Anders Jacobsen, Hønefoss- en troende i svevet

Merk dere at Marit fjernet "svineriet" i ansiktet, og vant så gull i OL.

Anders Jacobsen, Hønefoss- en troende i svevet

UNREAD_POST BmOnline » Tir Mar 19, 2013 8:57 am

Anders Jacobsen fra Hønefoss gjør en god figur i hoppbakken.

Rørleggeren Anders Jacobsen fra Hønefoss har tatt fem norgesmesterskap og fire kongepokaler. Han er medlem av frimenigheten Sentrumskirken på Hønefoss og sier at Gud er hans største støttespiller.

Han kom flygende inn i norsk hoppsport og mediebilde i 2006. Med førsteplass i verdenscuprennet i Engelberg i Sveits i desember, og gull sammenlagt i hoppuka kort tid etter.

Fest for «hoppkongen»

170 personer møtte fram på Stiftelsen Positiv Oppvekst sin festkveld for Anders Jacobsen på Klækken Hotell i Ringerike.

Han har vært på reise i flere uker og på flere arenaer, men kom med glede til Klækken hotell der noen av alle hans lokale støttespillere var samlet.

– Du overrasket alle da du kom så raskt på banen igjen etter pausen og leverte så bra i hoppuka, sa konferansier Werner Jacobsen. Distriktets stolthet De åpnet med glimt fra Anders Jacobsens prestasjon i Val di Fiemme der det ble 131 meter og tre ganger 19 i stil. Og det ble sitert Clas Brede Bråthens ord at «Nå er Jacobsen er tilbake og har tatt den internasjonale hoppverden med storm».

– Det er din dag vi er her for å feire i dag. Du er en av byens største aktivum. Hele kommunen er stolt av deg, sa Runar Johansen, varaordfører i Ringerike. Han innrømmet at han var rørt da Anders Jacobsen i nyttårshopprennet lå på 9. plass i første omgang og så dro på til 143 meter. Fem norgesmesterskap Fem norgesmesterskap og fire kongepokaler har det blitt.

– Du har turt det jeg aldri har turt, hoppe på ski og delta på danseshow. Det neste blir kanskje fallskjermhopping når du er ferdig med hoppkarrieren, sa Johansen, som lovet Jacobsen at det blir kakeslabras sammen med ordføreren i rådhuset senere.

– Du er vår ambassadør nummer 1, sa Sten Magnus, styreleder av Ringerike Utvikling, som takket Jacobsen for det han betyr for distriktet. «I believe I can fly», sang Lina J. Nesbakken og Christine Ottersen, akkompagnert av Jørn Syversen.

Og kona Birgitte, pappa Arne og mamma Mari ble intervjuet om sine opplevelser. For dem er det alltid nervepirrende når Anders setter utfor mammutbakkene.

Støttespiller i Gud

Anders Jacobsen sa at han gledet seg over å få være et forbilde for så mange barn og unge. Han fortalte hvordan hoppingen har vært hans fristed fra han var åtte år, helt fram til jeg slo gjennom. Plutselig en offentlig person som mange skulle ha en del av. Da trengte han virkelig hjelp til å holde seg oppe og være positiv.

– Jeg er en sjenert person. Det å skulle være et midtpunkt var kjempevanskelig. Da trengte jeg en støttespiller. Og det har jeg hatt i Gud, sier Jacobsen. Han forteller at tre ting er viktigst; familie, venner og troen.

– Troen er det som får det andre til å fungere bra. Jeg er helt avhengig av den, sier han.

Anders Jacobsen går i frimenigheten Sentrumskirken i Hønefoss, hvor også foreldrene og kona Birgitte er med. Foreldrenes tro har påvirket Anders. Han sier at han ble vel nesten født kristen.

I 2008 giftet Anders og Birgitte seg, og de er nå foreldre til lille Isak.

– Vi var så lykkelige at vi gråt under hele vielsen, forteller de to til forsamlingen på Klækken hotell. De har ikke noe trøbbel med å prate om tro, og de kan gjerne be sammen før de legger seg. Og de går på møter sammen.

På Anders Jacobsens KRIKkort står mottoet: «Det ordner seg for snille gutter».

Kommentar bmo:
Takk for innsatsen Anders Jacobsen, både på den ene og den andre måten!

BmOnline
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2601
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til OL GULL

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron