Les mer om :
krigen
Norges grunnlov:
§ 1
§
112
Straffeloven:
§ 83
Debattforum BmOnline
Folkeaksjonen
mot EU-medlemskap
Diskusjons- forum.
Send din e-post til BmOnline
om meninger i innv.politikken.
Alle henvendelser blir behandlet seriøst. Du kan
selv velge om du vil være anonym. Saklig kritikk kommer på
trykk.
Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så
det gjelder...
Regjeringen bidrar selv til riksrett
Hovedsiden
Synnøve F Taftø
|
Britiske
krigsforbrytelser mot nordmenn 1940-45
Hvert år i siste halvdel av november
sender Oslo kommune et stort juletre til London:
(NTB:)"Granen overrekkes som symbol på
takknemlighet og vennskap etter Storbritannias hjelp til Norge under andre
verdenskrig."
- Litt av en "hjelp"! FY FLATE, for historieforfalskning og krypende holdning!
Det var Norge og nordmenn som hjalp britene! Helt avgjørende hjelp!
Britene svarte med å misbruke og utnytte Norge og nordmenn på
det groveste. I tillegg til at de altså drepte mange av oss:
23.9.1940: Hurtigruteskipet D/S Prinsesse Ragnhild senket utenfor Bodø.
79 nordmenn og 150-200 tyske soldater omkom.
12.9.1941: Hurtigruteskipet D/S Barøy senket på Vestfjorden
av britisk flytorpedo. 77 nordmenn, derav 7 barn og 21 kvinner, og ca.
40 tyske soldater omkom.
13.9.1941: Hurtigruteskipet D/S Richard With torpedert av den britiske
ubåten Tigris utenfor finnmarkskysten. Nærmere 100 nordmenn
omkom.
17.10.1941: Hurtigruteskipet D/S Vesteraalen torpedert utenfor Øksfjord.
60 nordmenn omkom.
Fredag 28. november 1941, mellom kl. 13 og 14:
Britisk fly senker med raketter og mitraljøseild, den vesle, sivile
rutebåten M/S "Vindafjord" fra Det Stavangerske Dampskibsselskab
på Skudefjorden utenfor Skudeneshavn helt syd på Karmøy.
Skipet går ned i løpet av minutter.
33 mennesker omkom. 35 av båtens passasjerer og besetning blir
reddet efter heltemodig innsats fra både fiskere i en fiskebåt
og enkelte av passasjerene, hvorav en senere fikk Carnegie's gullmedalje.
Det var to tyskere ombord. Begge reddet livet.
Det fortelles at det britiske flyet først kom lavt inn over rutebåten.
Så snudde det og kom tilbake mens det beskjøt båten
med mitraljøsene. Så skjøt flyveren to raketter inn
i skipet, begge fulltreff, hvilket altså sendte skipet til bunns
i løpet av minutter. Og 33 sivile nordmenn ble drept.
(Kilder: bl.a. boken "Lang kyst")
NTB-melding 16.12.1941:
"Oslo (NTB): Det britiske flyvåpen har igjen utført
en
"heltebedrift" - å drepe 6 fredelige norske sjøfolk. Denne
gang er det snurpebåten "Topaz" av Mosterhamn som er sendt til bunns
med hele besteningen.
Overfallet på "Topaz" skjedde ved 13-tiden søndag utenfor
Bleivik omlag 5 km nord for Haugesund og båten blev senket ved et
bombetreff.
Båten gikk i norsk kystfart på ruten Stavanger-Oslo. Den hadde
vært innom Haugesund søndag formiddag og var på vei
til Sagvåg da ulykken hendte.
Folk i Bleivik hørte en øredøvende eksplosjon og
rodde straks ut, men fant ikke annet enn litt av mastetoppen og litt drivgods.
[...]
Efter å ha losset i Sagvåg skulde båten gå til
Mosterhamn for å ruste sig til vinterfisket."
30.9.1943: Hurtigruteskipet D/S Sanct Svithun senket av britiske fly ved
Stad. 43 nordmenn og 18 tyskere omkom.
Fra NTB-melding 14.2.1944:
"Hurtigruteskipet "Irma" og haugesundsskipet "Henry" senket av britisk
motortopedobåt.
"Irma" gikk utelukkende i norsk sivil passasjertrafikk.
På "Irma" er omkommet 51 mennesker [det relle tallet var 63], [...]
På "Henry" er omkommet 2 mann.
"Irma" som tilhører Bergenske Dampskipsselskap ble torpedert og
senket mellom Ålesund og Kristiansund søndag kveld. [...]
Like efter at "Irma" var senket ble også Haugesunds-båten
"Henry" tilhørende rederiet Eigil Krogh senket. Skipet hadde en
besetning på 15 mann hvorav 13 er reddet. En av styr-
mennene fra "Henry" forteller til NTB at "Irma" passerte skipet ved 18.30-tiden.
Kort efter hørte man på "Henry" et øredøvende
smell og så at "Irma" var truffet av en torpedo som delte skipet
i to midtskips. Livbåtene ble straks satt
ut på "Henry", men mens mannskapet var beskjeftiget med redningsarbeidet
ble "Henry" satt under kanonild fra den angripende motortopedobåten.
Plutselig fikk også "Henry"
en torpedotreffer og begynte å synke. [...]
En del av "Irma"s passasjerer og mannskaper ble reddet av "Henry"s livbåter."
19. februar 1944:
14 sivile nordmenn ble drept da norskfødte
britiske agenter senket jernbaneferjen på
Tinnsjøen nedenfor Rjukan. (Agentene og
deres britiske oppdragsgivere var fullt ut klar
over at sivile nordmenn ville være ombord.)
4.10.1944 drepte britene 193 mennesker bare i
Laksevåg. Der bombet de bl.a. barneskolen og
drepte 74 skolebarn.
29.10.1944 drepte britene 40 nordmenn under
bombing av Bergen.
27.11.1944:
Rigel, tysk fangeskip, skutt i brann av fly fra britisk
hangarskip ved Tjøtta, en av de største skipskatastrofer
noensinne.
M/S Rigel tilhørte egentlig Det Bergenske Dampskibsselskap, men
var rekvirert av tyskerne og på veg sørover mot Trondheim
med tysk mannskap og 2351 fanger ombord. 2248 av fangene var russiske
og serbiske krigsfanger, resten var 8 nordmenn og 95 tyske desertører.
I følge en rapport fra den tyske kapteinen, mistet 2456 mennesker
livet.
Kilde: Norsk Krigsleksikon 1940-45
(Annet sted har jeg sett tallet 2570 på antall krigsfanger som omkom
p.g.a. av det britiske flyangrepet på M/S Rigel.)
31.12.1944 drepte britene 77 nordmenn under
bombing av en fullsatt trikk på Drammensv. i Oslo.
NTB-melding 10.1.1945:
"Alliert flyangrep mot Leirvik.
NTB: Allierte fly rettet i formiddagstimene i går et angrep mot
det lille stedet Leirvik på Stord et stykke nord for Haugesund.
Flere mennesker ble såret og mange hus på stedet ble ødelagt.
Efter det NTB erfarer var det britiske Mosquitofly som foretok angrepet.
De kom i lav høyde og slapp ned bomber og skjøt med mitraljøser.
Dessverre ser det ut til at angrepet vil koste menneskeliv idet en 18
år gammel pike ble så alvorlig skadet av mitraljøsekuler
at det er tvilsomt om hun står det over. En eldre dame fikk også
alvorlige skader og flere andre er mer eller mindre såret."
NTB-melding 10.1.1945:
"NTB: Fryktelig tragedie forårsaket ved alliert flyangrep mot
norsk skip i sivil rutefart.
Det gjelder denne gang dampskipet "Fusa" tilhørende Midthordlandske
Dampskipsselskap og angrepet fant sted sør for Korsneset ved Bergen.
5 mennesker vites med sikkerhet drept, men man antar at tallet vil komme
opp i 8-10."
Onsdag 21. februar 1945:
Nattruten D/S "Austri" fra Det Stavangerske Dampskibsselskab, som under
krigen gikk om dagen, var på veg nordover til Stord efter å
ha ligget i Haugesund om natten til 21. februar. Båten var full
av folk. Norske sivile (42), mannskap (21), tyskere (ca. 50) og 16 russiske
eller polske kvinnlige krigsfanger hvorav noen hadde spebarn.
Da skipet nærmet seg Leirvik på Stord, ble det angrepet av
britiske Mosquitofly fra 235. skvadron fra Royal Air Force.
De pepret "Austri" med raketter, granater og maskingevær-ild i 3
angrepsbølger. Da var det brann i maskinrommet, dampkjelen var
punktert slik at kokende damp blåste ut av alle granathull i kjelerommet,
skipet var lekk og i ferd med å synke og mange av passasjerer og
besetning var skutt i filler, drept eller alvorlig såret. Livbåtene
var også skutt i filler.
9 av mannskapet og 9 av de norske sivilistene omkom. De fleste av russerne/polakkene
omkom. Likeså noen tyskere. Tilsammen skal 30 mennesker ha omkommet,
de fleste altså norske sivile.
Efter en fantastisk redningsinnsats fra folk på land,
deriblant flere tyskere, og fra motorkytteren "Åkrafjord", ble over
100 personer reddet i land, men flere døde av skadene.
(Kilder: bl.a. Flyhistorisk Museum, Sola)
26.4.1945 ble 52 personer drept under bombing av
Vallø ved Tønsberg.
Tidligere direktør ved Bergen Sjøfartsmuseum,
L a u r i t z P e t t e r s e n, som skrev
bind 5 av bokverket "Handelsflåten i krig",
der han bl.a. omtaler senkningen av "Vindafjord",
skal ha uttalt:
"Det var vanlig at britiske
fly på streif langs norskekysten tok det de kom over."
Der ikke annet er oppgitt, er kildene for disse britiske krigsforbrytelsene
bl.a. Norsk Krigsleksikon 1940-45.
'Gentlemen'-ene fikk da vist sitt sanne ansikt serru.
Landssvikoppgjøret
Signer
gjesteboken
http://BmOnline.no
Design: Bjørgulf©Mortensen
Gjengivelse kun tillatt ved henvisning til kilden, øvrig bruk ved henvendelse
til BMO.
Lov om opphavsrett
|