BmOnline Norge |
|
Les mer om : Norges grunnlov: Straffeloven:
Regjeringen bidrar selv til
riksrett A.Struksnes, do you belive in GOD? Tror du på GUD? Synnøve F Taftø Google
debatt Sjekk IP-en din Grunnleggende
Trial
versj F-prot 30 dg.
|
Erna S prøvde å endre Grunnloven 1 Stortinget
7. juni 2004: Erna Solbergs (H) forslag til endring av Grunnloven §
93 Norsk tilslutning til EU medfører overføring
av lovgivnings- håndhevings og domstolsmakt fra Norge og til EU, dvs.
overføring av nasjonal suverenitet. En slik maktovertakelse krever stor
legitimitet og fordrer derfor omstendelig saksbehandling og kvalifisert
flertall. Siden maktfylden tilligger det norske folk ved Stortinget
(grl. § 49), Høyesterett (grl. § 88) og Kongen (grl. §§ 3, 12, 25, 26
etc.), må det grunnlovsendring til dersom disse beføyelser skal utøves
av organer utenfor Norge, f.eks. EU. Introduksjonen av Ministerrådet
som lovgivende organ, EU-domstolen som dømmende organ i siste instans,
og Kommisjonen som utøvende myndighet krever grunnlovendring. Endringen
kan enten skje (etter § 112) ved at forslaget fremsettes på det ene
storting og vedtatt på det neste, etter et mellom-kommende valg (ventetid-alternativet)
eller direkte via grl. § 93 (uten ventetid). Mens sistnevnte fremgangsmåte
krever ¾ flertall, holder det i det første tilfelle med 2/3 flertall. Erna Solbergs (H) forslag om å endre Grunnloven (grl.) § 93
slik at Norge kan slutte seg til EU med en stemmeflerhet av 2/3 i stedet
for ¾, skal behandles i Stortinget den 7 juni
i år (Dok nr. 12:14,1999–2000). Hensikten med forslaget er – foruten
å gi “klare regler for innmelding i Den europeiske Union” – å hindre
at mindretallets “blokkeringsmakt … er for vidtgående”. Det “rimelige
vil være at når en søker Folkets Råd … så innebærer det at man har til
hensikt å følge rådet man får. Dette er en politisk moralsk forpliktelse,
i så henseende burde [det være] tilstrekkelig med et vanlig flertall
i Stortinget for en tiltredelsesavtale” (s. 40 sp. 1–2). Solberg tar imidlertid ikke selv konsekvensen
av sitt syn fordi hun unnlater å foreslå at 50,1%
skal være tilstrekkelig. Solberg fremmer tre alternative forslag.
Mens første alternativ forutsetter og annet kodifiserer rådgivende avstemningen
etter et forhandlingsresultat, gir det tredje alternativ kun en avstemning
forut for søknaden. Det siste er uakseptabelt, og vil da heller ikke
få tilslutning av regjeringspartiene, som nå går inn for at det holdes
to avstemninger, en før søknad sendes og en etter at resultatet er klart.
Fordi første alternativ ikke kodifiserer regler om referendum og de
to andre alternativ foreslår kun ett referendum, gjenstår derfor bare
det første alternativ som overlater spørsmålet om folkeavstemning til
statspraksis: ”Kongeriket Norge kan blive Medlem af
Den europeiske Union dersom Stortinget, med to Trediedels
Flertall, bifalder en Kongelig Proposition
om Ratifikation af
en Tiltrædelsesaftale. Naar Stortinget
har givet sit Samtykke,
bør mindst to Trediedeler
af dets Medlemmer være til stede”. Det er
dette alternativ som drøftes i fortsettelsen. I stedet for å bedre forståelsen av § 93, reiser Solbergs forslag mange uklarheter: For det
første: Regelen om EU-tilslutning er et nytt annet ledd i § 93. Det
vil si at mens EU-medlemskap krever 2/3 flertall i Stortinget, skal
tilslutning til andre sammenslutninger med overnasjonalitet gjøres med
¾ flertall, noe som er merkverdig fordi få sammenslutninger overgår EU i overnasjonalitet. Trolig kan Solbergs posisjon forklares med
at første ledd etter EU-medlemskapet, ikke lenger skal benyttes, fordi
norsk EU-medlemskap blokkerer for andre tilslutninger, se utkastet
til EU-Grunnlov artikkel 12 (2): ”Unionen har enekompetanse til at indgå internationale aftaler … når den
berører en intern EU-rettsakt”. Fordi EU regulerer de fleste livsområder, blir det ikke plass for norsk medlemskap i andre
internasjonale sammenslutninger. Solberg har dermed med ett slag opphevet
grl. § 26 om hhv. Kongens og Stortingets eksklusive rett til å slutte
internasjonale avtaler For det annet: Forslaget tar ikke opp i seg hva som skal skje etter EU-tilslutningen.
Kan det holdes nye folkeavstemninger om EU? Hvis folket med 50,1%
noen år senere sier nei til EU, plikter da Stortinget å melde Norge
ut av EU? Eller tenker Solberg seg at det aldri skal bli noe nytt referendum
etter at folket endelig har svart ja? Solberg kan selvsagt svare selv,
men hva hun kan svare avhenger selvsagt av hva som er mulig innen rammen
av et EU-medlemskap. Etter grunnloven Hvis så er tilfelle, innebærer
annet ledd i § 93 at For det tredje: Forslagets logikk er svak fordi 2/3 – kravet bryter sammenhengen mellom
§ 93 (3/4 flertall uten ventetid) og § 112 (2/3 flertall med ventetid).
Siden det nå blir enklere å benytte § 93 enn § 112, vil sistnevnte utspille
sin rolle i forhold til EU. For det
fjerde: EU-tilslutningen vil etter ny § 93 kun følge annet ledd. Første
ledd angår overnasjonalitet med flytting av makt fra Norge og til “en
international Sammenslutning” som opererer innenfor et “sagligt begrænset Omraade” og som ikke gis “Beføielse
til at forandre denne Grundlov”. Nytt annet
ledd flytter makt til EU, mens tredje ledd gjelder internasjonale organ
uten overnasjonalitet. Dette betyr at EUs makt ikke lenger behøver å være “sagligt begrænset” eller uten “Beføielse til at forandre denne Grundlov”. Det vil si at Solberg setter strek over forbudet mot å innlemme
Norge i en annen stat, uten å gå veien om endring av grunnloven § 1,
jf. § 112. Dette er en dramatisk endring av § 93. Uansett dramatikk;
dette er faktisk den eneste veien å gå for å få Norge inn i EU fordi
EU etter vedtakelsen av sin grunnlov ikke lenger opererer innenfor et
“sagligt begrænset Omraade”. Eller sagt på
en annen måte, uten at passusen fjernes, vil § 93 ikke lenger kunne
hjemle EU-tilslutningen. Hvorvidt fraværet av denne begrensning
er uttrykk for en fordekt strategi eller rett og slett bare tankemessig
uklarhet og dårlig juridisk håndverk, skal vi ikke spekulere på. Solberg
oppnår i alle fall ikke hensikten om avklaring av vanskelig juss i forbindelse
med EU-tilslutningen. Peter Ørebech,
Tromsø, 31 mars 2004 Mer om ulovlige grunnlovsendringer Bjørgulf Mortensen Kjemp for alt hva du har kjært, dø om så det gjelder... Design: Bjørgulf©Mortensen Lov om opphavsrett
E-post: bmonline at bmonline.no |