Tok en schjøtt-pedersen- løp, løp- stOre beløp

Det AP har vært mest opptatt av, jo å innføre fandens prinsipper, les USSROMA i Norge. Jesuittparagrafen som var satt inn som en stopper i Norges Grunnlov, ble fjernet av forræderne i 1956. AP har ansvaret for ødeleggelsen av nasjonen, siden- både før og etter 2. verdenskrig.

Tok en schjøtt-pedersen- løp, løp- stOre beløp

UNREAD_POST Informanten » Man Apr 28, 2014 8:20 am

Tidligere Ap-statsråd Karl Eirik Schjøtt-Pedersen (54) fikk maks etterlønn fra regjeringen fordi han startet konsulentselskap og dermed fikk karantene.
VG følger

Arbeiderpartiet
Stoltenberg-regjeringen

I likhet med alle andre statsråder og statssekretærer fikk Schjøtt-Pedersen etterlønn i én måned fra han gikk av etter valgnederlaget i oktober.

Vardøværingen ba også om å få utvidet etterlønnen til tre måneder, som er det meste man kan få dersom en avgått statsråd ikke har funnet seg ny jobb.

Startet selskap etter etterlønn

Da denne etterlønnsperioden nærmet seg slutten ved nyttår skrev Schjøtt-Pedersen et brev til regjeringens karanteneutvalg. Der varslet han at han ville starte et konsulentselskap.

I sitt brev til utvalget skriver Schjøtt-Pedersen at dette konsulentselskapet skal være hans hovedinntektskilde frem til han blir fast ansatt et annet sted.

Les hele brevet i bunnen av denne artikkelen.

En politiker som mottar etterlønn kan ikke i tillegg ha annen inntekt, og Schjøtt-Pedersen skriver at han først ville starte sitt konsulentselskap etter at tremåneders-perioden er over.

«(..) jeg tar sikte på å etablere slik virksomhet fra etterlønnsperiodens slutt 16. januar», skriver han.

- Har flere potensielle kunder

I brevet kommer også Schjøtt-Pedersen med en rekke beskrivelser av hvilken kunnskap han sitter på fra sin statsrådstid, og hvordan han ønsker å bruke denne kunnskapen kommersielt.

«(...) det vil være betydelig interesse i næringslivet for å gjøre nytte av mine råd om hvordan ulike selskaper bør gå fram i forhold til saker som har vært til behandling mens jeg satt som statsråd» skriver han, og viser til at flere potensielle klienter har tatt kontakt:

«Jeg har konkrete forespørsler om å kunne bidra med råd i saker hvor politisk innsikt og skjønn vil kunne være av avgjørende betydning for en oppdragsgiver», skriver Schjøtt-Pedersen.

Han utdyper:
KARANTENE-SJEF: Endre Skjørestad. Foto: NTB scanpixKARANTENE-SJEF: Endre Skjørestad. Foto: NTB scanpix

«Gjennom min funksjon som statsråd ved Statsministerens kontor fikk jeg særlig innsikt i politiske prosesser i og mellom departementene som kan bidra til å belyse slike forhold. Jeg vil derfor etablere et selskap som tilbyr slike tjenester», skriver den tidligere statsråden i brevet VG har fått tilgang til.

Fikk karantene - og tre ekstra etterlønnsmåneder

Karanteneutvalget avgjør hvilke statsråder og andre politikere fra regjering som får saksforbud eller må settes i karantene når de går av.

Dersom utvalget setter en avgått statsråd i karantene vil vedkommende automatisk motta full lønn fra Statsministerens kontor, selv om politikeren ikke er i arbeid.

- Dersom det foreligger en konkret sammenheng mellom det som var politikerens arbeidsområde og det som er funksjonen i vedkommendes nye jobb, skal det ilegges karantene, sier advokat og utvalgsleder Endre Skjørestad.

Basert på brevet fra Schjøtt-Pedersen besluttet Karanteneutvalget at eks-statsråden ble ilagt seks måneders karantene. Karantenetiden var avsluttet 15. april.

Dermed mottok Schjøtt-Pedersen altså full lønn på 99.589 kroner hver måned i tre ekstra måneder.

Schjøtt-Pedersen benekter at målet med å opprette selskapet var å motta etterlønn i tre ekstra måneder.

«Selvsagt ikke. Jeg har jo også i hele perioden ønsket å avklare framtidig arbeid. Fra det tidspunkt ville jeg hverken ønsket eller hatt behov for etterlønn. Mye kan likevel tyde på at jeg ville fått karantene uansett hvilken jobb jeg hadde gått til i privat sektor» skriver Schjøtt-Pedersen i en tekstmelding til VG.

Her er Schjøtt-Pedersens brev til Karanteneutvalget:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbe ... /10122627/

Kommentar:
Det er forskjellige metoder å berike seg midler på, jfr schjøtten, jeg under meg på om dette er i gråsonen i barnetshavet?
Informanten
 

Gå til Arbeiderpartiet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron