AMS og Straffeloven om fare for å utsette andre

Politikere som ikke lytter til grasrota er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten

Administrator BmOnline Forum

AMS og Straffeloven om fare for å utsette andre

UNREAD_POST Odd Inge Storli » Søn Mai 05, 2019 5:00 pm

Hva sier straffeloven om almenne forgiftning, feilinformering, skade på kropp, skade på personvern osv.
Odd Inge Storli·Onsdag 17. april 2019
Med bakgrunn i internasjonale rapporter som sier noe om skadepotensiale av både stråling fra AMS og 5G kan disse evt flere anvendelsene av straffeloven bli gjeldende for de som ikke inntar føre var-prinsippet gjeldende AMS-systemet.

Påstand:

AMS-systemet (din strømmåler og dens tilknytning til AMS) er lovstridig.
Statens Strålevern (DSA) har fremført ukorrekt informasjon rundt skadepotensiale med tanke på stråling fra elektromagnetiske felt forårsaket av trådløs strømmåler. Og videre også kanskje fremtidig prosjekt med 5G
NVE og nettselskap er alle informert om faglig uenighet gjeldende helserisiko og brudd på personvernet. Men har blankt avvist dette, samt gjeldende helse henvist til DSA som rette myndighet. Det samme har enkelte ansvarlige kommuneansatte gjort. DSA har pr dags dato ingen informasjon som kvalitetssikrer påstanden om at AMS eller 5G er trygt.

AMS-montører som i kontakt med sluttbrukere har blitt fortalt at dette systemet er ulovlig, men likevel foretart montering- har medvirket til å iverksettelse dette lovstridige systemet.

Montører og nettselskap har gjennom trusler om gebyr, trusler om stenging, trusler om bruk av politi og annet som skaper uro eller frykt, påtrengt seg og forstyrret privatlivets fred for de som har sagt nei til lovstridig strømmåler.
I tillegg har de samme forledet folk til å tro at man ikke kan si nei til et system som kan overvåke og innehar helserisiko.
De har kategorisk utelatt å svare på seriøse kritiske spørsmål fra de som ikke vil ha dette lovstridige systemet.

§ 15. Medvirkning
Et straffebud rammer også den som medvirker til overtredelsen, når ikke annet er bestemt.

§ 239. Allmennfarlig forgiftning Med fengsel inntil 15 år straffes den som tilsetter gift eller stoffer med tilsvarende virkning i næringsmidler eller andre gjenstander bestemt for alminnelig bruk eller salg, eller ved salg eller annen utbredelse av slike gjenstander volder allmenn fare for liv eller helse. På samme måte straffes den som ellers forårsaker forgiftning som medfører fare som nevnt. Uaktsom overtredelse straffes med fengsel inntil 6 år.

§ 240. Alvorlig miljøkriminalitet Med fengsel inntil 15 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt
a) forurenser luft, vann eller grunn slik at livsmiljøet i et område blir betydelig skadet eller trues av slik skade, eller
b) lagrer, etterlater eller tømmer avfall eller andre stoffer med nærliggende fare for følge som nevnt i bokstav a. Med fengsel inntil 6 år straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt
a) minsker en naturlig bestand av fredede organismer som nasjonalt eller internasjonalt er truet av utryddelse, eller
b) påfører betydelig skade på område som er vernet ved vedtak med hjemmel i naturmangfoldloven kapittel V eller eldre vernevedtak som nevnt i naturmangfoldloven § 77, svalbardmiljøloven kapittel III, lov om Jan Mayen § 2 eller lov om Bouvet-øya, Peter I's øy og Dronning Maud Land m.m. § 2.

§ 241. Forbund om allmennfarlig smittespredning, allmennfarlig forgiftning eller alvorlig miljøkriminalitet Med fengsel inntil 6 år straffes den som inngår forbund med noen om å begå en straffbar handling som nevnt i § 238 første ledd, § 239 første ledd eller § 240 første ledd.

§ 251. Tvang
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som ved straffbar eller annen urettmessig atferd eller ved å true med slik atferd tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe. Den som ved å true med anklage eller anmeldelse for en straffbar handling eller med å sette frem en skadelig opplysning eller krenkende beskyldning rettsstridig tvinger noen til å gjøre, tåle eller unnlate noe, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

§ 266. Hensynsløs atferd
Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år.

§ 266 a. Alvorlig personforfølgelse
Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år.

§ 267. Krenkelse av privatlivets fred
Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.
Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.

§ 280. Uaktsom forvoldelse av betydelig skade på kropp eller helse Med fengsel inntil 3 år straffes den som uaktsomt volder betydelig skade på en annens kropp eller helse.

§ 288. Hensettelse i hjelpeløs tilstand mv. Med fengsel inntil 3 år straffes den som hensetter en annen i hjelpeløs tilstand med fare for liv, kropp eller helse. På samme måte straffes den som unnlater å gi hjelp til noen i hjelpeløs tilstand som vedkommende har en plikt til å dra omsorg for.

§ 361. Dokumentfalsk Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) ettergjør eller forfalsker et dokument, eller anskaffer et ettergjort eller forfalsket dokument med forsett om å bruke det eller la det fremstå som ekte eller uforfalsket, rettsstridig bruker et dokument som nevnt i bokstav a og lar det fremstå som ekte eller uforfalsket, eller
c) utsteder et dokument og uriktig tillegger seg en stilling som er av vesentlig betydning for dokumentets bevisverdi, og lar dokumentet fremstå som riktig. Med dokument menes i dette kapittel en informasjonsbærer som gjelder et rettsforhold eller ellers egner seg som bevis for et rettsforhold.

§ 365. Uriktig erklæring bestemt til bruk som bevis Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som
a) i et dokument utstedt som ledd i forvaltningens virksomhet, i rettspleie eller i en helseattest gir en uriktig erklæring som er bestemt til å brukes som bevis,
b) bruker som riktig en slik erklæring, eller
c) forsettlig eller grovt uaktsomt utferdiger uriktig dokument som er egnet som bevis for å oppnå skatte- eller avgiftsmessige fordeler. Adgangen til å reise straffesak eller avsi straffedom etter første ledd bokstav c faller bort etter 10 år.

§ 371. Bedrageri Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning
a) fremkaller, styrker eller utnytter en villfarelse og derved rettsstridig forleder noen til å gjøre eller unnlate noe som volder tap eller fare for tap for noen, eller
b) bruker uriktig eller ufullstendig opplysning, endrer data eller datasystem, disponerer over et kredittkort eller debetkort som tilhører en annen, eller på annen måte uberettiget påvirker resultatet av en automatisert databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

KYSTPARTIET
Odd Inge Storli
 

Re: AMS og Straffeloven om fare for å utsette andre

UNREAD_POST Ingebjørg R Karlsen » Tor Nov 07, 2019 7:42 am

Det virker som NVE legger til rette med føringer til nettselskapene om å bryte den privatrettslige nettleieavtalen de har med sine kunder siden nettkundene oppfyller sitt ansvar med å gi avlesninger slik som det står i avregningsforskriften § 3-3. Avlesning av målepunkt i andre og tredje ledd.
Hva som står i forskriften fra 2011 kapittel 4 § 4-1. Plikt til å installere AMS. (Avanserte måle- og styringssystem).

Plikten gjelder kun for nettselskapet. Merk at dommen fra tingretten sier at kunden ikke har plikt til å ta imot AMS etter den privatrettslige standard avtale for nettleie og vilkår for tilknytning som fra 2007. Husk at forskriften til å installere AMS kom i 2011, altså etter nettleieavtalen.

Forvirrende?

Ikke rart når NVE og nettselskapene roter så mye når de ikke har satt seg inn i det juridiske rundt hva faktisk forskriften sier og på hva som står i den privatrettslige nettleieavtale før de begynner å pålegge kundene en tjeneste som kunden ikke har bestilt med å kalle det et tilbud. For kunder som takker nei til tilbudet eller som nekter installasjon og får fritak med å fremvise legeattest, som forskriften ikke krever. (Les mer her) blir pålagt et urettmessig avlesningsgebyr som ikke er hjemlet i forskriften.


Les dette innlegget.

Nettselskapene blander kortene på hva som står forskrift § 4-1 Plikt til å installere AMS (for nettselskapene) og den privatrettslige nettleieavtalen (for kunder). Merk at i forskriften nevnes ikke selve måleenheten, det står kun om å installere AMS systemet (Avanserte måle- og styringssystem) dvs. kommunikasjonsdelen i smartmåleren for å oversende data innen AMS. Det som er uklart er hva forskriften mener dette skal inkludere for oss kunder.
Man må huske på at måleenheten er regulert av nettleieavtalen og kommunikasjonsdelen er regulert
av avregningsforskriften.
Nettselskapet utløser tjenesten og som vil bytte måleenheten
Ifølge nettleieavtalen fra 2007 § 5-1 Installasjon og drift av måleutstyr har kunden plikt til å bytte ut selve måleenheten når nettselskapet ber om det. Merk at det gjelder ikke å bytte til måler med en kommunikasjonsdel (et sendeutstyr) som er en separat tilleggsdel i smartmåleren som hører under forskriften § 4-1 Plikt til å installere AMS fra 2011. Det er viktig å skille disse områdene juridisk. I tillegg i § 5-3 står det: “Den som forlanger måleutstyret kontrollert, dekker kostnadene ved kontrollen”. Det er nettselskapet som utløser tjenesten og som vil bytte måleenheten som skal ta kostnaden slik som det står i nettleieavtalen § 5-3 Kontroll av måleutstyr. Kundene som nekter eller har fått montert måler uten kommunikasjonsenhet blir pålagt et urimelig avlesningsgebyr som ikke er hjemlet i forskriften. Disse såkalte kostnadene i avlesningsgebyret er allerede dekket av fastleddet som kundespesifikke kostnader.

Som dette viser bryr ikke nettselskapet seg om å følge gjeldende forskrifter samt den privatrettslige nettleieavtalen de har med kundene sine. Hva skal man si om en slik useriøs forretningspraksis av en monopollist av et nettselskap?
Denne nettbransjen er en gjeng med lovløse banditter!


Hvorfor vil ikke NVE og nettselskapene avklare dette i rettssystemet?
NVE og nettselskapene kjenner til kjennelsen fra tingretten i Kristiansand som bekrefter at nettkundene ikke er pliktig til å ta imot AMS, men de bryr seg om hva som er rettspraksis.


Det fortrenges, og kjører bare på med samme feilinformasjon med å ignorere kundens rettigheter etter loven. Det er lovløse tilstander i denne cowboykulturen av en kraftbransje, hvor mitt nettselskap Troms Kraft Nett og Eidsiva Nett er blant de aller verste.

Hvor er NVE som tilsynsmyndighet for nettselskapene? Hvis nettselskapene og NVE har så rett i hva de sier. Hvorfor tar de ikke bare AMS saken til domstolene for en avklaring en gang for alle? Det tør de ikke for en negativ dom vil føre til rettspraksis de må følge. De vet at de nok at de har dårlige kort å komme med hvis saken kommer i rettssystemet.
Ingebjørg R Karlsen
 

Bjørn Iversen nekter å betale avlesningsgebyr

UNREAD_POST BmOnline » Man Mar 16, 2020 7:50 am

AMS-nektere må betale gebyr i Tinn - Bjørn Iversen nekter

NYHETER TINN RJUKANJOBBEN: Bjørn Iversen ønsker ikke å betale gebyr til Tinn Energi for en jobb han gjør selv. Av Bente Elise WemundstadPublisert:06. mars 2020, kl. 20:46I en fersk dom fra Hålogaland tingrett ble en strømkunde med gammel måler dømt til å betale avlesingsgebyr i slutten av januar. Dommen er anket, og Tinn Energi avventer behandlingen av anken.

Motstanderne mot AMS-målere - avansert måle- og styringssystemer - er en nasjonal bevegelse, og er en todelt gruppe; de som ikke vil ha AMS-måler av prinsipp, og de som av helsemessige årsaker ikke kan ha det. Sistnevnte gruppe lider av blant annet el-overfølsomhet.

Bjørn Iversen.png
Bjørn Iversen leser selv av måleren- og hvorfor skal han da betale avlesningsgebyr??


Vil ikke betale

Bjørn Iversen tilhører gruppen som har legeattest på at han ikke kan ha AMS-måler. Han ønsker ikke å betale gebyr for avlesning av måleren sin, og er i dialog med Tinn Energi om dette.

-Jeg tar bilde av strømmåleren min som jeg sender til dem, og avleser manuelt. Jeg betaler strømregningen min, men vil ikke betale gebyret for manuell avlesning. Det er tross alt jeg som gjør den jobben, sier Bjørn Iversen, som i e-post til Tinn Energi ønsker å få opplyst de reelle kostnadene ved at han ikke har installert AMS-måler.

-Nettselskapene er ikke pålagt å sende ut noen for å lese av strømmen hos deg som ikke har AMS-måler. De er bare pålagt å sørge for at den blir avlest en gang per år.

Tinn Energi.png
Tinn Energi krever avlesningsgebyrer. Har Tinn Energi ikke lest hva loven sier i leserinllegget over her?


GEBYR TIL ALLE: Nettsjef Halvor Romme i Tinn Energi sier de krever gebyr fra alle kundene som ikke har AMS-måler uansett årsak. Foto: Glenn Vik

Gebyr til alle

I svaret Iversen får fra nettsjef Halvor Romme i Tinn Energi står det at "regelverket gir nettselskapene anledning til å kreve at den enkelte kunde selv dekker slike ekstrakostnader gjennom gebyr, slik at ikke nettselskapets øvrige kunder må dekke disse kostnaden. Kostnader som danner grunnlag for avlesingsgebyr kan være registrering og validering av målerstand, utsending av påminnelse om avlesning, retting av feil levert målerstand og gjennomføring av kontrollavlesing hos kunden."

-Vi har 7 000 kunder, og av dem er det cirka 50 som ikke har fått installert AMS-måler av ulike grunner. Vi utsteder gebyr til alle som ikke ønsker AMS-måler uansett årsak, sier Halvor Romme.

Ikke gebyr

-Vi i Hålogaland Kraft har bestemt at de kunder som har helsemessige årsaker til at de ikke kan ha AMS-måler, skal slippe gebyr. I saken som gikk for Hålogaland tingrett var det en kunde som av prinsipiell årsak ikke vil ha AMS, og da fakturerer vi gebyr, sier nettsjef Sture Hellesvik i Hålogaland Kraft til RA. Saken ble anket av kunden, og Hålogaland Kraft har tilsvarsfrist 11. mars.

-Vi har 150-200 kunder som ikke ønsker å ha AMS-måler, og de som har prinsipielle grunner har betalt gebyret så nær som denne kunden som valgte å ta det til retten. Nå avventer vi behandlingen av anken før vi ser hva vi gjør i denne saken.

Pålagt

-Vi har statlig pålegg om at målerne skal byttes. Hvert nettselskap står fritt til å pålegge kundene gebyr for manuell avlesning, sier Romme.

-Bransjen har etterlyst klare bestemmelser i forbindelse med dette, slik at vi kan formidle det i klartekst til kundene våre. Nå avventer vi dommen i Hålogaland slik at vi har rettslig grunnlag i disse sakene. Inntil dommen er klar, tar vi ingen avgjørelser om å stenge strømmen.
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2601
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Kulturhistorie og bevaring

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron