Økonomisk Kollaps

Generellt forum for samfunnsspørsmål
Politikere som ikke lytter til grasrota, er med på å skrinlegge sin egen eksistens!
Forumregler
Her er det samfunnspolitikk som gjelder.

Velkommen til debatten!

Administrator BmOnline Forum

Økonomisk Kollaps

UNREAD_POST Howard F Widding » Tor Jun 01, 2023 6:57 am

Jeg har høylytt kritisert Norsk politikk på alle plan, så også valuta politikken.

I Polen kan man ikke veksle inn Norske kroner, da er det dypt godnatt, så la meg friske opp historie kunnskapene deres litt her.

Etter støvet var lagt seg fra WW2, havnet Norge i en "valuta krise", (AP stjal valutaen og førte den ut bakdøra fra Norges bank til Hambros bank i London, der Norske redere fikk låne de tilbake til subsidiert rente - DET var årsaken til "krisen")

Resultatet av den svindelen, var at det ble import restriksjoner på alle varer der man måtte betale i fremmed valuta, som f.eks biler. DERFOR var det Øst-Europeiske biler som Wartburg, Skoda, Popeda og den slags som ble solgt i Norge fra 1945 til og med 1959.

Den gangen VAR altså Norske kroner gangbar valuta i Øst Europa, i dag i 2023, er ikke Olje-Gass og Laksenasjonen Norges valuta verd noe som helst, heller IKKE i Øst Europa.

Vi er STØRSTE EIER i de fleste multinasjonaleselskap av betydning via oljefondet, men vår egen valuta er ikke gangbar mynt?

Skjønner dere alvoret?
Skjønner dere årsaken til inflasjon i Norge?
Og som er årsaken til renteheving?

En VILLET og STYRT politikk, der man nå står på kanten av stupet når pengene ikke lenger er gangbar mynt i utlandet.

Utenlandspensjonistene har opplevd 20% tap på vekslingen på bare ETT år, og prisene i Europa er opp ca 8%, så i sum er vi på 35% prisstigning, det samme må derfor også befolkningen i Norge ha opplevd, da det meste importeres.

(varen kostet 100 - nå koster den 108 grunnet 8% prisstigning, mens mine penger bare er verd 80 nå grunnet fall på 20%. Differansen 108 - 80 = 28. 28 /80 = varen koster 35 % mer enn hva jeg betalte forrige år.

Historiens største pensjonist oppgjør, er dårligere enn å pisse i buksa når man fryser da den dekker UNDER 1/3 del av prisstigningen. Altså en gedigen real lønns reduksjon, den største Nordmenn har opplevd på 100 år.

Jeg skal altså få 108 dette året (eksemplet ovenfor), men de er 20% mindre verd enn forrige år etter veksling FØR bank gebyrer, så jeg har 86.50 å rutte med, for en vare som nå koster 108, altså vil historiens største pensjonist oppgjør, gi meg som utenlandspensjonist, 25% mindre å rutte med enn forrige år, og det samme må da være tilfellet for de som ble igjen i Norge.

Skal vi le eller gråte, eller ta frem høygaffelen?
- Er dere klare til å ta grep nå? eller skal dere bare fortsette å se på at dette går rett til helvete, der Norge blir det nye Venezuela?

Sånn så det ut historisk (bildet), og er mine tall rett, har vi INGEN tidligere perioder fra år 1900 til i dag med samme inflasjon.

Den vare som i år 1900 kostet 1.000, ville i 2022 kostet 73.497 grunnet inflasjon, eller tap av pengeverdi. Perioden 1915 til 1920 er den historiske topp med ca. 28% inflasjon årlig i den 5 år perioden.

Det tallet har vi passert dette året, og det er altså OVER 100 år siden man så lignende. (1980-1985 skyldes devaluering av krona)

"Verdens rikeste land" kan ikke betale med sin egen valuta i andre land? SERIØST? Skjønner dere at noe er riv ruskende galt, det store utland SER galskapen som bedrives, og har NULL tillitt til Norsk økonomi, da pengene løper UT AV KASSA hurtigere en vindmøllene snurrer.

Det er en BANDE som PLYNDRER NORGE, vi omtaler de som politikere.

Tallene for glidende snitt er relevante for tilbakeblikk med hensyn til f. eks. bolig investering og rentesats. Her ser du forventet prisstigning i en given periode, se nå om du betaler MER i renter enn hva prisstigningen dekker opp for.

RØDE tall er perioder med inflasjon OVER Snittet.
Howard F Widding
 

Gå til Samfunn og politikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron