Hva er egentlig vintersolverv?

De fleste "PKere"- politisk korrekte hevder sannelig at vi besitter en høy standard når det kommer til å la folk ha sine ytringer, men nei- det er svada. Du får sannelig ikke et eneste innlegg på trykk i A pressen om det ikke faller pent inn under vær korrekt, "pk plakaten" til disse lystløgnerne- som kaller seg journalister.

Hva er egentlig vintersolverv?

UNREAD_POST BmOnline » Fre Apr 04, 2014 11:18 am

Amund Garfors, Trålvn. 33, 8520 Ankenes. Tlf. 769/56689 906/19206
HVA ER EGENTLIG VINTERSOLVERV?

Det er mye rart en skal høre eller lese, og følgende leste jeg i ei norsk nettavis i går: ”Vintersolverv er betegnelsen på det tidspunktet hvor den nordlige halvkule er lengst vekk fra sola, og det inntreffer enten 21. eller 22. desember.” sitat slutt.
Slikt sludder skriver de, og med NTB som kilde. Det er som det meste annet som kommer fra NTB og ABC-nyheter sludder og vås! Det faktiske forhold er at jorda i desember er atskillig nærmere sola enn hva den er i juli. Meg bekjent henger den nordlige halvkula sammen med resten av jorda. Men det blir vel kanskje litt for vanskelig for journalister og andre innafor media til å forstå?

I min tid på styrmannsskolen i Arendal hadde vi en meget dyktig navigasjonslærer. Han hadde astronomi som hobby, og han ga seg ikke før vi forsto det meste der ute i verdensrommet. Og det er som jeg hører hans kraftige stemme enda der han forklarer følgende: ”Vintersolverv er tidspunktet EN gang i året når jorda er i det punktet av sin bane rundt sola hvor den nordlige halvkule heller lengst fra sola!”
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2597
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0

Gå til Har vi Ytringsfrihet i Norge?

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

cron