Berusede ansatte beordres på jobb

Korridorpasienter, dass-pasienter, demens-pasienter
Hvilken sykdom, diagnose, pasient ivaretar et norsk sykehus?

Moderator: BmOnline

Forumregler
Er Norge verdens beste land å bo i?

Berusede ansatte beordres på jobb

UNREAD_POST BmOnline » Søn Jan 13, 2013 8:25 pm

I et brev advarer anonyme sykepleiere ved Ahus om at de er blitt beordret på jobb i beruset tilstand. Nå krever Fylkeslegen svar.
VG Nett følger

Sykehus-Norge
Helse

DETTE HEVDES I BEKYMRINGSMELDINGEN

Spiller på samvittigheten ved sykdom: Ansatte som ringer inn med sykt barn har opplevd å bli oppringt på nytt med spørsmål som: Har du ikke en mann? Har du ikke en annen barnevakt? Man får ofte vite hvem som er igjen på vakt og hvor fælt det blir for dem om man ikke kommer. Sykepleierne sier de får spørsmål om hvordan syk man er. «Har man feber får beskjed om å ta Paracet og ibux og se om man blir bedre, slik at man kan komme på jobb.»
Uforsvarlig bemanning: Sykepleierne skriver at det ofte er for få og for uerfarne ansatte på jobb. «Det er store deler av døgnet ikke forsvarlig om det skulle komme et alvorlig kritisk sykt barn. Og de barna kommer stadig!»
Medisinering: Fordi man i perioder ikke er to sykepleiere til stede, mener brevskriverne at medisiner ikke kontrolleres slik de skal. Flere føler seg utrygge i jobbsituasjonen, men opplever at de som sier fra får beskjed om at de er vanskelige.
Tør ikke melde avvik: Sykepleierne hevder å ha fått reaksjoner når de har skrevet avvik på for lav bemanning, og at flere ikke lenger tør å melde avvik.
Innkalt beruset: I brevet skrives det om utstrakt grad av beordring om å gå på jobb. «Det er også eksempler der ansatte som har drukket alkohol får beskjed om å slutte å drikke, samt at man får taxirekvisisjon for å komme på jobb om få timer. Det er alarmerende at ansatte som ikke er kjørbare blir beordret på arbeid.»
Ikke fred å få: «Bemanningssituasjonen gjør at de ansatte nærmest på alle fridager får telefoner om ekstravakter.» Ansatte ønsker ikke å ta telefonen av frykt for å bli presset eller beordret til å jobbe.

Vet du noe om denne saken? Tips oss.

Brevet som er sendt 17. desember er underskrevet «pliktoppfyllende sykepleiere», og de ansatte hevder at de vil forbli anonyme fordi de tidligere har erfart at det straffer seg å melde fra ved barne- og ungdomsklinikken.

I brevet hevdes det at bemanningssituasjonen er så presset ved barnemottaket på sykehuset, at det er utrygt både for pasienter og ansatte.

Beordring

I brevet skrives det om utstrakt grad av beordring om å gå på jobb:

«Det er også eksempler der ansatte som har drukket alkohol, får beskjed om å slutte å drikke, samt at man får taxirekvisisjon for å komme på jobb om få timer. Det er alarmerende at ansatte som ikke er kjørbare, blir beordret på arbeid».

Det hevdes også at ansatte som er syke blir skviset til å komme på jobb. Konklusjonen i brevet er at bemanningssituasjonen er så presset at «det er store deler av døgnet ikke forsvarlig om det skulle komme et alvorlig kritisk sykt barn».

Vet du noe om denne saken?Ta kontakt med VGs journalister her.

Fylkeslege Petter Schou sier påstandene i brevet er meget alvorlige - dersom de medfører riktighet.

- Dette er drøye påstander, men de svekkes av at de er anonyme og at det nok blir vanskelig å få dem bekreftet, sier Schou til VG.

- Men når ansatte advarer om uforsvarlig drift, så er det veldig alvorlig. Det at man tvinges på jobb når man er syk eller har drukket er ulovlig og forferdelig hvis det er sant, så det vil jeg gjerne se belegg for, fortsetter han.

- Lovverket ble nylig innskjerpet med totalt avholdspåbud for helsepersonell åtte timer før de går på jobb. Det ville også vært utenkelig å tvinges på jobb når man er syk, så dette er påstander sykehuset skal få svare på.

I et brev til sykehuset ber Schou om å få et svar innen 15. februar.

Ukjent med påstandene

Klinikksjef ved barne- og ungdomsklinikken, Jan Petter Odden, sier til VG at han er helt ukjent med forholdene brevet beskriver.

- Jeg må snakke med mine avdelingsledere for å undersøke innholdet i dette, og sjekke om det er hold i påstandene. Vår plikt er å drive forsvarlig, så dersom dette medfører riktighet, så er det selvsagt helt uakseptabelt, sier Odden.

- Har dere fått denne type anonyme anklager mot driften tidligere?

- Jeg har ikke hørt noe om dette, og jeg har en åpen tone med mine ansatte, og opplever at folk kommer til meg dersom de ikke blir hørt av andre ledere, sier Odden.

Nina Hedkrok, hovedtillitsvalgt for sykepleierne, sier hun heller ikke har hørt om disse påstandene.

- Det som beskrives er jo veldig alvorlig, så jeg håper det ikke har skjedd, sier hun i en kort kommentar til VG.

For få på jobb

Anne Marte Tollefsrud, tillitsvalgt ved barne- og ungdomsklinikken, sier hun heller ikke har hørt om tilfeller der ansatte er tvunget til å dra på jobb til tross for at de opplyser å ha drukket alkohol.

Men hun kjenner igjen andre tilfeller som beskrives i det anonyme brevet:

- Jeg har vært med på møter som har handlet om hvordan personalet blir behandlet. Enkelte har sagt at de har blitt ringt og spurt om hvorfor de er syke, og dermed følt at de har blitt presset tilbake på jobb, sier Tollefsrud.

- Det er blitt løftet frem at de er for få på jobb, og at de på en del vakter går på et minimum. Det gjør at de har mindre slingringsmonn dersom det oppstår kritiske situasjoner. Jeg har også fått tilbakemeldinger fra personale som føler at det ikke alltid blir gjort noe med det de tar opp.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10049207


Er det mulig at dette kan foregå i verdens beste land å bo i?
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2601
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Det norske helsevesen- bedre enn sitt rykte?

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester