Aasrud: - Folkekirken består

Her er et kristendomsforum for brukere fra SOL debatt, som ble lagt ned. Takhøyden er god, og moderator sover aldri.

Aasrud: - Folkekirken består

UNREAD_POST Folkekirken » Man Apr 16, 2012 8:41 am

I vår skrives det grunnlovs- og kirkehistorie når Stortinget vedtar grunnlovsendringer som endrer forholdet mellom stat og kirke. – Men folkekirken består, sa kirkestatsråd Rigmor Aasrud ved åpningen av Kirkemøtet torsdag.

- I vår skrives det grunnlovs- og kirkehistorie når Stortinget vedtar grunnlovsendringer som endrer forholdet mellom stat og kirke. – Men folkekirken består, sa kirkestatsråd Rigmor Aasrud ved åpningen av Kirkemøtet torsdag.

- Vi står nå ved slutten av en periode som har vart i nesten 500 år. Det gir grunn til ærefrykt og ettertanke. Vi tar et avgjørende viktig skritt for endrede relasjoner mellom kirke og stat. Samtidig vil de fleste av Den norske kirkes medlemmer knapt merke følgene av denne historiske begivenheten. Det synes jeg er bra. Det er all grunn til å kommunisere at det er den samme kirken som lever videre og vil være til stede i folks og lokalsamfunnenes liv akkurat som før. Samtidig er jeg klar over at det hos mange av dere er stor utålmodighet etter å finne fram til en kirkelig organisering med forenkling og forbedring. Det håper jeg vi kan samarbeide videre om slik at vi også i fortsettelsen kan få gode og samlende løsninger på veien videre, sa Aasrud i sin tale på Kirkemøtet.

22. juli

Hun mener tiden etter 22. juli viste at folkekirken har en viktig rolle å spille i det norske samfunn. Hun takket kirkens folk for den innsatsen de gjorde i tiden etter 22. juli, og sa at hun er stolt av å være medlem av en kirke som så raskt, og med så høy kvalitet, klarte å takle så mange utfordringer.

Demokratireformen

Statsråd Aasrud mener kirken har gjort en kjempejobb i forbindelse med kirkevalgene i 2009 og 2011. Hun konstaterer at direkte valg har utløst mer engasjement og større valgdeltakelse. Men hun mener at man må jobbe videre for å øke oppslutningen enda mer. Hun mener erfaringene med å avholde valg samtidig med, og på tilnærmet samme sted som offentlige valg, har vært gode.

I likhet med kirkerådslederen fastslår hun at valgordningen med preferansevalg ikke fungerte slik man hadde håpet, og at man må komme fram til bedre løsninger som gir velgerne reelle valg.

- Hvis valg skal være reelle, må velgerne vite hva kandidaten står for og hva som skiller dem, sa Aasrud i sin tale.

Stortinget skal behandle sak om ny valgordning våren 2013.

- Hvis vi i fortsettelsen skal ha kirkevalg samtidig med offentlige valg, kan det være nødvendig å regulere dette i lovs form, sa statsråden i sin tale.

Religionspolitikk

Statsråd Aasrud mener utviklingen i det norske samfunnet aktualiserer et økende behov for en helhetlig religionspolitikk.

- I den offentlige samtalen om det flerreligiøse samfunnets utfordringer, betraktes ofte religionene som et problem. Min opplevelse er at religion kan gi viktige bidrag til løsninger. Det gjelder både på den internasjonale arena og her hjemme. Religion kan være en kilde til rettferdighet, fred, forsoning og bygging av samfunn, sa hun.

Bilde: Fra åpningen av årets kirkemøte: Fra v.: kirkestatsråd Rigmor Aasrud, kirkerådsdirektør Jens-Petter Johnsen, HM Kong Harald og kirkerådsleder Svein Arne Lindø. Foto: Ole Andreas Husøy, KPK

Ole Andreas Husøy, KPK
13.04.2012

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=20838
Folkekirken
 

Re: Aasrud: - Folkekirken består

UNREAD_POST Bibelens ord » Tor Apr 26, 2012 9:07 am

Det er synd og skam at vi ikke har rakryggede damer og herrer til å regjere i landet vårt.

Beviset for det fikk vi etter at de fjernet det viktigste av alt vi kunne få i skolen, kontra shaira-loven- nemlig kristendomsundervisningen i barne- og ungdomsskolen. Det har gjort ubotelig skade på det norske samfunn.
Det er mørket, AP og SV som er årsaken.

Stem aldri sosialistisk om du ønsker at omsorgen i dette landet skal overleve!

Det er det grusomste som har skjedd etter at Kristin Halvorsen SV og AP raserte staten ytterligere.
Hva vet vel en ateist om Guds ord? Tenk at de sidestiller en barbari religion med vår vår kristendom, nemlig islam- det er en vederstyggelighet.
Bibelens ord
 

Re: Aasrud: - Folkekirken består

UNREAD_POST Morsan » Tir Jan 21, 2014 5:54 pm

Hildur (89) våkner halv sju, men kan bli liggende i senga til klokka ett

- De kommer ikke og tar meg opp, sier de ikke har tid.



Rullestolbruker Hildur Nova (89) er avhengig av hjelp for å stå opp. Likevel har hun blitt liggende til langt på dag før hjemmesykepleien har kommet. Nå krever sønnen at rutinene skjerpes.

Hildur Nova (89) bor i omsorgsleilighet i Tiurveien på Mørkved. På grunn av benskjørhet og svært nedsatt bevegelighet er hun i vedtak av 16.05.2011 innvilget hjemmesykepleie i inntil 13 timer per uke. Men enkelte dager blir det ettermiddag før hun får hjelp til morgenstellet.

«Lenket» til senga

89-åringen, som er helt åndsfrisk, har ingen mulighet til å komme seg opp og rundt uten hjelp. De pårørende fortviler og hevder de har tatt opp dette med Mørkved omsorgs- og aktivitetssenter muntlig flere ganger.

– Ved tre anledninger har familie kommet innom og funnet henne i senga, tross at det er langt på dag, forteller Stein Hansen, sønn til 89-åringen, og fortsetter:

– Det er ikke verdig at en gammel dame blir liggende så lenge uten å få dekket primærbehovene sine og jeg spør meg selv om hvor mange ganger det har skjedd.

Fem timers middagshvil

Avisa Nordland har fått innsyn i vedtakene til Hildur Nova. Her står det at hun skal ha hjelp til personlig hygiene hver morgen og kveld, tilrettelegging av alle måltider, dusj to ganger i uka, toalettbesøk inntil seks ganger per døgn og en gang per natt, samt følge til dagplass to ganger per uke.

Sønnen forteller imidlertid om en annen virkelighet enn den som står beskrevet i vedtaket.

– I romjula kom jeg innom klokken 12.50 og fant mamma i senga. Rett over nyttår kom et annet familiemedlem innom. Da hadde det gått fem timer siden mamma hadde blitt hjulpet ned på sofaen for å ta en liten middagshvil, forteller han.

– Kommer «aldri»

Avisa Nordland møter Hildur Nova og sønnen i førstnevntes leilighet. Klokken tikker mot ti, men ennå ligger Hildur under dyna.

– De kommer aldri og tar meg opp, sammenfatter 89-åringen selv.

Rett over ti banker hjemmesykepleien på døra. Hildur har vært våken siden 06.30.

– Jeg skulle veldig gjerne ha stått opp før, men jeg må ha hjelp, sier hun.

– Hvor ofte skjer det at du blir liggende lenge?

–Flere ganger i uka.

– Har du sagt ifra at du gjerne vil stå opp før?

–Ja, men de sier at de ikke har tid.

For frisk for sykehjem

Stein Hansen mener at moren hører til på sykehjem.

– Men vi har fått beskjed om at hun ikke vil bli prioritert fordi hun ikke er dement, forteller han oppgitt.

Nå håper han rutinene vil skjerpes:

– Hjemmesykepleien signerer på at de har vært her, men unngår konsekvent å føre opp klokkeslett. Det er det minste vi som pårørende må kunne forvente fra dem som skal ta vare på våre nærmeste, konkluderer han.

Ukjent

Randi Sandness er virksomhetsleder for hjemmetjenesten Mørkved/Alstad. Det er hun som har hovedansvaret for hjemmetjenestene til beboerne i Tiurveien.

– Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket. Jeg har ikke mottatt en eneste skriftlig klage på tjenestetilbudet fra verken familien eller Nova selv, innleder Sandness.

Hun er imidlertid blitt gjort kjent med episoden fra romjula:

– Den var svært beklagelig og beror på en menneskelig svikt i tolkningen av vaktlisten, forklarer hun og lover at slike episoder blir tatt meget alvorlig.

Prioriteringer

– Nova sier at hjemmesykepleien er sen flere ganger i uka?

– Vi starter opp rundt 08 om morgenen. Vi prioriterer de som skal klargjøres til transport til for eksempel dagsenteret, hvor også denne brukeren har plass fire ganger per uke. Men ja, det kan selvfølgelig skje uforutsette ting som forsinker oss.

– Dere loggfører tilsynene, men ikke med klokkeslett?

– Hvis det kan være en trygghet for de pårørende, kan vi skjerpe rutinene på dette og begynne å loggføre klokkeslett også.

Inviterer til møte

Sønnen til Nova mener hun hører hjemme på sykehjem?

– Nå er det sånn at det er tildelingskontorets ansvar å tildele sykehjemsplass. Jeg kjenner ikke til hvordan dette er vurdert. Det er familien som må levere søknad om sykehjemsplass på hennes vegne.

Sandness oppfordrer avslutningsvis de pårørende om å ta kontakt for et samarbeidsmøte, eventuelt sende inn en skriftlig klage.

– Vi stiller oss selvfølgelig til rådighet dersom de pårørende har noe å klage på. Vi ønsker kun det beste for våre eldre og mener bestemt at vi tar godt vare på dem.

http://www.an.no/nyheter/article7116326 ... bject_map=[578469105555725]&action_type_map=[%22og.recommends%22]&action_ref_map
Morsan
 

Trondheim, Kirkemøtet 2016 i ettermiddag

UNREAD_POST BmOnline » Tor Apr 07, 2016 10:43 am

Kirkemøtet i Trondheim. Staten og Kirken er blitt adskilt, men kirken vil ha samfunn med samfunnet.


kirkemøte.gif
Hvordan samfunn er det kirken vil ha med samfunnet? Tror dere Lind Hetleland vet hva hun snakker om?
Nei, det har hun aldri gjort når det kommer til kirken og Menigheten.


Er det forenlig med Guds Ord å innsette kvinnelige prester?

Svar: Nei.

Eva falt i edens have for satan, fordi hun begynte å ressonere med Ordet mot satan og falt. Derfor vil ikke Gud lenger ha kvinnen til å fronte Ordet mot satan mer, men bare mannen Adam- han som tror. Amen!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin
 
Innlegg: 2605
Registrert: Ons Nov 05, 2008 2:44 pm
Bosted: Norge, som kunne vært det vakreste sted på jord
Norsk er best: 0


Gå til Kristendom Åpent forum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron