8 mot Tromsø er en av mange ulykker på denne strekningen. Det er nå 22 stykker til sammen som har måtte bøte med livet på E8, de siste 8 årene. Ulykken i går krevde 5 menneskeliv, Far og sønn i en bil, og 3 UNN ansatte omkom i en minibuss hvor der var 7 passasjerer.
Ulykken skjedde i går ettermiddag Fredag den 7 jan. ca kl 14:30. Det er ikke meldt om spesielle vanskelige kjøreforhold, is og snø en- vanlig vintervei.
http://www.nordlys.no/nyheter/article5438722.ece
Utbedringer på denne strekningen må jeg få lov å uttale meg om. Jeg synes veien er smalere her enn den er lengere inn mot dalen. Denne strekka like før Kantones krysset er litt smalere og kan hende det også er mer sporete og lett å få sleng. Et kjøretøy med helårsdekk, uten pigger er direkte livsfarlig på slike veier. (Sporete pga slitasje i islag og i asfalten), noe som lett kan føre til sleng når du prøver å svinge ut av sporet, i møte med trailere og busser. Det er da slikt skjer. Da er det bedre å holde seg i hovedsporet i kjøreretningen.
Et stengsel (betongdeler) mellom kjørebanene hadde vært på sin plass, eller at vegen ble gjort mye bredere.
Har kjørt denne strekken mange ganger som bussjåfør på is og masse slaps. Meget dårlig brøytet- og under snøvær.
22 omkomne i løpet av 8 år er et meget høyt tall. De med lette kjøretøy får først problemer. Avpasse farten er jo selvsagt.
Men denne ukritiske bruken av autovern langs store deler av veien, er ikke bare poistivt. Hadde dette atuovernet ikke vært der, så kunne flere ha svingt ut i snøskavlen i stedet for å treffe en møtende katastrofe, to som allerede har kollidert. Med autovern, så har du ingen mulighet til å komme deg unna, du er fanget i en dødsfelle. Fjern derfor autovernet inntil annen utbedring er foretatt, er min anbefalning.
BmOnline