ANGELA MERKEL innrømmer at Covid var juks

CQ, CQ de LA7RV, pse k.
Forumregler
Her gjelder det Amatørradio. ALT annet blir slettet av Administrator.

ANGELA MERKEL innrømmer at Covid var juks

UNREAD_POST BmOnline » Lør Mar 27, 2021 11:23 am

ANGELA MERKEL KRYPER TIL KORSET:
»Jeg tog fejl. Jeg må indrømme min fejl, og vi må rette op på det. Jeg beder hele befolkningen om tilgivelse for, at jeg begik den fejl.«

Det er ordene fra den tyske kansler Angela Merkel, som netop har meddelt den tyske befolkning, at hun dropper hele den storstilede plan for en fuldstændig nedlukning i fem dage hen over påsken.

Det var meningen, at Tyskland skulle gå næsten helt i stå hen over påsken. Det kommer ikke til at ske. De nuværende restriktioner fortsætter. Men den særlige påskeplan er helt droppet.

Beslutningen efterlader tyskerne mere forvirret end nogensinde under coronahåndteringen. Tyske medier sætter spørgsmålstegn ved, om kansler Merkel kan genvinde troværdigheden efter den dramatiske kovending efter kun én dag med de omfattende nedlukningsplaner.

En kortfattet Merkel fremsagde en erklæring, hvor hun uden omsvøb sagde, at hun havde begået en stor fejl:

»Jeg tager det fulde ansvar for det. Det var min fejl.«

Kansleren sagde, at hun havde fået delstaterne til at gå med til påskenedlukningen i den bedste hensigt, men at det havde vist sig, at planen ikke kunne gennemføres:

»Det beklager jeg, og jeg beder om tilgivelse.«
Plan mødte skarp kritik

I løbet af tirsdagen blev der fra flere sider rejst kritik af, at planerne ville have store omkostninger på forskellige planer i det tyske samfund.

Med hensyn til smitterisikoen forudså kritikere, at begrænset åbningstid i supermarkeder i påsken ville betyde, at en masse kunder ville møde frem i butikkerne på samme tid.

Andre har fremhævet, at en gennemgribende lukning af erhvervslivet kunne få mange ansatte fra nabolande i blandt andet fødevarebranchen til at rejse hjem under ekstraordinære feriefridage. Blandt andet i Tjekkiet og Polen oplever man i øjeblikket meget voldsom smitte. Tilbagevendte ansatte derfra vil i sig selv udgøre en smitterisiko, lød kritikken af Merkels nedlukningsplan.

Den aflyste nedlukning kommer efter omfattende kritik fra det tyske erhvervsliv. Protestantiske og katolske kirkeledere protesterede mod Merkels kraftige opfordring til at droppe fysiske gudstjenester i påsken og i stedet gennemføre gudstjenester på video.

Meningen var, at nedlukningen skulle være et afgørende middel til at stoppe en eksplosiv smittespredning. En begyndende, mindre åbning af det tyske samfund i begyndelsen af marts slog helt fejl.

I løbet af få uger er smitten eksploderet til det dobbelte niveau. Syvdagesincidensen er steget fra omkring 50 til over 100 for hele Tyskland.
Valg om et halvt år

Den dramatiske beslutning om at droppe påskenedlukningen kom efter, at Merkel indkaldte til et fuldstændig uventet krisemøde over video med ministerpræsidenter for de 16 delstater onsdag formiddag.

Her meddelte Merkel, at hun ville annullere, hvad de netop var blevet enige om. Ingen kan være i tvivl om, at det er en politisk fadæse og et nederlag af meget store proportioner for den tyske kansler.

Samtidig betyder det, at de tyske politikere i øjeblikket ser helt bort fra en række virologer og coronaeksperters advarsler om, at de nuværende restriktioner ikke er tilstrækkelige til at bryde smittekæder og stoppe en eksplosiv vækst i antallet af smittede.

I de nuværende regler er der en mulig »nødbremse«, hvor delstater kan indføre udgangsforbud og særligt skrappe restriktioner. Men der har ikke været enighed om, hvornår og hvordan den såkaldte nødbremse skal bruges.

Under det helt uhørte 12 timer lange krisemøde mandag med ministerpræsidenterne sagde Merkel ifølge tyske medier, at hun ikke kunne acceptere, at mødets konklusion ville være at fortsætte med de i forvejen vedtagne restriktioner, mens smitten voksede eksplosivt.

Det er præcis den situation med en fastholdelse af de tidligere gældende restriktioner, som Merkel nu har præsenteret i sin erklæring over for den tyske befolkning. At det vil være nok til at håndtere den voksende smitte og afværge frygten for en yderligere eksplosion hen over påsken, troede Merkel ikke på halvandet døgn tidligere.

Under mødet med delstaterne fik hun opbakning fra hovedpersonerne i det politiske Tyskland til, at der måtte mere til end de nuværende restriktioner. Især ledende medlemmer af CDU, CSU og SPD står med ansvar for den fejlslagne beslutning. Nu er det hele taget af bordet. Hvor det efterlader den tyske coronahåndtering, har ingen overblik over.

Hvor det efterlader de tyske politikere kun et halvt år inden valget til det tyske parlament er et endnu større ubesvaret spørgsmål.

Angela Merkel har efter 16 år på kanslerposten for længst meddelt, at hun ikke genopstiller ved valget 26. september.

(Denne artikel er blevet opdateret flere gange i løbet af dagen. red.)

https://www.berlingske.dk/europa/den-to ... Wv3oZTJ7wA
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Amatørradio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron