Hvis du er en bileier, så har vi de sjekkene, periodisk kontroll som må gjøres- for personbiler og tyngre kjøretøy.
Er bilen 10-15 år eller mer, så er det ikke uvanlig at man må ta en etterkontroll, eller gjøre arbeidet før kontrollen, om du vet at noe er slitt, eller at bilen trenger en vask. Det er alltid hyggelig å ha en ren bil, både motorrom og innvendig.
Om du ikke har peiling, så skal du selvfølgelig ikke skru på bilen, med mindre du har hjelp, veiledning. Men det er mye du kan gjøre selv, om du ikke er redd for å bli skitten på fingrene? Bytte lyspærer, skifte olje, dekk, vask, polering, støvsuging.
Det er flere ting som du kan gjøre selv, uten så mye mekaniker ferdigheter. Men det er også ting som du ikke må røre på.
Det å skifte dekk er jo å foretrekke å gjøre selv om du vil spare penger. For det er mange tusen å spare hvis vi slår sammen 10 år. De tar jo i dag alt fra 1050 kr pr. time på verksted. Så på 10 år har du spart over 10.000 kroner. Som et eksempel. Og det er enda mer penger å spare om du f.eks skifter støtdempere selv og bremseklosser. Foringer, bærebruer og lager kan du også få til selv, om du bare har godt verktøy til bruken. Verktøy er halve arbeidet og litt til, bruker jeg å si. Jeg selv gjør det meste med bilskruing. Jeg har skrudd mange, mange biler. Dkw Junior 1961, Ford Anglia 1958 mod og 1961 mod. Opel Kadett 1975 mod. Ford 12 M 1969 mod. Saab 99 1976 mod. Saab 900 1985 mod. Ford Taunus stv 1978 mod. Mercedes 200 D, Mercedes 220 D, Mercedes 240 D. En god solid skrustikke er ikke av veien. Har du tilgang på ei presse, så er du faktisk berget, eller du har et verksted som kan ta den jobben. Det er lurt. Feks presse ut det gamle lageret og presse inn et nytt. Da leverer du bare selve spindelhodet inn, og henter det når det er ferdig. Koster ikke mer enn en halvtimes jobb. Den første mersjen jeg kjøpte var en skikkelig rustholk. Jeg sveiset rust i 3 mnd- hele dørken var som ei tesil, pluss kanalene. Men ellers var det en meget god bil å kjøre. Den neste mersen var mye bedre, og den skrudde jeg i biter, dvs motoren. Tok hele blokka til verksted og fikk satt inn nye stempelforinger som var blitt dreiet opp til de nye stemplene. Kjøpte ny topp i Finland. Det ble nye kanaler sveist på. Og så lakkerte jeg den med lucite lakk og klarlakk. Ble snaisen, skal jeg si dere. En finlender var så ivrig at han kjøpte den av meg, Mæta het han. Den var 220 D, men ble nærmere 240 etter oppgraderingen. Jeg lagde meg egen jigg for å presse ut de gamle syl- foringene, og da puttet jeg jekken inn i jiggen og festet jiggen i lager boltene. På toppen av jekken hadde jeg slipt til et lokk som akkurat var litt tykkere enn stemplet, slik at foringene ble presset ut ved hjelp av jekken. Det gikk som smurt.
Har du en god plass å stå under arbeidet, så er det enda bedre. Har du en garasje, så er det jo topp-. Har du en smøregrav tilgjengelig, ja bedre kan det jo ikke bli da. En god jekk og bukker til å sette under er en forutsetning for å gjøre at en er sikret mot at bilen faller ned. Sørg ellers for at underlaget er hårdt, bruk gjerne solide bord som underlag om det er bløt sand. Er det slett, da er du trygg på at bilen står støtt. Sett noe bak hjulene som du ikke har jekket opp. Tar du feks foran først, så er det å løsne hjulmutterne mens bilen står med hjulene på bakken først. Så jekker du opp, setter en bukk under og slipper den ned på bukken, som du plasserer støtt. Så skrur du av hjulet. Da har du avdekket bremseskiven. Nå er det noen bilmerker som kalipterne må skrues av for å få skiftet klossene. Da må du fram med en håndlampe og se etter hvilke typer skruer som er benyttet. Før var det vanlig med 17- 19 mm fastnøkkel. Men i den senere tid har feks VW og audi umbrako nr 6. Derfor er det greit at du har en håndlampe, slik at du kan studere det nøye. Om det er umbrako, så det første du må gjøre er å benytte en tynn liten skrutrekker ca 3 mm flat, som du stikker inn i umbrakohullet for å rense ut skitt. Det er meget nøye at alt blir fjernet, ellers vil du risikrer å ødelegge skruen. Fordi den vil glippe om du ikke får den helt inn, fordi den sitter meget godt fast. Her finnes det spesial umbrako som er dobbelt så lang som de vanlige billige umbr.nøklene. Så du må ha skikkelig verktøy, ikke billige nøkler. For de bøyes bare.
Når du så har fått sett etter hvilke typer skruer det er, så er det at man skrur av, altså som på ei skrukork på ei flaske. Høyre er på, og mot venstre er av. Nå er det mulig å spraye litt olje på disse skruene og la de trekke litt olje. CRC 555 er ok å bruke.
Når du så har sett over, så børster du med en stålbørste bort støv på kalipteren. En liten lett hammer er god å ha i tillegg. Pass på at feste-skruene til kalipteren er ute av gjengene før du begynner å bevege på kalipteren. Første bud nå- etter at du har tatt mesteparten av støvet- er å bruke en passelig flat skrutrekker, ca-20 cm lang- mellomstor. Og så kikker du nøye med håndlampen til, å presse bremseklossen mot kalipter sylinderen. Gjør dette nå, fordi det er mye lettere å få av kaliptereren når presset mot skiva er borte. Klossene ligger nomalt helt inntil bremseskiven, og det kan være grader på kanten rundt, bremseskiva og da sitter de liksom fast. Men når du har skjøvet klossene en 2-3 mm ut fra bremseskiva, da klarer du lett å ta av kalipteren samtidig som du hjelper litt til med hammeren på den samme kalipteren på utsiden og kakker i retningen av- dvs forover. Når du lirker litt så kommer den med en gang. Heng kalipteren opp i fjærbenet med et tau, slik at du ikke stresser slangen. Det er ikke dumt å ha på seg arbeidshansker her, fordi det er meget mye skitt fra bremse-belegget her.
Så tar du bort bremseskiva, etter at du har tatt bort den ytterste bremseklossen. Noter deg hvordan skimsen er plassert idet du tar bort den gamle klossen. Så skal bremseskiva av. Den bruker å være festet med en stjerneskrue, men kan være to. Da er det lurt å benytte en slagtrekker for å løsne de. Men det er ingen kunst Du dreier trekkeren mot venstre så meget at du kjenner at den har hoppet over og er klar- så holder du den godt inn imot skruen, og slår et kakk med hammeren- da skal skruen komme med en gang. Husk å holde den meget hårdt imot skruen før du slår til, slik at den ikke glipper over under slaget. Når den er løs, så tar du bort bremseskiva og du bytter ut den andre klossen og gjør rent i kalipterholderen, hvor klossene stod.
Når kaliptern er løs, så ser du disse "skimsene" som ligger imellom klossene og kalipter holderen. (2 stk) De skal settes tilbake på samme plass, noter deg nøye hvor de sitter, så du ikke roter det til ved monteringen. Klossenes ører ligger imot disse for å forhindre ulyd ved bremsing. Når du tar av de gamle klossene, se etter at mansjetten på bremsesylinder er tørr og hel. Gjør rent inni kalipteren. Når kalipteren og klossene er tatt bort, er det lett å gjøre rent. Bruk ikke tynner, eller witesprit, men heller diesel. Anleggsflatene mot kalipterholder gjøres nøye rent, ta bort rust i anleggsflaten på kalipterholderne (de som står fast i navet) med ei fil. Klossenes ører hviler imot her, så det lønner seg å file bort løs rust her. Så er du klar for å montere nye klosser. Du kan gjerne ha litt olje på glideflatene på kalipterholderen, der klossene ligger imot. Dvs i endene på ørene til klossene.
Når du har montert den innerste klossen, så monterer du bremseskiva på i motsatt rekkefølge som du tok den av. Bruk også slagtrekkeren nå, men ikke overdriv- to lette kakk er bedre enn ett hårdt.
Nå er du klar til å montere den ytterste klossen, sett først skimsen på plass, og lirk klossen inn. Det er et pirk, men det går.
Når det er gjort, så tar du kalipteren som du har hengt opp i et snøre i fjærbenet- løs og trer det inn tilbake slik det var. Bruk også hammeren helt lett nå- for å få den på plass. Så tar du håndlampen, se etter at skuen øverst er på hullet, sett i umbrakoen eller fastnøkkel etter som hvilke skrue du hadde på din bil og skru den på igjen. Kjenn etter at du treffer gjengene. Når den ene har enteret, så stopper du og tar den andre før du teiter til begge to. Når du nå under arbeidet med dette har sett at bremseslangen til kalipteren ser hel og fin ut, så er du ferdig med jobben. Men om du ser sprekker i slangen, så bør du få tak i en ny og skifte den straks.
Sett på hjulet, ha litt olje på skruene, skru fast med et hjulkryss, ikke benytt muttertrekker. Fordi det er fort gjort å ødelegge gjengene. Med fingrene vil du ALDRI ødelegge gjengene, men det bryr mange verksteder og dekk spesialister seg ikke så mye om.
Det er derfor bedre å gjøre det selv. Så vet du at boltene ikke er ødelagt. (Gjengene)
Til eksempel har du nå spart kr 6000,-. Og det er ikke dårlig- når du kan gjøre det selv og ha god tid på deg, ja riktig kose deg med arbeidet Ja, og med all kosen til- så har du faktisk tjent kr 12000,- og spart 3600 i moms - mener nå jeg.
Når jeg sier godt verktøy, så betyr det for det meste at det ikke er "jallaverktøy". Slikt selger de på bunnpris. Jeg kan anbefale deg å handle verktøy på Biltema. De har også overkommelige priser kontra disse blodiglene-
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilre ... emseskive/
Men hazet verktøy er prima saker
Verktøykassen du bør ha:
Det er leddnøkler fra 8-21 (flexbox)
Fastnøkler fra 6-32 og enkelte nøkler som er laget av meg ved at de er filt opp til 29-30 mm.
3 skiftnøkler ca 30 cm lange. 1 skiftenøkkel 7 cm lang.
Skrutrekkere el. trekkere 4-5 millmeter 4 stk.
El-trekker med plast islolasjon og 5 mm skrublad.
Oljefilter avtager. Frostvæskemåler.
"Yankie" Kamaza m grønt håndtak for bits.
Stjernetrekker mellomstor, med orange håndtak, likner på Sandvik modellen.
2 nebbtenger en med kraftig håntak i plast rett tang. En med vinklet tang ca 20 grader og gult plasthåndtak (løse plasthylser)
1 Sideavbiter, Gult plasthåndtak.
1 stk sett med torks i en liten "metallbank" som man benner fram og bretter ned i "banken"
1 stk HAZET minikoppsett. Mange deler, forlengere og skraller.
2 stk stålbukker justerbar. En solid jekk, 2,5 Tonn.
1 stk mini baufil. Flere meisler og dorer.
1 stk tverravbiter (god til gjerdearbeider) ca 20 cm lang.
1 stk stor sideavbiter litt rusten.
1 stk Torks saab skrutrekker original
3 stk store skrutrekkere-
En med gult håndtak og sekskant rett under håndtaket for å feste på latarm. EN til av samme slaget-.
En rød trekker- flat
En stor stjernetrekker.
En del bits. Stjerne torks og umbrako std størrelser av god kvalitet. Pluss umbrako ekstra lange fåes hos Biltema.
Håndlampe. Papirtvist, stålbørste, filer av forskjellige størrelser og fasong.
Forlengere og skralle. Kopper div størrelser. 8-32-mm
Håndtak for å sette inn baufilsagblad i stål-.
Vannslangeklemme stammer verktøy med flexi og sort plasthåndtak.
Det er heller ikke av veien å ha tomme-verktøy.
Og til slutt både kamera overvåking og alarm.
Legg nå merke til dette- og les meget nøye.
I dag på bensinstasjonene serveres pølser og kebab, det er ikke til å tro. N å tvinges folk til de dyre og dårlige verkstedene.
1. I årene fra krigen igjennom 50- tallet og 60 tallet da fant vi gode hjelpere på bensin-stasjonene- og på slutten av 80-tallet forsvant "hjelperne våre" til en rimelig penge- som dugg for solen. Da kunne vi få lov å kjøre inn på smøregraven og se under bilen- om det var noe som var prekært, meget flotte saker.
2. Vi fikk tak i skruer og muttere, ja det meste som trengtes for å fixe radiatorer, slanger, klemmer og lys. Ja til og med dekk fikk du skiftet og avbalansert, pluss mindre motorreparasjoner også. Vannpumpe, bensinpumpe, generator, starter og oljebytte. Ja, faktisk alt dette kunne du lettvint få tilgang til. Skifte vindu kunne du også få utført.
3. Men se i dag. Det finnes ikke en eneste igjen av de gode gamle stasjonene som hadde skruer, slanger og dekk, ja service. Tenk det, se deg om og finn ut hva som er i gjære? Jo, det er narrisismen som har innhentet oss, via Arbeiderpartiet og den blodige globaliseringen, jfr Utøya, jfr drap på nordmenn siden starten i 1960, da muhammedanerene stod på Karl Johans gate og sa at de skulle reise hjem når det ble kaldt. Ja, nå er vi der- nå er det virkelig kaldt, skulle det ikke passe utmerket å reise hjem i morgen?
De har INTET her å bestille i sin flotte burka. Hverken burkaen eller turbanene hører hjemme under disse himmelstrøk.
4. Nå må du punge ut med tre-dobbelt så mange penger for en jobb som bensinstasjonene utførte. Ja, samfunnet er blitt steike galt på alle vis. Det er blitt et klasse samfunn. Flere klasser. Før var vi sammen. I dag er vi adskilte. Og det kan dere takke AP og Europabevegelsen inne på stortinget for den djevelskapen de har innført i Norge, stikk i strid med Norges Grunnlov og våre rettsprinsipper. De har innført romas eiendomsprinsipp til fordel for vårt allmenningsprinsipp.-
Vi har pirater og landsforrædere om bord på skuta. Quisling ble som kjent skutt for landsforræderi, jeg lurer mektig på om vi har nok straff til de som har bidratt til dette helvetet i dag? Jeg tenker med gru på de kulene som traff helt uskyldige barn på Utøya.
Er dere klar over hvilke metoder som er blitt tatt i bruk? Hvorfor kjørte Ferga Thorbjørn på land ca 2,7 km lenger nord i Tyrifjorden? Hva var det som ble lempet på land der- det kan sikkert EP fortelle oss?