Skjult tyveri av uførepensjonen- NAV

Generellt forum for samfunnsspørsmål
Politikere som ikke lytter til grasrota, er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten!

Administrator BmOnline Forum

Skjult tyveri av uførepensjonen- NAV

UNREAD_POST Informanten » Tor Des 18, 2014 10:59 pm

- Dette er skjult tyveri av trygd
- Regjeringen bedriver skjult tyveri av uførepensjonen vår, raser kristiansunder.
:shock:

Den siste setningen i andre avsnitt forteller den observante kristiansunderen at han aldri vil få tilbake de 15 prosentene av uførepensjonen som er kuttet som følge av han er blitt samboer, enten han opplever dødsfall eller samlivsbrudd. For ham utgjør det 12.000 kroner i året.



Samme dag som regjeringen setter seg ned med støttepartiene KrF og Venstre for å bli enige om blant annet de nye, omstridte uførereglene, slipper den observante kristiansunderen en hittil lite omtalt bombe inn i budsjettforhandlingene:

- Hvis jeg opplever samlivsbrudd eller dødsfall, vil jeg bare få 85 prosent av den trygden jeg ville fått med de tidligere uførereglene, sier mannen, som er i 60-årene.

Han har fått bekreftet dette av sin saksbehandler i Nav. Tidens Krav har tatt problemstillingen opp med Arbeids- og velferdsdirektoratet sentralt, som også må medgi at mannen har rett.
Trukket 15 prosent

Kristiansunderen ønsker ikke å stå fram med navn og bilde. Han er samboer med en kvinne som relativt nylig også ble ufør. Som samboende blir hver av dem trukket 15 prosent av sin pensjon.

- Det utgjør ca. 1.000 kroner måneden for hver av oss. For husstanden samlet utgjør trekket altså 24.000 kroner i året. Samtidig har regelen vært utformet slik at trekket oppheves ved endret sivilstatus, i praksis ved samlivsbrudd eller død. Da går man tilbake til den opprinnelig beregnede pensjonen, forklarer mannen.

- Så får jeg et brev i posten der det opplyses om overgangen fra uførepensjon til uføretrygd, og hvordan dette vil bli beregnet. Der står det at omregningen vil ta utgangspunkt i den pensjonen man mottar per desember 2014, i mitt tilfelle altså 85 prosent av fullt beløp. Helt til slutt står en setning om at «dersom sivilstanden din endrer seg, vil det ikke medføre at uføretrygden endres». Det betyr at vi ikke kommer til å få tilbake de 15 prosentene av pensjonen vår. De er stjålet, sier kristiansunderen.
Utydelig

Han reagerer særlig sterkt på at pensjonsgrunnlaget til gifte og samboende i praksis er kuttet med 15 prosent uten at det er blitt gjort tydelig for folk.

- Man må kjenne reglene for å se den økonomiske rekkevidden av det som står i orienteringen. Her stjeler man i det skjulte deler av den personlig opparbeidede uførepensjonen til gifte og samboende, mener mannen.

- Det stemmer at dersom sivilstanden endrer seg etter 1. januar 2015, vil ikke uføretrygden endres med mindre man har minsteytelse, skriver fagavdelingen i Arbeids- og velferdsdirektoratet i en e-post til Tidens Krav.

De viser til at dette er vedtatt av Stortinget og nærmere beskrevet i Stortingsproposisjonen om endringer i folketrygdloven
Uavhengig

Departementet foreslo der at bare minsteytelsen i ny uføretrygd skal avhenge av sivilstand. For uføre med høyere uføretrygd enn minsteytelsen, skal uføretrygden altså være uavhengig av sivilstanden.

«Uførepensjonsutvalget foreslo at konverteringen av uførepensjonen skulle skje med utgangspunkt i sivilstanden på konverteringstidspunktet, og at senere endringer i sivilstand ikke skulle påvirke uføreytelsen. Enslige som gifter seg etter konverteringen vil da ikke få redusert uføretrygd, mens gifte som blir enslige ikke vil få økt uføretrygd», framgår det av proposisjonen.
Administrative hensyn

«Dersom en skulle videreføre gradering av uføretrygden med sivilstand for dem som får uførepensjonen konvertert, måtte dette videreføres i nær 50 år. Av administrative hensyn og med hensyn til at regelverket ikke skal være for komplekst, legger departementet opp til at konverteringen skal skje med utgangspunkt i sivilstanden på konverteringstidspunktet. Eventuelle endringer i sivilstand etter konverteringen skal ikke få betydning for uføretrygden for dem som har en høyere ytelse enn minsteytelsen. Ingen av høringsinstansene hadde vesentlige innvendinger til Uførepensjonsutvalgets forslag», påpekes det.
Informanten
 

Lærer i Nordreisa ble røvet mange tusen kroner

UNREAD_POST BmOnline » Man Jan 11, 2016 9:00 pm

Uføretrygdede Solveig gledet seg til å komme seg i arbeid. Så kom sjokksvaret fra NAV
- Man skal vel ikke betale for å jobbe?


Lærer Solveig Kjellevold ble uføretrygdet etter store helseproblemer. Da Nordreisa–kvinnen ville jobbe noen timer, oppdaget hun at en liten deltidsstilling ville gi henne et netto tap på 50.000 kroner i året.

- Hadde det bare vært slik at lønna fra skolen ble trukket i sin helhet, hadde det egentlig vært greit nok. Men at det i tillegg skal forsvinne 50.000 er litt drøyt, og forteller at dette systemet ikke fungerer etter hensikten. Man skal vel ikke betale for å jobbe?

Solveig Kjellevold (50) fra Storslett i Nordreisa er alenemor til fire barn. I 2009 ble hun delvis sykemeldt. I 2012 ble hun uføretrygdet på grunn av rygg- og kneproblemer som gir henne store smerter når hun står, bøyer seg og sitter.

Men i fjor høst følte hun seg sterk nok til å ta enkelte vikartimer som lærer ved Moan skole på Storslett. Noe hun trodde ville lønne seg, både finansielt og profesjonelt.

- Det var veldig godt å komme ut i jobb igjen. Det var sterkt motiverende å bli så godt ivaretatt, og få undervise igjen, sier Solveig.

Se intervjuet fra Nordlys TV i vinduet over.
Trodde det var en feil

Men etter å ha regnet på hva hun sitter igjen med hvis hun gjør det samme i 2015, er hun i sterk tvil om hun skal ta på seg kostnaden ved å være i arbeid.

Beskjeden fra NAV, er nemlig at hun kommer til å tape nærmere 50.000 kroner i året på å jobbe. Kuttet i barnetillegget var større enn bruttolønna hun ville få for å jobbe.

- Jeg fikk beskjed om at jeg måtte skatte 40 prosent av lønna på omlag 60.000. Jeg ville deretter bli trukket flere tusen til pensjonskassen, samt at jeg mister nesten hele barnetillegget på 67.000 kroner, forteller Solveig Kjellevold til Nordlys.

Hun understreker at kritikken ikke er rettet mot trygdeordningene som sådan.

- Jeg har ingen grunn til å klage. Poenget mitt er bare at det ikke er sammenheng mellom måten ordningene fungerer på, og ønsket om at flere skal prøve å komme tilbake i arbeidslivet. For mange er den eneste muligheten en gradvis opptrapping, og da blir dette en terskel som kan ta motet fra folk, sier Kjellevold.

http://www.nordlys.no/Uf_retrygdede_Sol ... k&ns_fee=0

Kommentar bmonline:
Ja, sannelig er det ikke banditter som styrer dette landet. Jeg håper nordmenn flest våkner snarest!!


Sist flyttet til topp av BmOnline den Man Jan 11, 2016 9:00 pm
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Samfunn og politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron