HEDERSMANNEN fra Skjåk: Glem Marx – sa han!

Generellt forum for samfunnsspørsmål
Politikere som ikke lytter til grasrota, er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten!

Administrator BmOnline Forum

HEDERSMANNEN fra Skjåk: Glem Marx – sa han!

UNREAD_POST Thorbjørn Andersen » Søn Sep 17, 2017 8:11 pm

HEDERSMANNEN fra Skjåk: Glem Marx – sa han!

Eiliv Bakke (1909 – 2002) møtte jeg aldri. Men da han bodde utenfor Lillehammer sine siste leveår, var vi ofte i telefonkontakt med hverandre. Hedersmannen kunne da fortelle meg ting som i dag er blitt virkelighet. (Han var uten tvil klarsynt). Faktiske begivenheter de seneste år har derfor til de grader vært tankevekkende. Spesielt ”Valg-2017” – som dessverre manglet et reelt alternativ til de gamle partier, som er ødelagt av nazistisk tankegods. (http://www.bmonline.no/).
OPPLANDS tidligere fylkesarbeidssjef - var meget samfunnsengasjert og politisk bevisst. Eiliv Bakke var derfor opptatt av norske borgeres ve og vel, levekår og fremtid. (Bakke erfarte selv 2.verdenskrig. Derfor så han - kanskje bedre enn mange andre - hvordan nazismen bare fortsatte etter 1945, nå mer på det mentale plan). ALTSÅ: Dagens situasjon - og noe som velgere som har tenkt å møte frem ved valg må ta inn over seg på alvor, og tenke over. For nye valg ligger foran oss i fremtiden.
TANKENE til Eiliv Bakke i nevnte forbindelse fikk jeg innblikk i. Også i grove trekk hans forslag til løsning av tidens dilemma. DETALJENE i den sammenheng er imidlertid hva jeg mener må opp til en bred og konstruktiv debatt, med sikte på en fornuftig, helhetlig løsning. Ikke minst her i Norge.

OPPFORDRINGEN går først og fremst til alle andre borgere – for tidens såkalte Elite betrakter jeg som fullstendig udugelig og talentløs i denne sammenheng. Tar jeg feil – er det bare bra.

DAGENS alt for mange partipolitikere og byråkrater er prestisjebundet, og tør neppe å innrømme hva de har vært med på - bevisst eller ubevisst - for følgene for dem kan være særdeles alvorlige! (Ref. Straffeloven – som neppe kan være fristende med sin Paragraf 83, med inntil 21 år i fengsel ).

TILBAKE til Bakke: RETTSSTAT – var ett av nøkkelordene blant hans løsningsforslag. Og akkurat det bør i høyeste grad være tankevekkende i dagens situasjon – selv om politikere og byråkrater misliker et slikt meget tidsaktuelt og fornuftig, demokratisk forslag. FRIHET- var et annet og særdeles aktuelt ord, som vil bli mer og mer viktig i tiden fremover. GLEM derfor Karl Marx! Det siste går spesielt til Akademia og deres mange, og røvergløgge etterplaprere, som den øvrige befolkning har blitt utsatt for i lang tid. Og dessuten har bidratt til å gjøre mange til tause nikkedukker. Dessverre!

EKSISTENSTRYGD (omtalt av andre som ”Borgerlønn”) – var også et nøkkelord hos Eiliv Bakke.

ANGÅENDE Marxisme, også i vår tid: Les for eksempel: http://www.kommentar-avisa.no/

Thorbjørn Andersen. Halden.
Thorbjørn Andersen
 

Gå til Samfunn og politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron