Paal Frisvold trekker seg i Europabevegelsen

Selvskudd i organisasjonen NEI til EU! Hvorfor vil ikke nei til eu fortelle oss om Europabevegelsen inne på stortinget? http://bmonline.no/html/eu_69.html
Fhv Stm. Gro Harlem Brundtland måtte lyve for å innføre EØS-avtalen:
http://bmonline.no/html/eos_04.html Merk dere at DDR opphørte, og opprettet en ny union, les EU.
Forumregler
Eu spørsmålet i Norge. Folket sa NEI til EU, følgelig skulle Gro H Brundtland og Støre ikke innført EØS avtalen, men beholdt fri-handelsavtalen. Hele AP har bidratt til en forbrytelse mot statens selvstendighet ved ikke å respektere Grunnlovens §§ 1 og 112.
http://bmonline.no/html/eos_04.html
De blir derfor automatisk rammet av Strl § 83.

Paal Frisvold trekker seg i Europabevegelsen

Innlegg BmOnline » Tor Jan 31, 2013 8:57 am

Etter kun få år trekker Paal Frisvold seg som leder i Europabevegelsen, et rungende hurra!

Han har meget sannsynlig fått inspirasjon fra Cameron i England. Ja, selv en blind høne kan finne et korn, ser det ut til- og bra var det! :wink: Nå kan han heller kontakte Nei til EU og få litt sympati der hos Heming Olaussen.

Da er det bare å gratulere Frisvold med sin avgang! I dag går flagget til topps her!! :D

Går av etter EØS-kritikk

Europabevegelsens styreleder Paal Frisvold fikk så mye kritikk da han oppfordret til folkeavstemning om EØS at han trekker seg.

Oppfordringen om at Norge bør gjøre som David Cameron og legge landets forhold til EU ut til folkeavstemning, ble for drøy kost for mange i Europabevegelsen.

Lederen for Europabevegelsen Paal Frisvold berømmet britenes statsminister David Cameron for lederskap og mente han var et eksempel til etterfølgelse.

I et intervju med nettavisen NA24 nylig sa Frisvold at Cameron tør det Jens Stoltenberg ikke gjør, og oppfordret Stoltenberg til å foreslå en folkeavstemning om EØS-avtalen i neste stortingsperiode. Men dette falt mange i hans egen bevegelse tungt for brystet.

Hard kritikk
- Min politikk er blitt gjenstand for veldig klar kritikk, og det tar jeg med i vurderingen av mitt lederverv. Forslaget om å holde folkeavstemning om EØS ble møtt med en helt klar og massiv motstand fra de tillitsvalgte i Europabevegelsen. Det betyr at jeg ser at Europabevegelsen trenger en leder med en annen politisk holdning, sier Frisvold til Aftenposten.

Forrige torsdag ga han beskjed til valgkomiteens leder Kristin Clemet om at han ikke stiller til gjenvalg etter fire år. Han sier at han formelt vil sitte som styreleder frem til landsmøtet i juni, men at han ikke vil være aktivt til stede fra nå av. Til daglig bor Frisvold i Brussel.

- Ikke rom for diskusjon
- Er du skuffet over reaksjonene?

- Ja, jeg er skuffet. Jeg er overrasket over at reaksjonene kom så klart og hardt og at det ikke var rom for videre diskusjon. Jeg mener dette er en svært viktig politisk sak for Norge. Den typen brannslukkingsarbeid som regjeringen gjør for å legge saken død, vil komme tilbake og da i form av en kamp som vil bli mye vanskeligere å vinne, sier Frisvold.

De siste dagene har debatten om EØS-avtalen blusset opp igjen i Senterpartiet og SV. Sp og SV har imidlertid gjort det klart at medlemskapet i EØS ikke skal hindre noen ny regjeringsdannelse.

Vil splitte nei-siden
- Hvorfor vil du at Norge skal diskutere EØS?

- Fordi vi må løfte debatten over enkelt-direktiver og se på hva som er i hele landets interesse. Den sterkeste kritikken mot EU er fra folk som ikke ønsker en markedsøkonomi. Det tror ikke jeg representerer det store flertallet i det norske folk. Hvis vi klarer å få en nasjonal debatt om EØS-avtalen, har vi en mulighet til å splitte nei-siden. Det hadde vært bra å se Trond Giske gå på banen og forsvare det indre markedet og den betydningen det har for Norge, sier Frisvold.

Han mener at den ferske rapporten om Norges avtaler med EU, gir et solid grunnlag for å ta debatten.
- Vil du at Norge skal kvitte seg med EØS-avtalen?

- Jeg ønsker at Norge skal ta skrittet ut av EØS og inn i EU og at veien må gå via et oppgjør med EØS. Ingen bedrifter tør å snakke om det og ingen av de store partiene ønsker å ta debatten. Klarer vi ikke å mobilisere krefter for å forsvare EØS, står det dårlig til med oss. Jeg mener vi må tørre å ta den debatten, sier Frisvold.

Frisvold sier at den krasse kritikken ikke er den eneste grunnen til at han velger å gå av, men at det utløste beslutningen.

Nestleder i Europabevegelsen Ingrid Langerud sier at Frisvold lenge har vært signalisert at han ville gi seg som leder etter denne perioden.

- Paal har lenge vært klar på dette. Det er ikke unaturlig at man som avtroppende forbereder organisasjonen på ny leder. Det er heller ingen tvil om at organisasjonen har gitt tilbakemeldinger om at utspillet om folkeavstemning om EØS manglet forankring i organisasjonen. Prosessen rundt var uheldig, for den burde vært politisk behandlet først, sier Langerud.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 06773.html

Kommentar bmo:
Her blir det bløtkake og hurra rop og glede. :wink: Et riktig spark til globalistene denne gangen, hipp, hipp!!
Brukerens avatar
BmOnline
Admin

Norsk er best: 0

Re: Paal Frisvold trekker seg i Europabevegelsen

Innlegg Nei til Eøs » Tir Jul 09, 2019 7:30 pm

TAR OVER: Jan Erik Grindheim er førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen med europeisk politikk som spesialfelt.

Statsviter Jan Erik Grindheim er valgt som ny leder av Europabevegelsen.

NTB

Publisert: 09.06.2013 13:04, Oppdatert: 09.06.2013 13:04
Annonser fra Google
Ny jobb - miljø og klima Vi trenger ny fagrådgiver - Klima Fast jobb. Aksjeprogram ansatte. http://www.co2focus.com
Nemi Forsikring Best og billigst på bilforsikring. Pristestvinner - bestill i dag. Nemiforsikring.no/bilforsikring
Egenskapen Costa del Sol Eksklusive leiligheter i Floresta (Marbella) fra €178.000 Kjøp nå! http://www.taylorwimpeyspain.com

- De europeiske landene trenger et forpliktende samarbeid mer enn noensinne. Jeg håper Europabevegelsen kan bidra til at Norge også blir med på dette samarbeidet og fortsetter engasjementet for demokrati, velferd og likeverd for alle, sier Grindheim i ei pressemelding.

Europabevegelsens forrige leder, Paal Frisvold, trakk seg med umiddelbar virkning i januar i år. Han gikk av etter intern kritikk som følge av et forslag om å holde folkeavstemning om EØS-avtalen.

Siden februar har nestlederne Ingrid Langerud og Nikolai Astrup ivaretatt den politiske ledelsen av Europabevegelsen.

Les også:

Europabevegelsen slanker organisasjonen
Ja-general ønsker folkeavstemning om EØS
Europabevegelsen gir opp kampen for EU-ja
Bekymret for at Norge ikke er medlem av EU
Frisvold stiller plassen sin til disposisjon etter ja-drama

http://e24.no/jobb/grindheim-er-ny-lede ... n/20379503

Det blir jaggu spennende å se hvor lenge han blir i "lekegrinda".

Sist flyttet til topp av BmOnline den Tir Jul 09, 2019 7:30 pm
Nei til Eøs

Gå til NEI TIL EU

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester