Ja, så har du endelig funnet ut at du skal kjøpe deg en bruktbil. Ja, hvorfor ikke?
Det er flere gode grunner til å kjøpe bruktbil. Her kan jeg nevne noen av de grunnene:
1. Det er selvsagt billigere enn å kjøpe nytt, uten tvil.
2. Du kan jo til og med gjøre et meget godt kjøp om du bare vet hva du skal se etter? (Finne feil og mangler)
3. Det er også riktig at man bestemmer seg for hvor gammel bil man skal kjøpe, 1 år, 5 år, 20 år? Jo gamlere, ja dess rimeligere, er generelt nok fasiten.
4. Type bil, person, vare, kombi eller Jeepp og ellers ukurante merker finnes, Cab og el-biler, hybrider eks.vis.
5. Når du har bestemt deg for type bil, så kommer neste punkt, hvilket område vil du kjøpe den fra, tenker på salt og rust?
6. Når du så har funnet den som er minst rust på, behandlet pent, sjekket for oljelekkasjer, tett radiator, tett topp pakning, dvs mellom topplokket og blokka, slik at det er full kompresjon på alle sylindre? For å få dette sjekket, så er det enklest å la bilen bakke, stå bak bilen og kjenn på eksosen, lukter det mye bensin når motoren er blitt varm, 80 grader? Hvis det gjør det, da er det feil en eller annen plass. Den bilen skal du i alle fall sjekke nøye om topp pakningen er røket. Fordi hvis den er røket, så vil det kunne lekke trykk fra denne sylinderen og ut i kjølesystemet. Hvor det i sin tur bygges opp et svært høyt trykk. Som gjør at kjølevannet blir presset ut gjennom påfyllingslokket, eller overtrykksventilen åpner og vannet renner ut. Til slutt blir vannstanden så lav at motoren begynner å bli for varm og den begynner å koke. Da er denne bilen bare å glemme. Dette er en spesielt utpreget feil på turbomotorer. Det er fordi de opererer under et mye høyere trykk enn en vanlig bilmotor. Er det en ungdom som har prøvekjørt den, så kan du nok sikkert avskrive den som brukbar. Joda man kan reparere, men hvorfor gjøre det når man kan finne noe annet? Hvis du da ikke har veldig god greie på det og kan skru selv, slik at du sparer flere tusen, da er saken en annen.
7. Så kan du sjekke om bilen har heftelser, det bør sjekkes når du har funnet at alt ser bra ut, teknisk.
8. Det er i alle fall ikke vanlig at en bil som er 3 år gammel, har rukket å bli vandalisert, men man kan jo risikere å finne slikt også, men det vises på en bil som er blitt vanskjøttet. Skittent inni, røklukt, skavanker på inventar? Dører, seler, seter, radio, vidu, gummilister dør, vindusheiser? Bungler utvendig, skraper i lakken? Har du mistanke til at noe er jukset med, så kan en magnet være god å ha. Du vet plast er vanlig å fylle i, der rusten har vært påtrengende. Og på gamle biler, 8- 15, 20 år må man se etter og spesielt om den har kjørt i byer hvor salting har vært praksis i vintersesongen.
Under bilen er det "kuler og krutt" som må sjekkes, dvs forstillingen. Det kan du få en som kan dette til å gjøre. Da vil du være sikret mot at du ikke må inn å skifte "alt som er" det kan bli noen lapper. 3-4 faktisk. På de dyreste verkstedene. Eksosanlegget bør jo være tett da og i orden, se om det er rustet og fælt? Se om støt-dempere er fri for olje? At de ikke lekker? Ved å trykke ned bilen, vil du se om du har en "gjyngehest" å gjøre med? Sjekk et hjørne i gangen. Den skal bare gå opp og ned en gang når du slipper taket. På større kjøretøy er det bedre å finne seg fartsduper å teste i, det er "konge" måten å teste de på .
Så er det vanlig å spørre om å få se service heftet til bilen, se om den har vært til servicene regelmessig, mens den var ny?
Spør også om det er lenge siden bremseklossene er skiftet? Sjekk alle lys. Nær og fjernlys, klutch, bremser, kjøretur, drar bilen, eller ligger den beint på vegen, uten "å dra" noen steder, hold løst i rattet og se om den stikker av på en rett strekke? Den bør ligge rett og ikke endre kursen når du kjører rett fram. Drar den, da er det noe som ikke er rett med forstillingen. Slitte kuler eller gummi oppheng, stag. Det er også viktig å merke seg om bilen har servostyring, og om den er tett, ikke lekker olje. Sjekk mansjettene hvis det er tannstangs-styring.
Og det er også vanlig å spørre om bilen har vært utsatt for trafikk uhell, dvs oppretting mv? Det er selger pålagt å fortelle kjøper.
Det er ikke så nøye om den har vært inne til ppk (EU) kontroll, fordi denne kontrollen på ingen måte er noen garanti, men greit å vite, spesielt om noen tukler med bilen selv, og om den så er blitt godkjent, tenker da på at Chassi nr stemmer i vognkortet osv? At det er en typegodkjent bil i Norge, er greit å vite. Du vet i disse import tidene...må man være ekstra påpasselig, mye rart ute å går der.
Men det er et godt kjøp å se seg om etter en 3-4 års bil, om alt ser fint ut er det faktisk det beste du kan gjøre. Fordi å kjøpe en ny bil, det er å kaste bort penger, det er kort og godt en elendig invistering, som taper seg mye i verdi, bare etter ett år. Men har du egen seddelpresse i kjelleren, er det jo som kjent ingen problemer.
Så en liten opplysning om dagens nye biler. De er nok smidige og fine å se på, men har langt nær den holdbarhet som 70-tallets biler, for ikke å snakke om de riktig gode gamle "hitlerkjelkene". Det var solide saker. En ny bil i dag er så drivstoffgjerrig at når vinteren kommer, så har du en kald kupe, fordi motoren produserer så lite varme at det ikke er nok til å "fyre" opp kupeen. Så her må du montere en webasto for å få en varm kupe i vinterkulda. Ja, minus 15-20 grader er for mye for dagens biler. Det er plast, og det sprekker som kjent før du har sagt kake. Så slik sett er det lette biler og således sårbare og svake. Det er plastforinger i forstillingen og dette slites. Joda, de skal på verksted for å gjøre seg gode penger her og. Så en god gammel bil er nok løsningen mange ganger om du vil ha noe som holder.
Det er også verdt å merke seg at dagens biler blir laget meget sårbart, jfr gummireimer i registeret. Dette medfører den visse død for bilen, om du ikke skifter reim. Tenk det, det er mye bedre å finne seg en 80-talls bil uten dette. Fordi, her har bilprodusentene laget seg en pengemaskin på service- 10 lapper koster det glatt å skifte ei reim på et svindyrt leketøy. Jeg kommer aldri til å investere i slike biler. Du må på verksted med slike leketøy. Det er skikkelig dårlig.
Nå vet jeg med sikkerhet at KIA er et merke som har tatt dette på alvor, de har kjede i oljebad, altså en vinner Jeg må si at det var gledelig.
Når det gjelder EL biler bør du styre unna. Dette er en diger vits som systemet har ordnet seg for å gjøre et inntrykk av at de bryr seg om miljøet- men igjen kjære leser- en gedigen vitz og løgn. Bare tenk over at vi har på tusenvis av vulkaner som spyr ut mer co2 og nitrøse gasser enn du kunne drømme om? Og hvem har hatt meget lyst til å fortelle oss om at de er nødvendig for å opprettholde fotosyntesen?
Planter og trær trenger co2 og i denne fotosyntesen produseres Oksygen- som vi trenger for å puste.
Med andre ord ser du at systemet lager seg feite pengebøker ved å bøtelegge og ellers gjøre alt det gale for å berike seg selv- og plage alle andre. Altså det motsatte av det de hevder å gjøre, som alltid. Derfor styr unna blodbads-globalistenes gift, les Oktogon in Switzerland.
Vennligst
BmOnline