Hver fjerde skole med færre enn hundre elever er nedlagt siden 2002. Samtidig går omlag 3,8 milliarder kroner til skoleskyss.
Dette er penger som ifølge kritikerne kunne finansiert nye skoler i alle landets kommuner, skriver Nationen. De siste åtte årene er hver fjerde grunnskole med færre barn enn hundre elever lagt ned. Ved utgangen av 2010 var det 481 slike skoler igjen i landet.
[b]-Bussjåfører, ikke lærere[/b]
14500 grunnskolebarn skysses til skolen hele eller deler av året. Landslaget for nærmiljøskolen har anslått at de mellom tre og fire milliardene som årlig brukes på skoleskyss, kunne finansiert bygging og drift av to nærmiljøskoler med 30 elever i alle landets kommuner. Storsamfunnet finansierer dermed bussjåfører i stedet for lærere, sier landslagets rådgiver Torodd Fagerheim til Nationen. Fagerheim sier at de reelle utgiftene blir gjort usynlige ved at fylkeskommunene betaler for om lag 75% av skoleskyssen.
Kommunal gevinst
Kommunene får økonomisk gevinst av nedleggelse, samtidig som fylkeskommunene tar det meste av kostnaden i form av regningen for transport.
Kommunene bør derfor ta hele regningen for skoleskyssen selv, slik at det fremgår i buskjettene hvor mye det faktisk koster å legge ned skoler, sier Fagerheim.
ANB-NTB