Dødsveien E8 til Tromsø

Jeg arbeidet innen samferdsel, 30 år i Luftfartsverket.

I dag kalles det Avinor.

Moderator: BmOnline

Forumregler
Både statens Vegvesen og Luftfartsverket ble rasert av Globalistene.

Dødsveien E8 til Tromsø

UNREAD_POST BmOnline » Lør Jan 08, 2011 1:25 pm

Dødsulykken på E8 mot Tromsø er en av mange ulykker på denne strekningen. Det er nå 22 stykker til sammen som har måtte bøte med livet på E8, de siste 8 årene. Ulykken i går krevde 5 menneskeliv, Far og sønn i en bil, og 3 UNN ansatte omkom i en minibuss hvor der var 7 passasjerer.
Ulykken skjedde i går ettermiddag Fredag den 7 jan. ca kl 14:30. Det er ikke meldt om spesielle vanskelige kjøreforhold, is og snø en- vanlig vintervei.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5438722.ece

Utbedringer på denne strekningen må jeg få lov å uttale meg om. Jeg synes veien er smalere her enn den er lengere inn mot dalen. Denne strekka like før Kantones krysset er litt smalere og kan hende det også er mer sporete og lett å få sleng. Et kjøretøy med helårsdekk, uten pigger er direkte livsfarlig på slike veier. (Sporete pga slitasje i islag og i asfalten), noe som lett kan føre til sleng når du prøver å svinge ut av sporet, i møte med trailere og busser. Det er da slikt skjer. Da er det bedre å holde seg i hovedsporet i kjøreretningen.

Et stengsel (betongdeler) mellom kjørebanene hadde vært på sin plass, eller at vegen ble gjort mye bredere.
Har kjørt denne strekken mange ganger som bussjåfør på is og masse slaps. Meget dårlig brøytet- og under snøvær.

22 omkomne i løpet av 8 år er et meget høyt tall. De med lette kjøretøy får først problemer. Avpasse farten er jo selvsagt.
Men denne ukritiske bruken av autovern langs store deler av veien, er ikke bare poistivt. Hadde dette atuovernet ikke vært der, så kunne flere ha svingt ut i snøskavlen i stedet for å treffe en møtende katastrofe, to som allerede har kollidert. Med autovern, så har du ingen mulighet til å komme deg unna, du er fanget i en dødsfelle. Fjern derfor autovernet inntil annen utbedring er foretatt, er min anbefalning.

BmOnline
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Re: Dødsveien E8 til Tromsø- utsetter midtdeler..

UNREAD_POST BmOnline » Fre Aug 21, 2015 7:35 am

Blir det flere dødsulykker må byrådet stå til ansvar for det

Klinikkoverlege, Mads Gilbert, ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) vil aldri glemme når de fikk inn fem omkomne og flere hardt skadde mennesker. I tillgg til mange titalls skrekkslagne ungdommer som hadde vært vitne til den forferdelige ulykken på E8.

- En svart, svart dag for UNN og Nord-Norge, sier han til Nordlys.

Gilbert omtalte de mange dødsulykkene på den omstridte vegstrekningen som en «massakre myndighetene snarest må gjøre noe med».

Les mer: – Denne massakren kan ikke fortsette

Ett år senere står han fortsatt fast på sine uttalelser.

- Så mange døde (25 siden år 2000) er en epidemi, og det må iverksettes tiltak. Det har samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lovet oss. Vi vet hva som er løsningen, og det er bare å sette i gang. Vi kan ikke være utålmodige nok.
Refser byrådet

Gilbert refser også Tromsøs nye byråd som like før jul la frem sin innstilling for den nye E8-traseen. I innstillingen slås det fast at den ikke skal bompengefinansieres.

I praksis betyr det at vegprosjektet med 10 kilometer planlagt midtrekkverk på E8 i Ramfjord utsettes, og at det ikke blir mulig og få den inn i Nasjonal Transportplan før tidligst 2017.

- De saboterer etablerte vegplaner, der halvparten ville blitt finansiert med statlige midler. Blir det flere dødsulykker der utbedringene var planlagt må byrådet stå til ansvar for det, tordner Gilbert, som understreker at det er gledelig at det tross alt ser ut til å bli 10 kilometers midtrekkverk i Lavangsdalen.

- Det er en enorm samfunnsmessig kostnad med så mange trafikkdrepte. I tillegg til den ubeskrivelige smerten som påføres de pårørende.

- Den lille trøsten etter ulykken for ett år siden var at katastrofeberedskapen ved UNN fungerte som den skulle, og at vi berget livet til de som kunne berges, sier Gilbert.

- Mye også takket være de sivile som tilfeldigvis ankom ulykkesstedet og bidro med førstehjelp.

Nå var jeg i Tromsø en tur nylig, og til min store overraskelse så jeg at de hadde fjernet de flotte fotoboksene i Ramfjorden. Det var bare tre igjen. De gamle som har stått der i 30 år. Fotobokser er ikke annet enn sparegriser for griskingene i losjen. Trafikksikkerhet har aldri vært motivet.

Nå har de gått inn for "eggdelere" som ble forbudt i Norge i 2006.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6047098.ece

Her kan du lese meget om inntjening kontra trafikksikkerhet. Det er bare å se over her, ingen midtdeler på deler av E8, hvor 5 døde som fluer. Hvilke signaler er dette?

http://bmonline.no/html/gass.html


BmOnline

Som et ekstra er det ikke av veien å montere GPS m fotoboksvarsler. De gir det varsel i god tid før boksene dukker opp. Men ellers så er det jo merke i veikanten også, før boksene dukker opp. Slike merker skulle også purken pålegges å sette opp ved radarkontroller-.


Sist flyttet til topp av BmOnline den Fre Aug 21, 2015 7:35 am
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Samferdsel

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester