ARILD H. GJERDE PÅ VILLE VEIER.

Amerikanerne ville lære muslimene å pisse beint, se hva som nå skjer der borte i "bombekrateret"!

ARILD H. GJERDE PÅ VILLE VEIER.

UNREAD_POST Amund Garfors » Ons Apr 09, 2014 9:29 am

Amund Garfors, Trålvn. 33, 8520 Ankenes. Tlf. 769/56689 906/19206 968/00016
ARILD H. GJERDE PÅ VILLE VEIER.
Veit ikke lenger om jeg orker å holde denne polemikken med Arild Gjerde gående. Mannen har jo fullstendig gått vekk fra å diskutere hva hele denne saken handler om. I stedet går han til angrep på budbæreren. Ja det er ikke vanskelig å se at Gjerde har gått tom for argumenter, og da passer det bedre for ham at han tar mannen i stedet for ballen. Men en svært god latter fikk jeg meg sannelig, og latter forlenger jo livet sies det… Jeg er ganske overbevisst om at leserne av HT har ingen som helst interesse av undertegnes eskapader innafor FrP, Demokratene eller FMI. For når borgerkrigen mellom Ukraina og Russland kan bryte ut når som helst, da er det langt viktigere ting å ta inn over seg, enn å lese svada og skittkasting i lokalavisa!
Og la meg begynne fra begynnelsen igjen, og som det hele burde dreie seg om, nemlig urolighetene mellom Ukraina og Russland. Dette er både urovekkende og svært farlig! Men la det være helt klart: President Putin har gjort sitt sjakktrekk, og han har på ingen måte til hensikt å foreta noe som helst slags tilbaketog! Krim kommer til å forbli russisk, og det skulle bare mangle. Krimhalvøya har som jeg tidligere har skrevet tilhørt Russland i 230 år. Og den øya gir de aldri mer fra seg. Arild Gjerde må i sin frustrasjon ikke glemme at Krim har vært russisk lenger enn Washington har vært amerikansk!
Nøyaktig hvor høy promille Krutsjov hadde da han overførte Krim fra Russland til Ukraina er det vel ingen som vet i dag. Det hadde på det tidspunkt heller ingen som helst betydning, etter som både Ukraina og Russland den gang, i 1954 var deler av Sovjetunionen. Men så falt Sovjetunionen fra hverandre, og da ble det som en gang hadde vært grenser mellom de forskjellige sovjetrepublikkene plutselig til landegrenser. Dersom Krutsjov ikke hadde gjort det han gjorde, ville Krim allerede da ha blitt en del av Russland. Så la det være klinkende klart før en begynner å rasle med sablene!
Likevel godtok Russland dette stuntet til Krutsjov, som sjøl var ukrainer, og som trolig nok hadde en baktanke med det hele. Ja russerne godtok dette røveriet helt til en uniformert og maskert bande med pøbel og med betydelige innslag av fascister, nynazister og ultranasjonalister tok makten i Ukraina ved et stygt hovedstadskupp. Der de samtidig truet med å kaste russerne ut av flåtebasen i Sevastopol. Da var det nok. Begeret var full for Putin – og vel så det. Her bør det også nevnes at russerne er et meget historisk bevisst folk, og kontrollen over Sevastopol og Krim for øvrig har kostet mye russisk blod. En egen krig har faktisk fått navn etter det.
Fra nyere tid, nærmere bestemt andre verdenskrig, har navnet Sevastopol nesten samme klang i russernes ører som Stalingrad. Forskjellen ligger i at mens russerne vant i Stalingrad, så tapte de i Sevastopol. Byen falt etter 8 måneders beleiring. Men forsvaret av Sevastopol var så visst ikke mindre innbitt og heroisk enn hva tilfellet var i Stalingrad. Russland har en historisk RETT til Sevastopol som overgår den rett USA måtte ha til så mye som en kvadratmeter land, noe som helst sted på kloden! Ja, Krim har vært russisk LENGER enn USA har eksistert!
At Russland skulle ha, eller ha hatt, noen som helst planer om bruk av militærmakt mot resten av det som var Ukraina, eller mot baltiske land, er ren sludder og svada. Men noe må jo USA og NATO finne på for å piske opp stemningen. Det er utelukkende ukrainere, med backing fra NATO som har snakket om storkrig i forbindelse med dette. Og for russerne dreier dette seg utelukkende om å rette opp en historisk feil fra 50-tallet, begått av Nikita Krutsjov.
ANKENES, 08.04.2014. AMUND GARFORS
Amund Garfors
 

Gå til Utenrikspolitikk

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

cron